TRMilitary

Tam Bağımsız Türkiye için Yerli Savunma Sanayii
Zaman: 17 Kas 2017, 23:03

Tüm zamanlar UTC+03:00


Loading



Yeni başlık gönder  Başlığa cevap ver  [ 103 mesaj ]  Sayfaya git 1 2 3 Sonraki
Yazar Mesaj
MesajGönderilme zamanı: 13 Tem 2012, 21:00 
Çevrimdışı
Süvariler

Kayıt: 12 Tem 2012, 16:58
Mesajlar: 1515
Yaş:
Yakın geçmiş yıllarda kısmen basınımızda da yer alan Türk Deniz Kuvvetleri Komutanlığı’nın torpido ihtiyaçlarının milli olanaklarla karşılanması için çalışmalar yürüten Türkiye’nin: “Milli torpido üretmek için Güney Kore ile yaplan görüşmelerden Türkiye olumlu sonuç aldı. Dünyanın sayılı torpido üreticilerinden Güney Kore, projenin ArGe birimini ücretsiz olarak Türkiye’ye vermeyi kabul etti.‘‘ bilgileri de yer almıştı.

Türk Deniz Kuvvetleri Araştırma Merkezi Komutanlığı (ARMERKOM) sorumluğunda Güney Kore desteğinde devam eden çalışmalar neticesinde, AKYA adı verilen 553 mm standart çaplı yeni tip ağır torpido seri üretim aşamasına gelmiş bulunmaktadır.

Projede torpidonun harp başlığı hususunda ROKETSAN, TÜBİTAK ise sonar bölümlerinde sorumluluk almışlardır. AKYA her ne kadar Güney Kore teknik desteği ile üretilmiş olsa dahi, kendine has bir takım özgün yeni özellikler içereceği de muhakkaktır.

Bir diğer önemli ArGe çalışması ise gemi savar füze projesi ATMACA’dır. IDEF-2009 fuarı sırasında ASELSAN standında yer alan RF arayıcı başlık model çalışması Türk savunma sanayini yakından takip edenlerin aklına, acaba Türkiye kendi imkanları ile yeni bir füzemi geliştiriyor sorusunu akıllara getirmişti.

En son Savunma ve Havacılık dergisi (No: 137) bilgileri ışığında ATMACA adında bir güdümlü gemisavar füzesi üzerinde çalışmaların devam ettiği ve sergilenen modelin de bu füzenin RF arayıcı başlığı olduğu kesinleşmiştir.

Güney Kore ile mevcut iyi ilişkiler ve Türk Deniz Kuvvetleri’mizin yaygın olarak kullandığı gemisavar füzelerine bakıldığı zaman ATMACA’nın görünüm olarak ABD menşeli Harpoon ve Güney Kore üretimi SSM-700K Sea Star füzeleri ile ortak kısım ve/veya benzerlikler taşıması beklenebilir.

Aselsan ve Roketsan ile daha bir çok savunma sanayi kuruluşumuza ek iş imkanı yaratacak bu çok önemli proje ülkemizi dünya üzerinde kendi gelişmiş güdümlü gemisavar füzesini üreten çok az sayıda ki ülkeler arasına taşıyacaktır.

Kendi savaş gemilerimizi üretmek için yapılan çalışmalarımızın ivme kazandığı bu dönemde AKYA ve ATMACA yerli üretim oranımızın artırılması ve bu konuda da kronikleişmiş dışarıya bağımlılığın azaltılması adına çok önemli katkılar sağlayacaktır.

AKYA ve ATMACA projelerimiz başarı ile hayata geçirilebilirse, bundan sonraki adımda etap hedefinin bu iki projede elde edilen tecrübeleri birleştirmek ve yeni bir ürün daha elde etmek olmalıdır. Bu yeni üründe AKYA torpido gövdesi vasıtasıyla denizaltından atılabilen gemisavar füzesi ve kara hedefleri için saldırı füzesi olmalıdır.
http://www.savunmasanayi.net/turk-deniz ... projeleri/


Başa dön
   
MesajGönderilme zamanı: 21 Ağu 2013, 10:24 
Çevrimiçi
Akıncılar
Kullanıcı avatarı

Kayıt: 17 Tem 2012, 20:27
Mesajlar: 618
Yaş:
S&H dergisinin 156. sayısına göre AKYA Torpidosunun prototipi hazır durumdaymış. Torpido hem tel hemde homming güdüm sistemine sahip. Yakında yapılması düşünülen deneme atışı için Donanma mevcut bir su süstü platformuna 533 mm torpido tüpü yerleştirmiş. Sene sonuna kadar deneme atışı ile ilgili sonuçları duyabilir umarım.


Başa dön
   
MesajGönderilme zamanı: 21 Ağu 2013, 20:09 
Çevrimdışı
Akıncılar

Kayıt: 11 Tem 2012, 02:28
Mesajlar: 5434
Yaş:
Başkasının yorganına göre ayağımızı uzatabilecek olsak baştan yeni füze geliştirmezdik ki.. Fırtına obüsü gibi takılırdık.. Atmaca başka bir şey olmak zorunda olduğu için var..


Başa dön
   
MesajGönderilme zamanı: 22 Ağu 2013, 10:46 
Çevrimdışı
Süvariler

Kayıt: 11 Tem 2012, 19:34
Mesajlar: 1172
Yaş:
Savunmaturk.net'ten TURAN nick'li arkadaşımızın bir aselsan yetkilisi ile bu konu üzerine bir konuşma yapıldı., bilgi verildi...
Resim
Resim

_________________
Resim


Başa dön
   
MesajGönderilme zamanı: 19 Eki 2013, 14:16 
Çevrimdışı
Üye

Kayıt: 30 Ağu 2013, 00:34
Mesajlar: 28
Yaş:
İletişim kanallarında resmen açıklanmayan bir bilginin, hatta duyumun forum sitelerinde aktarılmasının menffatimize olduğunu düşünmemekteyim.

Bizim bildiğimizi mi bilmeyecekler şeklinde yaklaşılmasın olaya. Evet bazen bilmiyorlar.

Çünkü en büyük istihbarat dilini tutamayan görevlilerden alınıyor, Hemde iyi bişey yaptığı için gururla anlatanlardan. teknolojik birçok sistem, saha görevlileri, dinleme aygıt ve ekipleri haltetmiş yanında.

Herkez herşeyi bilmek zorunda değil.

Unutulmamalıdır ki bu araşırmaların bir ürüne dönüşmesini bizim dışımızda hiçkimse istemez ve başarıya ulaşmaması için de her türlü çalım imkanı değerlendirilir.

Mühendisten duymak, çaycıyla konuşmak, sohbet arasında laf almak ve hatta bu konularda hissemek bile iyi bir şey değil. Hele açıklanması...

Saygılarımla.


Başa dön
   
MesajGönderilme zamanı: 20 Eki 2013, 02:18 
Çevrimdışı
Akıncılar

Kayıt: 11 Tem 2012, 02:28
Mesajlar: 5434
Yaş:
Ben neden emin olamıyorum ki bundan..


Başa dön
   
MesajGönderilme zamanı: 20 Eki 2013, 02:45 
Çevrimdışı
Üye

Kayıt: 11 Tem 2012, 16:32
Mesajlar: 48
Yaş:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=b56Fb7kPFDs[/youtube]

_________________
Resim Resim


Başa dön
   
MesajGönderilme zamanı: 20 Eki 2013, 03:11 
Çevrimdışı
Uzaklaştırıldı

Kayıt: 15 Şub 2013, 02:11
Mesajlar: 246
Yaş:
Ben merak ediyorum zaten "Bu kadar şey konuşuyoruz da kafamıza nasıl binmiyorlar?" diye.


Başa dön
   
MesajGönderilme zamanı: 20 Eki 2013, 03:58 
Çevrimdışı
Süvariler

Kayıt: 11 Tem 2012, 19:34
Mesajlar: 1172
Yaş:
Bize niye binsinler abi.. :) Projelerde çalışanlar belli bilginin kaynağı Harzemşah, cabatlı vs.. gidip onları vursunlar.. :)

_________________
Resim


Başa dön
   
MesajGönderilme zamanı: 20 Eki 2013, 04:01 
Çevrimdışı
Akıncılar

Kayıt: 11 Tem 2012, 12:00
Mesajlar: 1506
Yaş:
TRM'de paylaşılan bütün bilgiler açık kaynaklarda daha önce paylaşılmış bilgilerdir. Bu yönü ile WAFF gibi sitelerle aynı katagoride değildir. Genel bir sorumluluk hissi ve idari kontrolü vardır. Benim şimdiye kadar gördüğüm bu. Bundan sapıldığınada şahit olmadım. Tam tersi açık kaynaklarda yer alan bir çok bilginin sırf bu kaygı sonucu forumdan silindiğine şahit oldum

Bunu bir gerçek olduğu için ve diğer taraftanda sayın Orko'nun WAFF , PakDef giibi bazı ecnebi siteleri hakkındaki çok ciddi uyarılarını tekrar hatırlatmak için söylüyorum.


Başa dön
   
MesajGönderilme zamanı: 20 Eki 2013, 12:24 
Çevrimdışı
Akıncılar

Kayıt: 11 Tem 2012, 02:28
Mesajlar: 5434
Yaş:
Alıntı:
Bu sadece bize has bir sorun değil ki...
Hatta bizden beterler.. Bin dolu korkutmaya rağmen, çok ciddiye alıyor olmalarına rağmen, Amerikalı dahi doğru teli yaklarsan sana bülbül gibi şakıyor.. Avrupalı zaten rahat..
Anlatmak istiyor adam bir kere.. Hayatı o, onunla nefes alıp veriyor..

Onun için tek gerçek önlem herkesin sadece işine yarayan kadar bilmesi..

____

Bizim için sıkıntı ise, sistem kabiliyet parametrelerinin sızması değil.. Ona daha çok var..
Asıl mesele henüz yurt dışından alt sistem ve komponent tedarik eden adam olarak ne haltlar karıştırdığımızın zamanından önce ortaya çıkması.. Ondan dışarıdaki adamlar olarak "Ya bunda ne var?.." dediğiniz bir şeyi artık sağır sultan bile duymaya başlayınca bu bir dedikodu, labarba halini alıyor ve iş yaptığın bir firmadaki 'export control officer'ın kulağına da gidiyor..

Misal senin çalıştığın Amerikalı bir firma var.. Bu firma hem konvansiyonel eyleyiciler (actuator) yapıyor, hem de aynı zamanda kıtalararası balistik füzelere attitude control eyleyicileri. Sen kısa menzilli hava savunma füzesi falan yaparken bu firma ile rahatça çalışıyorsun, teknik eğitime gidip tesisleri gezebiliyorsun.. Ama sonra öyle bir dedikodu çıkıyor ki Türkiye 5.000 km menzilli füzeyi denemek üzere.. Bu kez bu Amerikalı firmadaki, aslında 45 yaşında ve üç çocuklu bir hanım olan Jennifer önündeki ihraç kontrol checksheet'inin 'Bu firma kitle imha silahlarının yapım ve sevki konularında çalışıyor mu?' Kısmını 'Hayır' olarak işaretleyemiyor. Artık ticaret ve iletişim zorlaşıyor.. Falan filan gibi..

Ama Hisar'ın, Atmaca'nın arayıcısının özellik ve parametreleri konusunda değerli bilgilerin peşinde bir dolu gizli servisin olduğuna kalıbımı basarım..


Başa dön
   
MesajGönderilme zamanı: 20 Eki 2013, 14:07 
Çevrimdışı
Akıncılar

Kayıt: 11 Tem 2012, 12:00
Mesajlar: 1506
Yaş:
Ve bazen söz konusu ülkenin meclislerine kadar gelebiliyor, bir milletveklinin kulağına kar suyu kaçması yetiyor. Oralara geldimi zaten geçmiş olsun. İlgili memurun bir çizik atmamasından daha vahim sonuçlar doğuyor.


Başa dön
   
MesajGönderilme zamanı: 24 Eki 2013, 06:08 
Çevrimdışı
Üye

Kayıt: 30 Ağu 2013, 00:34
Mesajlar: 28
Yaş:
Alıntı:
Alıntı:
İletişim kanallarında resmen açıklanmayan bir bilginin, hatta duyumun forum sitelerinde aktarılmasının menffatimize olduğunu düşünmemekteyim.

Bizim bildiğimizi mi bilmeyecekler şeklinde yaklaşılmasın olaya. Evet bazen bilmiyorlar.

Çünkü en büyük istihbarat dilini tutamayan görevlilerden alınıyor, Hemde iyi bişey yaptığı için gururla anlatanlardan. teknolojik birçok sistem, saha görevlileri, dinleme aygıt ve ekipleri haltetmiş yanında.

Herkez herşeyi bilmek zorunda değil.

Unutulmamalıdır ki bu araşırmaların bir ürüne dönüşmesini bizim dışımızda hiçkimse istemez ve başarıya ulaşmaması için de her türlü çalım imkanı değerlendirilir.

Mühendisten duymak, çaycıyla konuşmak, sohbet arasında laf almak ve hatta bu konularda hissemek bile iyi bir şey değil. Hele açıklanması...

Saygılarımla.
Merak etmeyin,
Sadece bilinmesi özellikle istenen ve bilinmesinde bir mahzur teşkil etmeyen bilgiler, sadece aktarması istenilen kimlikler aracılığı ile açık ortamlarda paylaşılır.
Sır projelerde görev alan hiç kimse sırları uluorta konuşmaz konuşamaz emin olun. Konuşuluyorsa vardır birilerinin bir bildiği. Böylece bizler de milletimiz adına ümitlenip seviniyoruz birilerinin üzülmesine mukabil.
Mesajımı genel görüş olarak sunmuştum. Olaya has bir cevap değildi ancak o şekilde anlaşıldı ve yanlış tesbit söz konusuysa affınızı rica ederim.

Sayın Harzemşah gibi düşünmekteyim. Bu nevi olaylar sıkca yaşanmakta. İyi niyetli sohbetler birçok projenin baltalanmasına zemin hazırlamakta.

Şuan kullandığımız forum sitesinin bu konudaki hassasiyetlerini gözlemliyorum. Aksi halde burada bulunmazdım/bulunmazdınız.

Saygılarımla.


Başa dön
   
MesajGönderilme zamanı: 05 Ara 2013, 02:58 
Çevrimdışı
Akıncılar

Kayıt: 15 Tem 2012, 18:43
Mesajlar: 1138
Yaş:
Resim


Başa dön
   
MesajGönderilme zamanı: 05 Ara 2013, 03:38 
Çevrimdışı
Akıncılar

Kayıt: 15 Tem 2012, 18:43
Mesajlar: 1138
Yaş:
Yasaklı olduğu için ekleyemiyorum, yanlışsa düzeltin lütfen.


Başa dön
   
MesajGönderilme zamanı: 05 Ara 2013, 04:21 
Çevrimdışı
Süvariler

Kayıt: 11 Tem 2012, 11:07
Mesajlar: 797
Yaş:
Yazarı tarafından silinmiştir.


En son Aqerdf tarafından 05 Ara 2013, 05:11 tarihinde düzenlendi, toplamda 1 kere düzenlendi.

Başa dön
   
MesajGönderilme zamanı: 05 Ara 2013, 04:45 
Çevrimdışı
Akıncılar

Kayıt: 11 Tem 2012, 12:00
Mesajlar: 1506
Yaş:
Alıntı:
Alıntı:
Yasaklı olduğu için ekleyemiyorum, yanlışsa düzeltin lütfen.
Bu AKYA. Kamuyla paylaşılması sakıncalı olabilir. Nerede yayınlanmıştı? Kamuya açık bir yayında mı?
Ben bu fotografı daha önce gördüm ama nerede? Hatırlamıyorum. Açık bir kaynakta ama sabah değildi.


Başa dön
   
MesajGönderilme zamanı: 05 Ara 2013, 05:06 
Çevrimdışı
Süvariler

Kayıt: 11 Tem 2012, 11:07
Mesajlar: 797
Yaş:
Yazarı tarafından silinmiştir.


Başa dön
   
MesajGönderilme zamanı: 05 Ara 2013, 10:44 
Çevrimiçi
Akıncılar
Kullanıcı avatarı

Kayıt: 17 Tem 2012, 20:27
Mesajlar: 618
Yaş:
Bu fotoğraf yanlış hatırlamıyorsam LG Nex1 White Shark ağır torpidosu. Büyük ihtimalle AKYA ile alakası yok. S&H dergisinde bu fotoğraf verilmişti diye hatırlıyorum.


Başa dön
   
MesajGönderilme zamanı: 05 Ara 2013, 11:53 
Çevrimdışı
Süvariler

Kayıt: 05 Ağu 2012, 14:49
Mesajlar: 3613
Yaş:
Alıntı:
Bu fotoğraf yanlış hatırlamıyorsam LG Nex1 White Shark ağır torpidosu. Büyük ihtimalle AKYA ile alakası yok. S&H dergisinde bu fotoğraf verilmişti diye hatırlıyorum.
Tamamiyla , lafi agzimdan almissiniz :)


Başa dön
   
MesajGönderilme zamanı: 05 Ara 2013, 13:10 
Çevrimdışı
Süvariler

Kayıt: 05 Ağu 2012, 14:49
Mesajlar: 3613
Yaş:
Alıntı:
Alıntı:
Alıntı:
Bu fotoğraf yanlış hatırlamıyorsam LG Nex1 White Shark ağır torpidosu. Büyük ihtimalle AKYA ile alakası yok. S&H dergisinde bu fotoğraf verilmişti diye hatırlıyorum.
Tamamiyla , lafi agzimdan almissiniz :)
Ne zaman bildiğiniz bir konuda yazacaksınız merakla bekliyoruz üstadım...
Sayin Harzemsah Manover dogru yazmis yani sonuc SH Dergisi ve Kore torpidosu biz derginin yalancisiyiz. Ayrica kac konu bilmiyor musum. Size gore herkes bilgisiz zaten. Bazen keyif olsun diye laf attiginizi dusunuyorum. Her neyse hepimiz Turkuz anlasamiyoruz iste :) Gayet normal.


Başa dön
   
MesajGönderilme zamanı: 05 Ara 2013, 19:39 
Çevrimdışı
Süvariler

Kayıt: 11 Tem 2012, 11:07
Mesajlar: 797
Yaş:
Açık kaynaklara yansıyan, 2009'da imza atıldı, 2011'de şekli şemali ortaya çıktı, geçen yılın sonu ya da bu yılın başı ilk atışları yapıldı ? Kesin konuşumayorum...

Atışların tarihinden tam emin değilim, ama 2012 sonu ya da bu yılın başı/ortaları galiba ?


En son Aqerdf tarafından 05 Ara 2013, 21:21 tarihinde düzenlendi, toplamda 1 kere düzenlendi.

Başa dön
   
MesajGönderilme zamanı: 05 Ara 2013, 20:46 
Çevrimdışı
Süvariler

Kayıt: 05 Ağu 2012, 14:49
Mesajlar: 3613
Yaş:
Şu an biraz yoğunum dergiden çek edeceğim. Çünkü Blue Shark mı White mı hangisi ağır torpido ise bizimkisi de sizin de bildiğiniz üzeri ondan türetilecekti. Bu torpido AKYA maketi mi yoksa benim hatırladığım Kore torpidosu mu bakacağım.


Başa dön
   
MesajGönderilme zamanı: 05 Ara 2013, 21:20 
Çevrimdışı
Süvariler

Kayıt: 11 Tem 2012, 11:07
Mesajlar: 797
Yaş:
Blue Shark hafif, White Shark ağır...

Dün gece kısa bir görsel araştırması yaptım, White Shark'a ait böyle bir fotoğraf bulamadım. Sayın Harzemşah'ta ''bu AKYA'' diye teyit edince...


Başa dön
   
MesajGönderilme zamanı: 06 Ara 2013, 02:17 
Çevrimiçi
Akıncılar
Kullanıcı avatarı

Kayıt: 17 Tem 2012, 20:27
Mesajlar: 618
Yaş:
Arkadaşlar,

Yukarıda ne olduğunu tartıştığımız fotoğraf K731 White Shark torpidosuna ait bir mock-up. Aynı fotoğrafı S&H Dergisinin 137. sayısının 105. sayfasında AKYA projesi ile verilen bilgi kısmında görebilirsiniz.
Saygılarımla,


Başa dön
   
MesajGönderilme zamanı: 06 Ara 2013, 02:22 
Çevrimdışı
Süvariler

Kayıt: 05 Ağu 2012, 14:49
Mesajlar: 3613
Yaş:
Alıntı:
Arkadaşlar,

Yukarıda ne olduğunu tartıştığımız fotoğraf K731 White Shark torpidosuna ait bir mock-up. Aynı fotoğrafı S&H Dergisinin 137. sayısının 105. sayfasında AKYA projesi ile verilen bilgi kısmında görebilirsiniz.
Saygılarımla,
Ben de hatirlar gibiyim de dergiyi bulamadim iste. Harzemsah hocadan da bosuna laf yedik bir de :(


Başa dön
   
MesajGönderilme zamanı: 06 Ara 2013, 02:36 
Çevrimiçi
Süvariler
Kullanıcı avatarı

Kayıt: 07 Şub 2013, 03:00
Mesajlar: 5035
Yaş:
CAPTOR türü bir deniz mayını projeside vardı galiba .


Başa dön
   
MesajGönderilme zamanı: 01 Nis 2014, 15:29 
Çevrimdışı
Akıncılar

Kayıt: 11 Tem 2012, 12:00
Mesajlar: 1506
Yaş:
Bizim ''AKYA'' başlığımız yokmuş meğer, şaşırdım.

Daha çok farazi bilgi ve değerlendirmeler olsa da, ilginç bir yazı.


Akya; Türkiye'nin Yerli Torpido Faaliyeti

Resim
Alıntı:
Türkiye'de torpido konusundaki bilinen ilk ve son ciddi faaliyet yaklaşık olarak 120 sene önce Osmanlı Donanma Subayı İdris Bey tarafından gerçekleştirilmiştir. Temel olarak, Ruslarla yapılan bir savaşta ele geçirilen patlamamış İngiliz yapımı torpilinin tersine mühendisliği ile başlayan bu çalışma çeşitli sebeplerle ilerleyememişti.

Cumhuriyet dönemi boyunca da (bilindiği kadarıyla) bu alanda herhangi bir teşebbüs görülemedi. Nihayet, çok uzun bir bekleyişten sonra 2009 senesinde devlet böylesine önemli bir konuda çalışılmasına ilk kez destek verdi ve bazı faaliyetlerin başladığı duyuruldu.

Konu ile ilgili olarak yayınlanan haberlere göre Savunma Sanayii Müsteşarlığı ile Tübitak, Roketsan, Armerkom arasında 2009 veya 2010 senesinde ilk yerli ağır torpidonun geliştirilmesi için 24 milyon avro değerinde bir sözleşme imzalanmış durumdadır.

Beyan edilenlere bakılırsa Akya olarak adlandırılan ve 533mm olduğu söylenen bu torpidonun; tasarımından Armerkom, sonarının geliştirilmesinden Tübitak, harp başlığından ve güdüm sisteminden ise Roketsan sorumludur.

Bu doğrultuda Roketsan'ın Güney Kore şirketi LIG Nex11 ile güdüm ve kumanda sisteminin geliştirilmesi için bir anlaşma imzaladığı da belirtiliyor. LIG Nex1 Güney Kore'nin K745 (Blue Shark) ve K731 (White Shark) torpidolarının üreticisidir.

Akya için temel alındığı söylenen K731 torpili 483mm çapında olup aktif/pasif akustik güdümlüdür ve tel güdüm yeteneği yoktur. Akya'nın ise 533mm çapında tel güdümlü bir ağır torpil olacağı yönünde iddialar mevcuttur fakat bu bilgi tam olarak geçerli olmayabilir. Zaten teknolojiyi sağladığı düşünülen Güney Kore de henüz kendi ihtiyaçları için 533mm ve tel güdümlü bir silah üretebilmiş değildir. Diğer taraftan Güney Kore'nin uzun zamandır DM2A4 temelli bir tel güdümlü 533mm torpido üzerinde çalıştığı yönünde söylentiler de vardır ama böyle bir silah ile ilgili yayınlanmış herhangi bir resmi bilgi mevcut değildir.

K731 torpili 483mm olmasına rağmen mevcut 533mm torpil kovanlardan fırlatılabilecek şekilde kovan kılavuzlarına sahiptir. Bu yöntem mesela Türk Deniz Kuvvetleri tarafından halen kullanılmakta olan Mk-37.mod3 ve Mk-37.mod2 gibi bu çaptaki başka torpidolarda da eskiden beri kullanılmaktadır.

Güney Kore K731'leri öncelikle elindeki Tip209'lar için üretmiştir ve silah bu sınıf denizaltılara tamamen uyarlanmış durumdadır. Acil ihtiyaca binaen Türk Deniz Kuvvetleri'nin de Akya'yı ilk olarak eski Tip209'larda kullanmaya başlayacağı düşünülürse Akya'nın 533mm değil ama 533mm torpido kovanından fırlatılabilen 483mm K731 türevi olacağı tahmin edilebilir çünkü mevcut silah bu amaçla kullanılmaya tamamen hazırdır. Fakat K731'in tel güdüm yeteneğine sahip olmaması bizim ihtiyaçlarımız açısından bir eksikliktir ve donanmanın ihtiyaçları düşünüldüğünde Akya'nın tel güdüm yeteneğine de sahip olması önemlidir. Bu sebeple tel güdüm eklenmiş bir K731 türevi üzerinde çalışılıyor olması da söz konusu olabilir.
Alıntı:
Resim
Resim.1) Üstte 483mm Güney Kore K731 White Shark, ortada 533mm Alman DM2AX Seahake. Eğer hem Güney Kore hem de Almanya ile bu konuda işbirliği yapılıyorsa torpilin kıçı K731 başı DM2A4 mü olacak? Akya (483mm) bu iki torpilin melezi olabilir mi? Bu ihtimalin sebebi yazının son bölümünde değerlendirilmiştir
Alıntı:
Elimizdeki bilgiler şimdilik sadece bunlardan ibaret. Velhasıl Akya torpili ile alakalı olarak sunulan veriler oldukça tutarsız ve bulanık. Aslında askeri bir proje söz konusu olduğu için böyle olması gayet iyi bir durum. Öyleyse suyu biraz daha bulandırmaktan da zarar gelmez ;)

Eldeki sınırlı veriler temel alındığında Akya projesinin hem iyi hem de şüpheli yanlarından bahsedebilmek mümkündür.


Meselenin önce iyi tarafları ele alınırsa;

İsim çok güzel ve bu çalışmaya tam anlamıyla uydu, tebrikler. İsim her zaman önemlidir.

Türk Deniz Kuvvetlerinin her alanda kesinlikle milli çözümlere ihtiyacı vardır ve en öldürücü ve caydırıcı deniz silahı olan torpido konusunda çok geç de olsa, nihayet böyle bir çalışmaya başlanmış olması başlı başına çok değerli ve büyük bir adımdır.



Aşağıda bahsi geçen şüpheli hususlar, söz konusu şüphelerin doğru veya yanlış olmasına göre iyi veya kötü yönde değerlendirilebilir ve gerçek bilgilerin ortaya çıkmasıyla zaman içinde değişebilir.


Şimdi şüpheli hususlar kısaca ele alınırsa;

Yayınlanan açıklamalarda belirtildiği gibi bu alandaki çalışmalar için Güney Kore'nin torpil üreticisi LIG Nex1'den destek alınmaktadır. Özellikle güdüm gibi çok hassas alanlarda destek alındığı söylenmektedir ki bu durum silahın gerçek savaş ortamındaki güvenilirliğini tehlikeye düşürebilir.

Güney Kore'den destek alındığına göre bu silaha milli torpido denilebilir mi? Hayır. Ancak yerli torpido demek mümkün olabilir.

Torpido bir bütün olarak çok farklı mühendislik alanlarını bünyesinde barındıran son derece karmaşık bir teknoloji ürünüdür. Güney Kore ise bu alanda tam bir yetkinliğe sahip olmayıp henüz emekleme evresindedir ve kendi torpil projeleri için ihtiyaç duyduğu teknolojinin önemli bölümünü başka ülkelerden sağlamış olması kuvvetle muhtemeldir. Aslına bakılırsa Güney Kore torpil teknolojisi sevk ve tahrik açısından Almanya, güdüm ve kumanda açısından ise ABD kökenli gibi görünmektedir. Türkiye'nin Güney Kore gibi bir ülke ile böyle bir işbirliğine ihtiyacı yoktur. Aslında buna işbirliği demek de iyimserdir; Güney Kore'ye bol para verilir, karşılığında bir şeyler alınır... Bu şekilde projenin tamamlanma süresi milli ar-ge seçeneğine göre çok daha kısa olabilir ama gerçekte bu yöntemin bize bir faydası olabilir mi?

Böyle küçük düşünmek Türkiye'ye gerçekten çok şey kaybettiriyor. Güney Kore'ye ve başka ülkelere bu iş için verilen paralar yurt içi imkânlara harcansaydı Türk mühendisleri tarafından da Akya torpili tasarlanıp üretilebilir ve bu sayede hem gerçek anlamda bir milli çözüm elde edilebilir hem de bu alanda ihtiyaç duyulan pek çok yan teknolojinin ve yan sanayinin geliştirilebilmesinin önü açılabilirdi ki bu yan teknolojilere diğer pek çok askeri ve sivil sahada da acilen ihtiyaç vardır. Velhasıl bu teknolojileri parayı bastırıp alalım demek, faydasız olması bir yana aslında son derece zararlı bir yaklaşımdır çünkü gerçek yapabilme bilgisi parayla satın alınamaz sadece çalışarak elde edilebilir.



Bugün Türk mühendislerinin ve sanayisinin tasarlayıp üretemeyeceği hemen hemen hiçbir teknoloji mevcut değildir. Diğer taraftan sadece deniz projeleri ele alındığında, mesela Mühendishane-i Bahr-i Hümayûn'un sivil ve askeri bürokrasi tarafından nasıl ve neden dışlandığını ve görmezden gelindiğini incelemek gerekir ki şimdilik konuyu dağıtmamak için bunu başka bir yazıya bırakmak daha uygun olur...



Ayrıca yeri gelmişken belirtmek gerekir ki medya tarafından uzun senelerdir, belli bir amaçla, Türkiye'nin dostuymuş gibi pazarlanan Güney Kore kesinlikle Türk Milletinin dostu değildir!

Doğrusunu söylemek gerekirse, 2009'da ilgili kurumlar arasında anlaşma imzalandığı ve 2010'da çalışmaların ve 2013 itibarı ile de atış tecrübelerinin başladığı, 2015 civarında hizmete girmeye(!) hazır olacağı duyurulan bir projenin temelden başlamış bir milli torpido çalışması olması mümkün değildir! Dünya üzerindeki hiçbir ülke bu kadar kısa sürede yeni bir torpido tasarlayıp üretebilecek ve hizmete alabilecek imkânlara kesinlikle sahip değildir. Bu durumda da şöyle bir şüphe ortaya çıkar;

Akya muhtelif parçaları Türkiye'de birleştirilen halihazırda kullanılmakta olan bir torpidonun ismi değiştirilmiş bir halinden ibaret midir?

Bu noktada yapılan açıklamalara dikkât çekmek gerekirse, yerli katılımcılar ve görev dağılımı şu şekildedir;

Armerkom: Tasarım
Tübitak: Aktif/Pasif Sonar
Roketsan: Harp Başlığı ve Güdüm

hepsi bu. Ama bir bütün olarak düşünüldüğünde muallâkta kalan, ayrıntıları geçtik, temel ve hassas meseleler ne olacak, mesela;

Tahrik sistemi: %100 elektrikli olacak da peki motorun tasarımını kim yapacak, kim üretecek, akülerin cinsi ne olacak ve kim imâl edecek? Bu cihazlar ithâl edilecekse her şeyden önce çok hassas bir bilgi olan torpidonun sürât-menzil bilgileri nasıl gizli tutulabilir?
Sevk sistemi: Tek eksen çift pervane mi yoksa jet mi? Her hâlûkârda pervanelerin, nozulun tasarımını kim yapacak, pervaneleri kim, nerede, nasıl imâl edecek? Ya da doğrudan ithâl mi edilecek?
Gövde: Metal mi, kompozit mi olacak? Tasarımı kim yapacak, kim imâl edecek? Eğer tam anlamıyla milli olamazsa, hayati bir veri olan azami dalış derinliği yeterli ve daha da önemlisi gizli olabilecek mi?
...

Bu maddeleri çoğaltmak mümkün ama sadece pervane mil salmastrasının tasarımı gibi bütünün içinde küçücük görünen bir konunun bile başlı başına büyük mühendislik çalışmasına ihtiyaç duyacağı düşünüldüğünde belki sonar ve harp başlığı hariç bütün sistemlerin hazır olarak ithâl edileceği şüphesi de uyanmaktadır.
Alıntı:
Resim
Resim.2) Havelsan tarafından yayınlanan 2013 tanıtım vidyosunda muhtemel Akya'nın Katya ortamında modellendiği görülüyo
Alıntı:
Resim
Resim.3) Havelsan 2013 tanıtım vidyosunda muhtemelen Akya torpidosunun sonar dizinlerini barındıracak olan baş bodoslamasına ait bir kare. Doğrusu bu görüntüler proje ile ilgili şüphelerin derinleşmesine sebep olmadı değil!
Alıntı:
Hemen yukarıda görebileceğiniz ve geçen sene yayınlanan bir tanıtım vidyosu içinden alınmış bazı görüntüler Akya projesi hakkında ilave şüphelerin ortaya çıkmasına da sebep oldu. Söz konusu görüntülerin Akya torpiline ait olduğunu varsayarsak ilk anda düşünülebilen bazı ihtimâllerden bahsetmek gerekir.

Projenin başından beri Akya için Güney Kore ile işbirliği yapıldığı ve K731 torpilini temel alan bir tasarım ortaya çıkacağı söyleniyordu. Diğer taraftan Güney Kore şimdiye kadar ürettiği iki torpil için de sert baş bodoslama ve müstevî dizin sonar yerleşimi kullanmıştır. Fakat yukarıdaki resimlerde görülen torpil tasarımı parabolik baş bodoslamaya ve uyumlu dizin sonar yerleşimine sahiptir. Bu farklılık basit bir durum değildir ve torpil sistemlerinin tasarımı üzerinde köklü etkileri vardır.

Bugün torpiller üzerinde parabolik baş bodoslama kullanan sadece iki ülke mevcuttur; Almanya ve Rusya. Uyumlu dizin sonar kullanan ise sadece bir ülke vardır Almanya! (Rusya da kullanıyor olabilir ama kesin bir bilgi yok) Bu alanda Türkiye'nin Rusya ile işbirliği yapması hemen hemen imkânsız olduğuna göre Akya torpidosunun Almanya ile bir ilişkisi olup olmadığı ve eğer varsa nasıl bir ilişkisi olduğu soruları akla geliyor.
Alıntı:
Resim
Resim.4) Sol tarafta parabolik baş bodoslama üzerinde uyumlu dizin sonar kullanan 533mm DM2A4 Seahake, sağ tarafta ise sert baş bodoslama üzerinde müstevî dizin sonar kullanan 483mm K731 White Shark.
K731 gövdesi üzerindeki boyuna yerleştirilmiş siyah parçalar kovan kılavuzlarıdır ve 483mm çapındaki torpilin 533mm bir kovandan atılabilmesine olanak sağlar.
Alıntı:
Akya üzerinde uyumlu dizin sonar kullanılması üç farklı şekilde mümkün olabilir;

Teknolojinin Almanya'dan alınması ki böyle bir durum varsa gerçekten çok yazık!
Teknolojinin elimizde mevcut olan DM2A4 torpilleri üzerinden tersine mühendislikle elde edilmesi. Eğer böyle bir durum varsa tebrikler!
Teknolojinin donanım ve yazılım olarak bir bütün halinde Tübitak tarafından geliştirilmesi. Eğer böyle bir durum varsa helâl olsun!

Akya için uyumlu dizin tercih edilmesi ayrıca taktik açıdan bir seçim yapıldığını da ifade etmektedir. Uyumlu dizin sonar uzun menzilden suüstü hedeflerine saldırmak için daha etkilidir diğer taraftan müstevî dizin sonar ise denizaltılara karşı daha etkilidir. Bu sebeple Akya için suüstü hedeflerinin öncelikli olarak belirlendiğini söylemek mümkündür. Zaten Türk Deniz Kuvvetleri'nin inşa edilmekte olan Cerbe (Tip214) sınıfı denizaltıları için Mk-48.mod6 torpidosu satın alacak olması da bir bakıma bu durumu doğrular niteliktedir zira Akya'ya gerçekten çift amaçlı (suüstü/sualtı) bir silah olarak güvenilseydi böyle bir alıma da ihtiyaç kalmayacaktı ve keşke kalmasaydı...



Torpido tasarım ve üretim sürecinin karmaşıklığı ve zorluğu konusunda birkaç sayı belirtmek belki okuyuculara biraz daha iyi fikir vermesi açısında faydalı olabilir;
Mesela ABD'de Mk48 torpido projesi için yakında Türkiye'nin de tedarik edeceği mod6'ya ulaşmak yaklaşık 50(!) sene sürmüştür ve bunun için 8.700(!) civarında gerçek seyir/atış tecrübesi yapıldığı beyan edilmiştir.
Mesela İsveç sadece FT-2000 ağır torpidosunun tahrik sistemini geliştirebilmek için 110.000(!) kadar motor denemesi (gerçek + benzetim) gerçekleştirdiğini açıklamıştır...



Türk Deniz Kuvvetlerinin harekât ihtiyaçları Güney Kore'den de Almanya'dan da farklıdır. Bu ülkeler doğal olarak kendi ihtiyaçlarına uygun tasarım yaptıkları için bu çözümleri alıp Türkiye'ye uyarlamaya çalışmak çeşitli yetersizliklere de sebep olabilecektir. Örneğin;

K731 gümüş-çinko temelli akü teknolojisi kullanmaktadır. İtiş ve hizmet için toplam 100kW gücündedir ve azami sürâti ancak saatte 35 denizmili civarındadır. Seyir süresinin ise tercih edilen sürâte bağlı olarak 10dakika (azami sürât ile) ile 30dakika (iktisadi sürat ile) arasında olduğu bilinmektedir ki günümüz savaş ortamı ve Türk Donanmasının ihtiyaçları düşünüldüğünde bu sürât ve menzil değerleri kesinlikle yetersiz kâbul edilebilir.

Tabii Almanya ve Güney Kore ile böyle bir işbirliği aslında yoksa ve tasarım tamamen milli olarak yapılıyorsa mesele yok, her şey yolunda demektir.

Son olarak ilgi çekici ve basit bir karşılaştırma yapılabilir. Gerçek savaş ortamında uzun menzilden askeri bir hedefi yok edebilecek yetenekte aktif/pasif/tel güdümlü ağır torpido tasarlayıp üretebilmek, 300km mesafedeki en azından 4-1/2.nesil bir savaş uçağını vurabilecek yetenekte aktif güdümlü uzun menzilli hava savunma füzesi üretmekten daha zordur. Diğer taraftan Türkiye (burada örnek gösterilenden daha düşük yetenekte) bir uzun menzilli hava savunma sistemini ithâl ederken böyle bir torpidoyu kendi imkânlarıyla üretebildiğini beyan etmektedir ki benim gibi sıradan Türk vatandaşları için burada bir çelişki olduğu düşünmek kaçınılmaz olmaktadır.

Evet yazı oldukça dağınık oldu ama bu proje ile ilgili eldeki veriler de şimdilik gayet bulanık...
Alıntı:
Açıklamalar
1. LIG Nex1; hemen herkes tarafından adı duyulmuş olan ve elektronik tüketim ürünleri ile tanınan LG adlı şirketin askeri donanım üreten bölümüdür
Kaynaklar
1. Resim.2 ve 3) Havelsan 2013 tanıtım vidyosu, http://youtu.be/yZyScWN2IbQ
http://uskudar.biz/


Başa dön
   
MesajGönderilme zamanı: 01 Nis 2014, 16:51 
Çevrimdışı
Süvariler

Kayıt: 05 Ağu 2012, 14:49
Mesajlar: 3613
Yaş:
Koca yazi boyunca torpil de torpil deniyor madem konuya bu kadar hakimler TORPIL nereden cikti. TORPIDO , torpil diye birsey yok gemilerde.


Başa dön
   
MesajGönderilme zamanı: 01 Nis 2014, 18:07 
Çevrimdışı
Uzaklaştırıldı

Kayıt: 30 Ara 2013, 00:21
Mesajlar: 2090
Yaş:
Torpido ya torpil de denir Türkçe de.
Hatta daha çok torpil denir
Torpido da daha çok Türkçe de torpil atan bot için kullanılır
doğrudur yanlıştır ama böyledir yani
Filimlerde biz böyle gördük
Türk dil Kurumu sözlüğüde böyle diyor
http://www.tdk.gov.tr/index.php?option= ... 0.04264794

_________________
Resim


Başa dön
   
MesajGönderilme zamanı: 01 Nis 2014, 18:19 
Çevrimdışı
Akıncılar
Kullanıcı avatarı

Kayıt: 31 Ağu 2012, 11:33
Mesajlar: 2131
Yaş:
Alıntı:
Koca yazi boyunca torpil de torpil deniyor madem konuya bu kadar hakimler TORPIL nereden cikti. TORPIDO , torpil diye birsey yok gemilerde.
Yanlış yok Türkçe karşılığı torpil dir. Torpil atan tekne TORPİDO botu olarak geçer bir anlam kargaşasıdır ama AKYA bir "TORPİL" dir.

_________________
Kalyon Seydi Engin


Başa dön
   
MesajGönderilme zamanı: 01 Nis 2014, 18:38 
Çevrimdışı
Süvariler

Kayıt: 21 Eki 2012, 05:21
Mesajlar: 44
Yaş:
Alıntı:
Alıntı:
Koca yazi boyunca torpil de torpil deniyor madem konuya bu kadar hakimler TORPIL nereden cikti. TORPIDO , torpil diye birsey yok gemilerde.
Yanlış yok Türkçe karşılığı torpil dir. Torpil atan tekne TORPİDO botu olarak geçer bir anlam kargaşasıdır ama AKYA bir "TORPİL" dir.
Konuyu torpil idi torpido idi diye kadük bırakmak istemem. Ancak,

TDK'ya bakarsanız, torpilin karşılığına torpido, torpidonun karşılığına da torpil yazar. Yani biri Türkçe idi, diğeri değildi diyemeyiz.

Günlük hayatta ise torpido olarak daha fazla kullanılır.

Filmlerdeki altyazı ve seslendirmelere bakarak fikir yürütmek ise yanlıştır. Çünkü o çeviriyi yapan kişilerin teknik anlamda bir altyapısı yoktur, ihtiyacı da yoktur. Onlar bakar torpido ne demek, sözlük torpil der. Sonra da boyle bir yanlışlığa neden olur.

Torpil kelimesi kullanım alanında yalnızca torpillemek olarak kullanılır, ki bu da sık bir kullanım değildir.

_________________
Bir zamanlar Harp Filo esastı...


Başa dön
   
MesajGönderilme zamanı: 01 Nis 2014, 19:00 
Çevrimdışı
Uzaklaştırıldı

Kayıt: 30 Ara 2013, 00:21
Mesajlar: 2090
Yaş:
Silah denizcilerin olabilir ama kelime onların tekelinde değil.
İsmi onlar veremez yani kafalarına göre
Biz torpile torpil dedik torpil duyduk hiç bir türk torpile torpido demedi
Hep gemilerden öbür gemiyi vurmak için torpil attılar biz bunu hep duyduk
O zaman o şeyin adı torpildir.
Dili biz kullanıyoruz biz icat ettik ne diyorsak odur doğru olan
Ölene kadar torpil diyeceğim torpido çok komik geliyor dilime
Türkçede sonu do ile biten bana bir tane isim söyleyin dönerim inadımdan
İtalyanca mı bu

_________________
Resim


Başa dön
   
MesajGönderilme zamanı: 01 Nis 2014, 20:42 
Çevrimdışı
Akıncılar

Kayıt: 11 Tem 2012, 02:28
Mesajlar: 5434
Yaş:
Alıntı:
Alıntı:
Koca yazi boyunca torpil de torpil deniyor madem konuya bu kadar hakimler TORPIL nereden cikti. TORPIDO , torpil diye birsey yok gemilerde.
Yanlış yok Türkçe karşılığı torpil dir. Torpil atan tekne TORPİDO botu olarak geçer bir anlam kargaşasıdır ama AKYA bir "TORPİL" dir.

A la Français olanı da "Torpille" olduğuna göre inandırıcı.. :)

Hoş "torpido botu" da "Torpilleur" galiba ama, o da hibrit kalmış olabilir..


Başa dön
   
MesajGönderilme zamanı: 01 Nis 2014, 20:49 
Çevrimdışı
Akıncılar

Kayıt: 18 Tem 2012, 01:47
Mesajlar: 1004
Yaş:
Artik kim yaptiysa vakit ayirmis, cok guzel bir analiz yapmis. Siz oturmus Turkce ismini tartisiyorsunuz. :)

Torpil olsa ne olur, torpido olsa ne olur. Hic bir dil tam yuzde yuz saf degil. Baska dillerden baska dillere sozcuk gecisi her zaman olmustur. Birakin sozcugun kokenini de daha onemli yerlere bakin. Yaziyi yazan tahrik sistemi ve baslik Almanya'dan, govde Kore'den geliyor demis bunlara baksaniz daha guzel olmaz mi?

_________________
Resim


Başa dön
   
MesajGönderilme zamanı: 01 Nis 2014, 21:16 
Çevrimdışı
Uzaklaştırıldı

Kayıt: 30 Ara 2013, 00:21
Mesajlar: 2090
Yaş:
% 100 yerli olmaması dünyanın sonu değil, dünyanın en adice üç kağıdıda değil
Ucundan başlansın gerisi nasılsa gelir
Daha önce hepsini satın alanlara hiç kızmamışken şimdi yapamadıkları kısmı satın aldılar diye mi kızacağız
Oda öyleyse yani belkide daha fazla şeyi yaparlar.

_________________
Resim


Başa dön
   
MesajGönderilme zamanı: 01 Nis 2014, 22:30 
Çevrimdışı
Akıncılar

Kayıt: 11 Tem 2012, 09:20
Mesajlar: 794
Yaş:
Alıntı:
Açık kaynaklara yansıyan, 2009'da imza atıldı, 2011'de şekli şemali ortaya çıktı, geçen yılın sonu ya da bu yılın başı ilk atışları yapıldı ? Kesin konuşumayorum...

Atışların tarihinden tam emin değilim, ama 2012 sonu ya da bu yılın başı/ortaları galiba ?
2013 yılı Haziran ayı içersinde,Marmara Denizinde ilk test atışı yapıldı.Şimdilik bu kadarını bilmek bile kafi.


Başa dön
   
MesajGönderilme zamanı: 02 Nis 2014, 02:01 
Çevrimiçi
Süvariler
Kullanıcı avatarı

Kayıt: 07 Şub 2013, 03:00
Mesajlar: 5035
Yaş:
Madem bu kabiliyete ulaştık CAPTOR tipi milli bir mayının geliştirilimesi gerekli olunmuştur.



Resim


Başa dön
   
MesajGönderilme zamanı: 02 Nis 2014, 10:08 
Çevrimdışı
Süvariler

Kayıt: 05 Ağu 2012, 14:49
Mesajlar: 3613
Yaş:
Alıntı:
2. adım hafif torpido ve torpido gövdesi içerisinde taşınıp, torpido kovanından atılan cruise(ki som hazır-gezgin geliştiriliyor) füzesi olacaktır...
Ornek ? Muadili ? Ne icin ?

Bir de su torpil muhabbeti icin bir ara bayram seyranda gemi ziyareti yaptiginizda sorarsaniz geminin torpil imkan ve kabiliyetlerini uygun olur.


Başa dön
   
MesajGönderilme zamanı: 02 Nis 2014, 10:43 
Çevrimdışı
Süvariler

Kayıt: 05 Ağu 2012, 14:49
Mesajlar: 3613
Yaş:
Torpil size soylemedim zaten. Kusura bakmayin kafa gemiye gitti benim. Subharpoon :D diyorum SOM u niye torpido kovani atiyoruz sabah sabah :D Torpil icin yazma nedenim Turkce ayri sey terminoloji ayri sey.


Başa dön
   
MesajGönderilme zamanı: 02 Nis 2014, 12:10 
Çevrimdışı
Akıncılar
Kullanıcı avatarı

Kayıt: 31 Ağu 2012, 11:33
Mesajlar: 2131
Yaş:
Alıntı:
Torpil size soylemedim zaten. Kusura bakmayin kafa gemiye gitti benim. Subharpoon :D diyorum SOM u niye torpido kovani atiyoruz sabah sabah :D Torpil icin yazma nedenim Turkce ayri sey terminoloji ayri sey.
Hocam nereden atalım denizaltılarda atacak başka delik yok. Tek yer kovanlar.

_________________
Kalyon Seydi Engin


Başa dön
   
MesajGönderilme zamanı: 02 Nis 2014, 13:23 
Çevrimdışı
Süvariler

Kayıt: 05 Ağu 2012, 14:49
Mesajlar: 3613
Yaş:
Yahu yok yazdım ya gemiye gittim aklım diyorum gemiden niye kovandan atıyoruz ben de kendime koptum sabah sabah :lol:


Başa dön
   
MesajGönderilme zamanı: 02 Nis 2014, 17:44 
Çevrimdışı
Akıncılar
Kullanıcı avatarı

Kayıt: 31 Ağu 2012, 11:33
Mesajlar: 2131
Yaş:
Alıntı:
Yahu yok yazdım ya gemiye gittim aklım diyorum gemiden niye kovandan atıyoruz ben de kendime koptum sabah sabah :lol:

MK 32 üçlü torpil lançeri MEKO Perry ve Milgemde halihazırda görevde o yüzden. Az yer kaplar bakımı kolay derde deva niteliğindedir.
Resim

_________________
Kalyon Seydi Engin


Başa dön
   
MesajGönderilme zamanı: 23 Nis 2014, 12:05 
Çevrimdışı
Süvariler

Kayıt: 11 Tem 2012, 19:34
Mesajlar: 1172
Yaş:
Donanma Ay sınıfı denizaltıların son 2 adedine(S-351 TCG Doğanay ve S-352 TCG Dolunay) uygulanan/uygulanmakta olan modernizasyonun ardından Preveze Sınıfı denizaltılar içinde modernizasyon programı planlıymış..

_________________
Resim


Başa dön
   
MesajGönderilme zamanı: 23 Nis 2014, 12:11 
Çevrimdışı
Süvariler

Kayıt: 11 Tem 2012, 19:34
Mesajlar: 1172
Yaş:
İlk atış testi Haziran 2013'de Marmara denizinde başarıyla yapılan AKYA torpidosunun ikinci atış testleri için hazırlıklara devam edilmektedir. İlk atış testi sırasında harp başlıksız torpido suya planlandığı gibi düşmüş ve istenilen derinliğe inmiş tanımlanmış bölgede belirlenen paternde hedef araması yapmış ve torpidonun geri alınmak üzere yeniden su yüzeyine çıkmıştır..

S&H

_________________
Resim


Başa dön
   
MesajGönderilme zamanı: 23 Nis 2014, 13:57 
Çevrimdışı
Uzaklaştırıldı

Kayıt: 30 Ara 2013, 00:21
Mesajlar: 2090
Yaş:
Bunların testleri varya bitmez hiç. Bir milyon test yaparlar daha. Füzeler biter uçaklar gelir bu torpido bitmez.

_________________
Resim


Başa dön
   
MesajGönderilme zamanı: 23 Nis 2014, 14:22 
Çevrimdışı
Süvariler

Kayıt: 05 Ağu 2012, 14:49
Mesajlar: 3613
Yaş:
Torpido akustik GM oyle soba borusu gibi gozukse bile zor is. Artik teknoloji o kadar gelisti ki uretilen zistemlerin testler uzadikca uzuyor. Adam bugun ucurdugu ucagi 30 yil once tasarlamis. Norvec bir Stand Off yapacak F35 icin halen hazir degil. Maalesef Rus veya Cinliler gibi az elektronik olsun kolay olsun mantigi gudulmedikce bu sistemlerin uzamasi da normal. Yani hersey normal bence daha 5 yil devam eder bu torpidonun oturmasi.


Başa dön
   
MesajGönderilme zamanı: 03 Kas 2014, 11:38 
Çevrimdışı
Süvariler

Kayıt: 03 Ağu 2014, 14:12
Mesajlar: 339
Yaş:
Başlığını bulamadım.Cabatlı_53 AKYA'nın pervane tasarımını paylaştı.
Resim


Başa dön
   
MesajGönderilme zamanı: 03 Kas 2014, 13:38 
Çevrimdışı
Süvariler

Kayıt: 23 Tem 2012, 16:57
Mesajlar: 547
Yaş:
Bilmediğimden soruyorum, torpido pervanesi tasarımı gizlilik gerektiren bir konumudur? Bilen gözler bu fotolara bakıp torpido hakkında önemli çıkarımlar yapabilir mi? Neden ulu orta paylaşılır?


Başa dön
   
MesajGönderilme zamanı: 03 Kas 2014, 14:28 
Çevrimdışı
Akıncılar

Kayıt: 11 Tem 2012, 02:28
Mesajlar: 5434
Yaş:
Alıntı:
İlk atış testi Haziran 2013'de Marmara denizinde başarıyla yapılan AKYA torpidosunun ikinci atış testleri için hazırlıklara devam edilmektedir. İlk atış testi sırasında harp başlıksız torpido suya planlandığı gibi düşmüş ve istenilen derinliğe inmiş tanımlanmış bölgede belirlenen paternde hedef araması yapmış ve torpidonun geri alınmak üzere yeniden su yüzeyine çıkmıştır..

S&H
Neden suya düşmüş bu yahu? Satıh altından atılmamış mı?


Başa dön
   
Eskiden itibaren mesajları göster:  Sırala  
Yeni başlık gönder  Başlığa cevap ver  [ 103 mesaj ]  Sayfaya git 1 2 3 Sonraki

Tüm zamanlar UTC+03:00


Kimler çevrimiçi

Bu forumu görüntüleyen kullanıcılar: Hiç bir kayıtlı kullanıcı yok ve 17 misafir


Bu foruma yeni başlıklar gönderemezsiniz
Bu forumdaki başlıklara cevap veremezsiniz
Bu forumdaki mesajlarınızı düzenleyemezsiniz
Bu forumdaki mesajlarınızı silemezsiniz
Bu foruma dosya ekleri gönderemezsiniz

Geçiş yap:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited

Türkçe çeviri: phpBB Türkiye