TRMilitary

Tam Bağımsız Türkiye için Yerli Savunma Sanayii
Zaman: 15 Ara 2017, 18:50

Tüm zamanlar UTC+03:00


Loading



Yeni başlık gönder  Başlığa cevap ver  [ 238 mesaj ]  Sayfaya git Önceki 1 2 3 4 5 Sonraki
Yazar Mesaj
MesajGönderilme zamanı: 28 May 2015, 13:23 
Çevrimdışı
Üye

Kayıt: 13 Eki 2014, 15:53
Mesajlar: 126
Yaş:

Bir önceki sayfanın en son iletisi:

Alıntı:
Hocam,

Olur bal gibi olur..
Bilet fiyatı 100 tl olsa da olur..
Ankara - Eskişehir Hızlı Tren 30 tl.. Arası da 240 km.. Çok para
Hiç boş kalmaz o uçaklar..
Biraz Türk usulü olur.. Sıkıştırıp 40 kişilik yapar..
Sefer başına 3-5 bin bırakır.. On sefer de 40.000/Gün yapar.. :mrgreen:
Ayda 1.2 milyon bırakır.. %40 total Masraf düş..
720 bin cepte.. Hadi 500 bin olsun..
Firmalar Leasingle bile alır..

Uçakların yakıtları otobüslere göre daha uygun..
Vergi yok, algı yok..
Zaman maliyeti..
O şehirden , bu şehire zıp zıp gider..

Biz Çapsız millet değiliz..Yabana atılacak bi toplum değiliz..
Anadolu nun nimeti sadece tabana yayılmıyor.. Devlet vergisini alıp, tekrar toplumun tabanına pompalamıyor..
Anadolunun her mahallesinde milyoner var.. Hemde bir iki tane değil.. Çok var.
Bugün 30 milyon tl cebinde olup, banka banka dolaşıp parasına faiz arayan çoooooooooooook insan var bu ülkede..
Mardinli kaçakçı cebine 100 lük koyup, Istanbul da istasyon istasyon dolaşıyor..
Alıp, parasını aklayacak..
Yada g.tünde 10 yıllık levis kot giyip, reno clio ile gezen adama çay ismarlıyorsun.. Acıdığından...
Halbuki adamın Basın Ekspres üzerinde 200 küsür dairesi var..
Bu ülke insanın ruhu fakir.. Kimse çıkartıp göstermiyor..
Yapacak bişey yok..
Forumda okuduğum en güzel yorum...Bu ülke batmaz kimse merak etmesin...

_________________
Resim
Aldım Rakofça kırlarının hür havasını. Duydum akıncı cedlerimin ihtirasını


Başa dön
   
MesajGönderilme zamanı: 28 May 2015, 18:29 
Çevrimdışı
Akıncılar

Kayıt: 10 Tem 2012, 23:36
Mesajlar: 964
Yaş:
Yerli VIP uçağımız hayırlı olsun.


Başa dön
   
MesajGönderilme zamanı: 28 May 2015, 19:56 
Çevrimdışı
Süvariler

Kayıt: 04 Eki 2012, 19:06
Mesajlar: 380
Yaş:
Bu projenin olabilirliği varmı ? sosyal medyada çok farklı yorumlar var, seçim propagandası vs vs , Rica etsem burada az çok bilir kişi arkadaşlar aydınlatabilirmi?


Başa dön
   
MesajGönderilme zamanı: 28 May 2015, 20:25 
Çevrimdışı
Uzaklaştırıldı

Kayıt: 14 Ağu 2012, 12:03
Mesajlar: 257
Yaş:
Alıntı:
Bu projenin olabilirliği varmı ? sosyal medyada çok farklı yorumlar var, seçim propagandası vs vs , Rica etsem burada az çok bilir kişi arkadaşlar aydınlatabilirmi?
Briç deyimiyle nereden bakarsan bak batarı yok.Ayrıca VIP uçağını eleştiren arkadaşlar unutmasın ki İbrahim Tatlıses'in bile uçağı var. Kendine işadamı diyen herkes helikopter,uçak alıyor.


Başa dön
   
MesajGönderilme zamanı: 28 May 2015, 20:46 
Çevrimiçi
Site Başkanı
Kullanıcı avatarı

Kayıt: 11 Tem 2012, 03:06
Mesajlar: 7264
Yaş:
İşin siyaset kısmına olabildiğince girmeden:

Bu iktidar da kendi zenginlerini yetiştirdi ve cidden çok fazlalar. "Yüzde 1" yani... Halk olarak biz yararını göremeyiz ama proje cidden maliyetini çıkarıp kar edebilir sanırım :roll:

_________________
It is the duty of the patriot to protect his country from it's government.
-Thomas Paine


Resim


Başa dön
   
MesajGönderilme zamanı: 28 May 2015, 22:14 
Çevrimdışı
Süvariler

Kayıt: 11 Tem 2012, 22:55
Mesajlar: 472
Yaş:
Casa konusunda ilginç olan şu. Eğer wiki doğruysa üretici İspanya dahil en büyük kullanıcı biziz. Lisans altında da olsa keşke başkasının projesini fonlamak yerine kendimiz ürün ortaya koyabilseymişiz. Yani iç alımlarla bile büyük bir potansiyele sahibiz.

_________________
Askere düşmanlık, düşmana askerliktir.
Mustafa Kemal ATATÜRK


Başa dön
   
MesajGönderilme zamanı: 28 May 2015, 22:36 
Çevrimiçi
Akıncılar

Kayıt: 15 Tem 2012, 19:06
Mesajlar: 4500
Yaş:
Alıntı:
Casa konusunda ilginç olan şu. Eğer wiki doğruysa üretici İspanya dahil en büyük kullanıcı biziz. Lisans altında da olsa keşke başkasının projesini fonlamak yerine kendimiz ürün ortaya koyabilseymişiz. Yani iç alımlarla bile büyük bir potansiyele sahibiz.
CASA'yı yaptığımız dönem ile bu dönem ki tecrübelerimiz bir olsa idi dedikleriniz doğru olurdu.


Başa dön
   
MesajGönderilme zamanı: 28 May 2015, 23:32 
Çevrimdışı
Akıncılar

Kayıt: 10 Tem 2012, 23:36
Mesajlar: 964
Yaş:
Alıntı:
Alıntı:
Bu projenin olabilirliği varmı ? sosyal medyada çok farklı yorumlar var, seçim propagandası vs vs , Rica etsem burada az çok bilir kişi arkadaşlar aydınlatabilirmi?
Briç deyimiyle nereden bakarsan bak batarı yok.Ayrıca VIP uçağını eleştiren arkadaşlar unutmasın ki İbrahim Tatlıses'in bile uçağı var. Kendine işadamı diyen herkes helikopter,uçak alıyor.
Mercedeslerin ayağa düştüğü, 3'e 5'e el değiştirdiği ortamda siz de haklısınız(!)

"VIP konsepti" Devlet için geçerli olacak. Projenin ana tedarikçisi Devletin kendisi.
Ha bu Devlet "özel" görünümlü "kamu kuruluşu" THY'ye emir verip 100 tane uçak almasını sağlarsa proje başarılı da olmaz.

2023'te 70 kişilik uçakla bu işe başlamak yanlış.
120+ ile başlansa...

İnşallah yanılan ben olurum.


Başa dön
   
MesajGönderilme zamanı: 29 May 2015, 01:19 
Çevrimdışı
Süvariler
Kullanıcı avatarı

Kayıt: 07 Şub 2013, 03:00
Mesajlar: 5102
Yaş:
FB de gördüm . Sanırım PS değil. Galiba 2011 de kast edilen hürkuş. Anlaşılan bu uçak olayı oy oranalrında iyi prim yapıyor. Özal da çok kullanırdı. Milletin demek iliklerine işlemiş bu kıbrıs ambargoları.

Resim


En son musti tarafından 29 May 2015, 01:22 tarihinde düzenlendi, toplamda 1 kere düzenlendi.

Başa dön
   
MesajGönderilme zamanı: 29 May 2015, 01:21 
Çevrimdışı
Uzaklaştırıldı

Kayıt: 14 Ağu 2012, 12:03
Mesajlar: 257
Yaş:
Alıntı:
FB de gördüm . Sanırım PS değil. Galiba 2011 de kast edilen hürkuş.

Resim
2011deki Hürkuş.


Başa dön
   
MesajGönderilme zamanı: 29 May 2015, 11:36 
Çevrimdışı
Uzaklaştırıldı

Kayıt: 14 Ağu 2012, 12:03
Mesajlar: 257
Yaş:
Alıntı:
Önceden her seçim öncesi petrol bulunuyordu, şimdi uçak yapıyoruz. Bir zamanlar TOPAIR An24 lerle bölgesel havacılık yapmayı denedi, battı. Bora jet yapmaya çalışıyor. Bu Tür bölgesel havacılık verimli olsa , emin olun pek çok şirketimiz olurdu. Uçak üretme işi zaten başlıbaşına sorun. Altyapı Yatırımı ne olacak, yetişmiş insan gücü, yan sanayi , tasarım araştırma geliştirme çalışmaları ..... En az 10 15 yıllık iş.
Gündemi izlemiyorsunuz değil mi?Üretim için TAI var.Tasarıma da gerek yok,uçak hazır(328).İlk milli uçak ise Antonov'un da desteği ile 328in formuna sadık kalınarak üretilecek(628).Bu projenin en büyük şansızlığı seçim arifesinde açıklanmış olması.Böylesine değerli bir gelişme oy hesapları uğruna(olumlu vrya olumsuz) heba olup gitti hocam.İktidar oy kazanmak için alelacele,seçim öncesi ön hazırlıksız bir tören düzenledi.Keza muhalefet de bunun bir seçim propagandası olduğunu düşündüğünden bu değerli projeyi karalayıp duruyor.


Başa dön
   
MesajGönderilme zamanı: 29 May 2015, 11:54 
Çevrimdışı
Akıncılar

Kayıt: 11 Tem 2012, 02:28
Mesajlar: 5498
Yaş:
Türkiye'de B737/A320'lerin eşleniği uçaklarla sefer yaparken batan havayolu firması da az değildir.. Dolayısı ile Pegasus'un da batması gerekirdi.. Aksine 100 küsür uçak daha sipariş verdi..


Başa dön
   
MesajGönderilme zamanı: 29 May 2015, 12:12 
Çevrimdışı
Akıncılar

Kayıt: 11 Tem 2012, 10:12
Mesajlar: 1583
Yaş:
Alıntı:
Alıntı:
Önceden her seçim öncesi petrol bulunuyordu, şimdi uçak yapıyoruz. Bir zamanlar TOPAIR An24 lerle bölgesel havacılık yapmayı denedi, battı. Bora jet yapmaya çalışıyor. Bu Tür bölgesel havacılık verimli olsa , emin olun pek çok şirketimiz olurdu. Uçak üretme işi zaten başlıbaşına sorun. Altyapı Yatırımı ne olacak, yetişmiş insan gücü, yan sanayi , tasarım araştırma geliştirme çalışmaları ..... En az 10 15 yıllık iş.
Gündemi izlemiyorsunuz değil mi?Üretim için TAI var.Tasarıma da gerek yok,uçak hazır(328).İlk milli uçak ise Antonov'un da desteği ile 328in formuna sadık kalınarak üretilecek(628).Bu projenin en büyük şansızlığı seçim arifesinde açıklanmış olması.Böylesine değerli bir gelişme oy hesapları uğruna(olumlu vrya olumsuz) heba olup gitti hocam.İktidar oy kazanmak için alelacele,seçim öncesi ön hazırlıksız bir tören düzenledi.Keza muhalefet de bunun bir seçim propagandası olduğunu düşündüğünden bu değerli projeyi karalayıp duruyor.
SNC'nin sahibi Fatih Özmen'in beyanına bakılacak olursa, ne TRJ328 / T328, ne de TRJ628'in üretimi TAI'de yapılmayacak. Bu uçaklar için SNC tarafından Türkiye'de yeni fabrika kurulacak.

Alıntı:
Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı’nın, düşük riskli, maliyet etkin bir strateji benimseyerek, SNC ile kamu-özel ortaklığı yaptığını söyleyen Özmen, projede, birçok yerli firmanın da yer alacağını belirtti.

Uçağın, Türkiye’de kurulacak tesiste üretilip sertifikalandırılacağını kaydeden Özmen, tesisin yapımı, işletimi ve bakımı için gerekli desteğin Ulaştırma Bakanlığı’nca sağlanacağını, altyapı ve hizmetlerin geliştirilmesi için yüklü teşvikler verileceğini ifade etti. Özmen, projede geliştirilecek yüksek teknolojinin, Türkiye’de bir havacılık ve uzay endüstrisi yaratacağını da sözlerine ekledi.
http://kokpit.aero/yeni-ufuklar-acacak

_________________
Resim


Başa dön
   
MesajGönderilme zamanı: 29 May 2015, 12:20 
Çevrimdışı
Süvariler

Kayıt: 11 Tem 2012, 11:07
Mesajlar: 797
Yaş:
Hocam, sizce niçin bu işe TAİ koşturulmuyor ? Eli çok mu dolu ? Uzun vadede rekabet mi yaratmak istiyorlar ? Politik bir mesele midir ? Vb...


Başa dön
   
MesajGönderilme zamanı: 29 May 2015, 12:27 
Çevrimdışı
Akıncılar

Kayıt: 11 Tem 2012, 10:12
Mesajlar: 1583
Yaş:
Alıntı:
Hocam, sizce niçin bu işe TAİ koşturulmuyor ? Eli çok mu dolu ? Uzun vadede rekabet mi yaratmak istiyorlar ? Politik bir mesele midir ? Vb...
Yanıtı kolay ama yanıtlaması zor bir soru.

Rekabet yaratılması, sektörün içinde bulunduğu kısırlık ve verimsizlik (aktarılan yüzlerce milyon dolara rağmen kat edilen mesafenin arpa boyundan hallice oluşu), sektörün yapısının (ithal ikameci, müşteriye bağımlı ve hantal) değiştirilmek istenmesi vs sayılabilir.

DefenseNews Top100 savunma sanayiinde dünya çapında 100 büyük şirket listesini inceleyin. Türkiye'den ASELSAN ve TAI var. İkisinin de çalışan sayıları 4500 - 5000 civarında. Rakiplerinin çalışan sayıları en az onbinlerce. Ama buna karşılık çalışan başına düşen ciroyu hesaplayın, her iki şirket de son sıralarda. Yani hem eleman sayımız çok az hem de verimsiziz.

Çünkü sektör genel itibariyle (umut verici istisnaları görmezden gelmiyorum, genelden bahsediyorum) sabah 8 akşam 5 tipi mühendislik yapıyor. Onunla da ancak bu kadar ilerleyebildik işte, gerisi gelmiyor, gelemiyor, bu gidişle de gelmeyecek.

_________________
Resim


Başa dön
   
MesajGönderilme zamanı: 29 May 2015, 12:30 
Çevrimdışı
Uzaklaştırıldı

Kayıt: 14 Ağu 2012, 12:03
Mesajlar: 257
Yaş:
TAI bir kamu kuruluşu.Devletin kendi kendine küsme lüksü olamaz.Beğenmiyorlarsa tüm yönetimi görevden alırlar, yakarlar yıkarlar ama o birikimi heba edemezler hocam.Hele bir seçim dönemi geçsin hep birden görürüz olacakları.Kaldı ki sanıldığı gibi TAIye güven olmaydı milyarlarca dolar verip f-x projesini emanet etmezlerdi


Başa dön
   
MesajGönderilme zamanı: 29 May 2015, 12:38 
Çevrimdışı
Akıncılar

Kayıt: 11 Tem 2012, 02:28
Mesajlar: 5498
Yaş:
Ancak müsteşarın kendisi de T/F-X'i de bir ya da iki öne çıkan kuruluşumuza emanet edip, beş on sene sonra ürün beklemek doğru olmaz diyor.. Bunu firmalar-üstü bir proje ofisi mantığında çözmekten bahsediyor..

Aslında T/F-X'in ilk proje çatımı da buna benzer şeyler andırıyordu, ancak zaman içinde yeniden ele alınmak gereği hissedildiği anlaşılıyor..

TAI tabi ki kenara atılmaz.. Bu tür savrulmalar istenmez, çözüm ve çare olmaz.. Ama nihayetinde de bir ürün çıkması gerekir ve beklenir..


Başa dön
   
MesajGönderilme zamanı: 29 May 2015, 12:40 
Çevrimdışı
Süvariler

Kayıt: 11 Tem 2012, 11:07
Mesajlar: 797
Yaş:
Bu hedeflerin arada "collateral" olarak kaynamaları dileğiyle...

Tezek bir yerden sonra toprağa vitamin olur ya.. Onun gibi... :)


Başa dön
   
MesajGönderilme zamanı: 29 May 2015, 13:06 
Çevrimdışı
Uzaklaştırıldı

Kayıt: 14 Ağu 2012, 12:03
Mesajlar: 257
Yaş:
Dünyanın ilk 100 savunma şirketinden biri haline gelmiş bir kurumu başarısız olarak değerlendirmek de sadece bize has olsa gerek.TAIyi eleştirmeden önce;
Hürkuş konusunda TUAFın niçin ve nasıl TAIyi yanlış yönlendirdiğini, T129A kabul sürecinin nasıl uzadığını da incelemek gerek.Ayrıca ANKAnın niçin bir türlü bitirilemediğini de.TAIyi gözden çıkarmadan önce,mpt-76 sürecinin niçin bu kadar uzadığını,T-70 sözleşme sürecinin niçin 2 yıl südüğünü,imzanın ancak Sikorsky masayı terk edince imzalandığını,AIP denizaltı inşaasına niçin başlanamadığını,HDWnin niçin projeden vaz geçme aşamasına geldiğini de göz önüne getirmek gerek.Suçluyı yanlış yerde aramamak lazım hocam.


Başa dön
   
MesajGönderilme zamanı: 29 May 2015, 13:11 
Çevrimdışı
Akıncılar

Kayıt: 11 Tem 2012, 02:28
Mesajlar: 5498
Yaş:
Ancak TAI'nin eleştirildiği konular bunlar değil.. Bunlar forumcuları en çok meşgul eden, daha parlak konular.. Bir de başka başka konular var..


Başa dön
   
MesajGönderilme zamanı: 29 May 2015, 13:21 
Çevrimdışı
Uzaklaştırıldı

Kayıt: 14 Ağu 2012, 12:03
Mesajlar: 257
Yaş:
Vardır elbet.Hala ANKA ve Bayraktarın karşılaştırıldığı bir üllede başka ne beklenir ki hocam?


Başa dön
   
MesajGönderilme zamanı: 29 May 2015, 13:23 
Çevrimdışı
Süvariler

Kayıt: 11 Tem 2012, 11:07
Mesajlar: 797
Yaş:
MPT hakkında:

Bizim tüfeğin o kadar yıl sürmesi bir yerde normal sayılabilir. Bakınız Polonya'nın MSBS tüfeği..

Konunun yeri burası değil farkındayım... :)


Başa dön
   
MesajGönderilme zamanı: 29 May 2015, 13:50 
Çevrimdışı
Akıncılar

Kayıt: 11 Tem 2012, 02:28
Mesajlar: 5498
Yaş:
Alıntı:
Vardır elbet.Hala ANKA ve Bayraktarın karşılaştırıldığı bir üllede başka ne beklenir ki hocam?
Tam olarak bu kadar basit olmayabilir..


Başa dön
   
MesajGönderilme zamanı: 29 May 2015, 14:00 
Çevrimdışı
Uzaklaştırıldı

Kayıt: 14 Ağu 2012, 12:03
Mesajlar: 257
Yaş:
TAI,Aselsan,Roketsan ve Havelsan gibi SSM ile çalışan firmalarda haftanın ortak espirisi:acaba hangi isterler değişti,yeni neler istenecek.Aselpod bir türlü bitmiyor.Meltem 3 çöktü.Örnekler uzar gider.Ankarada ortak görüş,mümkünse tsk ile asla geliştirme işine girme.Üret ve göster.Bu haline razıysa( as it is)alsın yönünde.Allah işini önemsemeyen,planlı programlı düşünmeyip aklına geldikçe aklına gelen her şeyi isteyen müşterilerden korusun.Örnek Meltem-1,Meltem-2,Meltem-3 projeleri.Onca paraya,zamana ve emeğe yazık oldu.


Başa dön
   
MesajGönderilme zamanı: 29 May 2015, 15:03 
Çevrimdışı
Süvariler
Kullanıcı avatarı

Kayıt: 07 Şub 2013, 03:00
Mesajlar: 5102
Yaş:
Alıntı:
MPT hakkında:.. :)
Yahu MPT dediğin HK-417 nin hafifçe modifiye edilmişi . Ki ben daha yazmışımdır önce m-1 iptal edilince bunlar Hk-417 yi taklit eder diye. Etmeleri bie 2-3 sene sürdü. 8-)

Polonya tüfeği bambaşka özgün bir tasarım. Kopya falan değil.


Başa dön
   
MesajGönderilme zamanı: 29 May 2015, 15:11 
Çevrimiçi
Akıncılar

Kayıt: 15 Tem 2012, 19:06
Mesajlar: 4500
Yaş:
Alıntı:
Alıntı:
MPT hakkında:.. :)
Yahu MPT dediğin HK-417 nin hafifçe modifiye edilmişi . Ki ben daha yazmışımdır önce m-1 iptal edilince bunlar Hk-417 yi taklit eder diye. Etmeleri bie 2-3 sene sürdü. 8-)

Polonya tüfeği bambaşka özgün bir tasarım. Kopya falan değil.
Nasıl özgün bir tasarım? AR-15 alt yapısını kullanan hatta STANAG şarjör kullanan bir silah. Dışarıdan farklı görünmesi diyorsanız bizim MPT'de farklı görünüyor. Aslında MSBS ve MPT aynıdır.

Alıntı:
Ancak TAI'nin eleştirildiği konular bunlar değil.. Bunlar forumcuları en çok meşgul eden, daha parlak konular.. Bir de başka başka konular var..


Üstadım bu başka konulara biraz değinebilir misiniz?


Başa dön
   
MesajGönderilme zamanı: 29 May 2015, 15:18 
Çevrimdışı
Süvariler
Kullanıcı avatarı

Kayıt: 07 Şub 2013, 03:00
Mesajlar: 5102
Yaş:
Alıntı:
. Yani hem eleman sayımız çok az hem de verimsiziz..
Bu eleştiri biraz haksız Önemli olan ihtiyaçların kısa vadede zararınada olsa milli karşılanması. Ki bir iktisatçı olarak bunu destekliyorum. Kısa vadeli kar maliyet analizleri nice teknolojik birikimleri şirketleri yedi yuttu. Aselsan 0 ka rla bile yaşamalı.
Bu bir çeşit savunma bütçesi gideri gibi . Biz jandarma karakolundan hiç bir maddi kar elde etmiyorsak hatta zarar ederiz.Bütçeden para gider.Milli Savunma firmalarıda böyle . Onlar bir tank bir karakol bir tümen. Modern bir savunmanın muharip güçleri . Makul bir zararla bile yaşmalılar.

ABD de nice nice devasal birikimli firmalar kapandı . Kapital kısa vadeli karına çok bakar. Ama ya teknik birikimler . Kolay mı o birikim ve kişiler.


Başa dön
   
MesajGönderilme zamanı: 29 May 2015, 15:29 
Çevrimdışı
Süvariler
Kullanıcı avatarı

Kayıt: 07 Şub 2013, 03:00
Mesajlar: 5102
Yaş:
[quote="kabardey"]

Nasıl özgün bir tasarım? AR-15 alt yapısını kullanan hatta STANAG şarjör kullanan bir silah. Dışarıdan farklı görünmesi diyorsanız bizim MPT'de farklı görünüyor. Aslında MSBS ve MPT aynıdır.

?[/quote

Hocam sen silahları karıştırdım galiba. MSBS Ar-15 alt yapısını mı kullanıyor ? İnsaf yahu. irca yayları nerde ? Birisi dipçikten katlanırken AR-15 nasıl katlanır . Birisi enseden kurmalı biri mekanizma üstü çift taraflı kurma kollu . Yani keleş desen daha yakın yani.

Stanag dünyada 5.6 da standart olmuş bir şarjör . O zaman SA-80 de Famas Galil R-4 FNC alayı M-16 kopyası.


Başa dön
   
MesajGönderilme zamanı: 29 May 2015, 15:39 
Çevrimdışı
Akıncılar

Kayıt: 11 Tem 2012, 10:12
Mesajlar: 1583
Yaş:
Alıntı:
Önemli olan ihtiyaçların kısa vadede zararınada olsa milli karşılanması.

İyi de şu anda sistem bunu da doğru dürüst sağlayamıyor ki!

Sağdan say 30 bin soldan say 30 bin elemanla uydudan uçağa tanktan füzeye gemiden denizaltına tüfekten helikoptere her şeyi yerli yapmaya soyunuyoruz. Sonra uçağın iniş takımı lastiğini ya da kablosunu ABD'den, Avrupa'dan alamamaya başlıyoruz ya da daha güzeli fahiş paralara almak durumunda kalıyoruz. Çünkü sistem henüz platformdan alt bileşene kadar yerlileşmeyi sağlayabilmiş değil.

Zarardan bahsetmiyorum ben. Verimsizlikten bahsediyorum. İşi ve parası dünden hazır şirketlerin insan kaynağı, arge ve inovasyon için hiçbir kayda değer ciddi çaba harcamamasından (dergilerde güzel duran pozları kastetmiyorum) bahsediyorum. Hayatta kalmak için posterlere ya da yurtdışına verilecek siparişlere (offsetten dolayı) bel bağlayan, "ihtiyaç olursa yaparız arz ederiz" deyip, ihtiyaç olduğunda da ne zamanında ne bütçesinde yapamayan sistemden bahsediyorum.

Müşterisini, siparişini verdiği sistemin testine sokmayıp, sonra tasarımını yetiştiremediği zaman da "ama canım siz de neden uzatıyorsunuz" diyen sistemden bahsediyorum.

Sırf yurtdışı gezi, harcırah için uzatılan proje takvimlerinden bahsediyorum. Yerlileşme, sanayi katılımı, KOBİ'lere iş dağıtılması konusunda kırk dereden su getirip en saçma sapan bileşen için tek kaynak yabancı üreticilere kova kova para saçılmasından, sonra o yabancı üreticiler hükümetlerinden aldıkları emirle nazlanmaya başlayınca "dövlet bize bohmir" diye bağırılıp çağırılmasından bahsediyorum.

5000 kişilik ileri teknoloji şirketi ilk 100e girmekle övünüyor ama hepi topu biri 1 milyar diğeri 900 milyon ciro yapıp, verimlilikte de son sıraya düşüyorsa ortada halının altına süpürülemeyecek bir sorun var demektir. MSI dergisinin son sayısını açın. Yıl olmuş 2015, savunma ilk 100'deki şirket Airbus uçağının gövde parçasını üretti diye nasıl fiyakalı bir tören yapmış. Benzer bir parça, "HÜRKUŞ"un önünde sergilenmişti IDEF'te. Niye şaşırdıysam ben de, sonuçta may sonu mayışları o iler tutar katma değeri olmayan uçak parçası ödetecek. Biz "Hürkuş'tan torpido bombardıman uçağı nasıl olur?" diye kafa yoraduralım.

Bu sorunun müsebbibi tek değildir, tüm paydaşlardır. Ben burada sektör tarafından bahsediyorum - ki IDEF notlarında bardağın dolu tarafından bakmış biri söylüyor bunları.

_________________
Resim


Başa dön
   
MesajGönderilme zamanı: 29 May 2015, 17:43 
Çevrimdışı
Süvariler

Kayıt: 12 Tem 2012, 03:35
Mesajlar: 233
Yaş:
orko_8 üstadım, platformların alt bileşen yerlileşme çözümü noktasında hangi adımlar atılıyor/atılmalıdır ?


Başa dön
   
MesajGönderilme zamanı: 29 May 2015, 17:58 
Çevrimdışı
Uzaklaştırıldı

Kayıt: 14 Ağu 2012, 12:03
Mesajlar: 257
Yaş:
KOBİlere iş payı verilmesi konusunu konuşalım o halde.TAI,F-35 projesi kapsamında yüklendiği iş payınıSSM isteği doğrultusunda KOBİlere dağıttı mı yoksa dağıtmadı mı?Zorla yaptırılan bu dağıtım işinin ardından kaç KOBİ taahüt etgiği parçaları TAIye teslim etti.TAI,SSM zoru ile verdiği bu parçaları teker teker kendisi yapmak zorunda kaldı mı kalmadı mı?Özellikle Kale, F-35 projesi kapsamında doğrudan LM ile anlaştığı parçaları eksiksiz teslim ederken,SSM zoru ile TAIden gelen üretim dahilinde tek bir kalem üretim yaptı mı?Tüm üretimi TAI yaptı.Kendi asli faaliyetletinden fedakarlık ederek.Kalenin bu politikasının sonu ağır olacak.Yakında mahkeme köşelerinde sürünen yöneticilerini görürseniz şaşırmayınız.Eksik bilgi ile doğru sonuçlar çıkaramazsınız.


Başa dön
   
MesajGönderilme zamanı: 29 May 2015, 18:07 
Çevrimdışı
Süvariler

Kayıt: 18 Tem 2012, 23:04
Mesajlar: 112
Yaş:
Alıntı:
TAI,Aselsan,Roketsan ve Havelsan gibi SSM ile çalışan firmalarda haftanın ortak espirisi:acaba hangi isterler değişti,yeni neler istenecek.Aselpod bir türlü bitmiyor.Meltem 3 çöktü.Örnekler uzar gider.Ankarada ortak görüş,mümkünse tsk ile asla geliştirme işine girme.Üret ve göster.Bu haline razıysa( as it is)alsın yönünde.Allah işini önemsemeyen,planlı programlı düşünmeyip aklına geldikçe aklına gelen her şeyi isteyen müşterilerden korusun.Örnek Meltem-1,Meltem-2,Meltem-3 projeleri.Onca paraya,zamana ve emeğe yazık oldu.
Bu dogru bir tespit ama musteri degisince de verim alinamiyor. Mesela A400M Turkiye acisindan cok sikintili bir projeydi butun maliyete "Teknoloji Transferi" masali ugruna katlanildi. Simdi gelinen noktada Airbus Design of Approval yetkisini de geri aldi, yani bu projenin baslangicindaki noktadan geriye gitmeyi basardik. Kaldi ki teknoloji transferi diye birsey yoktur, hava araclari yapisal olarak 100 yildir ayni metodlarla uretiliyor. Oturup calisacak, kurumsal hafiza olustaracak sirketlere ihtiyac var. "Cocuklar calissin" yaklasimiyla olmuyor.

Simdi STM''nin elinde Turkiye'yi vakif sirketlerinden kurtarmak icin tarihi bir firsat var. Bu forumda butun batik projelerin altina bikmadan usanmadan "gelecek aya teslim, hersey cok iyi" yazan manipulator "ustad"lari unutmayin. Ayni carptima siyasi iradeye surekli yapiliyor. Bu cerahati kesip atamazsak en az 2 jenerasyon daha uydurma basari hikayeleri dinleriz.


Başa dön
   
MesajGönderilme zamanı: 29 May 2015, 18:36 
Çevrimdışı
Akıncılar

Kayıt: 11 Tem 2012, 02:28
Mesajlar: 5498
Yaş:
Alıntı:
KOBİlere iş payı verilmesi konusunu konuşalım o halde.TAI,F-35 projesi kapsamında yüklendiği iş payınıSSM isteği doğrultusunda KOBİlere dağıttı mı yoksa dağıtmadı mı?Zorla yaptırılan bu dağıtım işinin ardından kaç KOBİ taahüt etgiği parçaları TAIye teslim etti.TAI,SSM zoru ile verdiği bu parçaları teker teker kendisi yapmak zorunda kaldı mı kalmadı mı?Özellikle Kale, F-35 projesi kapsamında doğrudan LM ile anlaştığı parçaları eksiksiz teslim ederken,SSM zoru ile TAIden gelen üretim dahilinde tek bir kalem üretim yaptı mı?Tüm üretimi TAI yaptı.Kendi asli faaliyetletinden fedakarlık ederek.Kalenin bu politikasının sonu ağır olacak.Yakında mahkeme köşelerinde sürünen yöneticilerini görürseniz şaşırmayınız.Eksik bilgi ile doğru sonuçlar çıkaramazsınız.
Bu aslında "Okullar olmasa maarif vekilliği ne kolay!" demek gibi.. SSM de işte zaten büyük firmalar kendilerine yaşayan bir tedarikçi yapısı kursun diye zorluyor bunu.. Bunu "yaratmak" demek ilmek ilmek dokumak demek.. Taa okyanusun öte tarafından gelen, aynı dili bile konuşamayan insanlarca ilmek ilmek dokunarak parça yapmış, F-16 perçinlemiş adamın bunun emsalini OSTİM'deki adama yapabilmesi beklendiği için..

Çok mu kolay! Hayır.. Bunların bazıları bakandan "yakinimdir" kartı getirerek almamıştır bu işleri? Muhakkak öyledir.. Ama Aselsan'da da aynı dert var, TAI'de de.. Oturup bir yaşam alanı yaratacaklar.. Program yönetecekler..

Türkiye'de San'lar da, "Olmuşken o da olsun" diyen "müşteri" de, SSM'deki uzman da, OSTİM'deki frezeci de hepsi benzer hatalar içinde.. Zira kültür ve personel kaynağı aziz Türk milleti.. Sapına kadar biziz bu..

Bunun için bir paradigma değişimi gerekiyor.. "Hayır sen suçlusun" demek değil..


Başa dön
   
MesajGönderilme zamanı: 29 May 2015, 19:56 
Çevrimdışı
Uzaklaştırıldı

Kayıt: 26 Eyl 2012, 15:06
Mesajlar: 2756
Yaş:
Resim


TAI’nin ilk yerli yolcu uçağı


Bugünlerde gündemde 'yerli yolcu uçağı' var. Tartışma büyük. Kaç koltuklu olacak? Jet mi, turboprop motor mu tercih edilecek? Henüz iş mühendislik olarak bu projenin yapılıp yapılamayacağı tartışmasında. Ancak bu tartışma daha devam edecek gibi... Şimdi gelin tam 20 yıl önceye gidelim. TAI, 1993'te HD19 projesiyle yolcu uçağı yapmak üzere adım atmıştı... Bu, Nu.D.38'den sonra Türkiye'de yapılması planlanan ikinci yolcu uçağı projesiydi. Ama Nu.D.38 kadar ilerlemeyecek ve sadece kağıt üzerinde kalacaktı...

Türk Havacılık ve Uzay Sanayii (TAI) 1993 yılında 19 yolcu taşıyacak Hava Dolmuşu 19 (HD-19) adıyla bir uçak tasarımına başladığını açıklamıştı. HD-19, adından da anlaşılacağı gibi 19 yolcu taşıyacak şekilde tasarlanmış, üstten kanatlı bölgesel bir yolcu uçağı olacaktı.

Motor olarak da Pratt&Whitney’in tasarımı dört adet pale sahip P&W PT6F-3 motorlarını kullanacaktı. Aynı bir dolmuş gibi yakın bölgeler arasında yolcu taşıyacaktı. TAI modern tasarıma sahip uçakta sivil FAR Pt 23C standartlarına göre üretecek, uçakta kablolu uçuş sistemi (fly by wire) gibi sistemler de yer alacak.

HIZI SAATTE 600 KİLOMETRE

Hızı saatte 600 kilometre olarak planlanan HD-19, 1377 kilometre menzili ile yolculu uçuşların yanı sıra kargo amaçlı da kullanılabilecekti. Yolcuların çift sıralı oturacağı uçak, kabin basıncı sistemi sayesinde yüksekten uçabilecekti. Uçağın talep doğrultusunda kabini uzatılacak biçimde tasarlanmıştı. Böylece yolcu kapasitesi 19’dan 30’a çıkabiliyordu. TAI gelişmeleri takip ederek ayrıca uçağın HD-XX-19 adında jet motorlu bir modelini de geliştirmek üzere hazırlıklara başlamıştı.

2000 YILINDA UÇACAKTI

Yapılan hesaplamalara göre aynı zamanda askeri uçuşlar için kullanılabilecek gövdeye sahip uçağın temel geliştirme maliyetleri o yıllarda 300 milyon dolar olarak hesaplanmıştı. Uçağın fiyatı 19 kişilik turboproplu modelde yaklaşık 4 milyon dolar olacaktı.

Projede TAI, hükümet ve projeye destek sağlayan yabancı şirketlerin de payları olacaktı. Uçağın temel tasarımının 1997’de bitirilmesi, ilk uçuşun ise 2000’de yapılacağı ön görülmüştü. TAI’nin 1993’te yaptığı Pazar araştırmalarına göre o yıllarda 19-30 koltuklu pervaneli-jet motorlu uçak ihtiyacı tüm dünyada 20 yıl içinde yaklaşık 1300 adetti.

HD-19’un tamamlanan kabin modeli yani mock-up’ı ilk olarak 1996’da İstanbul’da gerçekleştirilen Airex Sivil Havacılık Fuarı’nda sergilendi. O yıllarda THY’nin Genel Müdürü olan Atilla Çelebi tarafından yakından incelenen uçağın tasarımı yurtdışındaki havacılık yayınlarında da yer aldı.

PARA BULUNAMADI

Proje için 300 milyon dolarlık geliştirme maliyeti temin edilemediği için HD-19 iptal edildi. O yıllarda yeniden uçak imalatına jet motorlu modelleri ile dönen Brezilyalı Embraer şirketi ise dünyanın şu an en büyük üçüncü uçak imalatçısı haline geldi.

HD-19 TEKNİK ÖZELLİKLER

Görevi: Yolcu-kargo taşımacılığı

Motor Tipi: 2 adet P&W PT6F-3

Motor Gücü: 1800 shp

Azami Hızı: 600 km/saat

Menzili: 1377 km

Kalkış Ağırlığı: 8544 kg

Boş Ağırlığı: 5560 kg

Kanat Alanı: 35.15 metre kare

Yükseklik: 5.70 metre

Kanat Açıklığı: 20 metre

Uzunluğu: 17 metre

Mürettebat: 2 pilot

Uçuş Tavanı: 9 bin metre


http://kokpit.aero/index.php?route=cont ... file_id=76

_________________
Resim

Soytarıların ömrü, kralarınınki kadardır. (Fransız ata sözü)


Başa dön
   
MesajGönderilme zamanı: 29 May 2015, 20:52 
Çevrimdışı
Süvariler

Kayıt: 06 Eyl 2014, 17:34
Mesajlar: 534
Yaş:
Ülkemiz ne yazık ki her şeyi ile %100 yolcu uçağı üretebilecek bir alt yapıya sahip değildir. Genelde yapıldığı gibi dışarıdan bir tasarım alınır, motorlar lisans ile üretilir veya direk satın alınır, test ve lisans konusu ile ilgili de diğer firmalardan destek alınır, sonra da yerli diye reklam yapılır, dünya ile en ufak sürtüşmede ambargo yenir.

T149 helikopter projesini düşünün, her yerde reklamı var yerli diye. Uçan bir araç üretmek ve lisans alıp dünya pazarına sunmak kolay bir iş değildir. Alt yapın yoksa ortaklık yaparsın veya azar azar parça parça üretip deneyim kazanırsın. Bir aralar F16 ya da yerli diyorlardı. F16 ülkemizde montajlanan ABD menşeili bir uçaktır. Yerli filan da değildir. Ülkemizde montajlanması yerli olması anlamına gelmez. Yoksa Bursa daki Renault da yerli olurdu.

T149; proje, tasarım, test ve prototipi İtalya ya ait bir helikopterdir. Ticari başarısızlık yaşadıkları için ülkemiz ile ortaklığı tercih etmişlerdir. Yani bize ait değil, motoru zaten ABD li bir firmanın. Eğer hareketli aksamın know-how u senin değilse o araç zaten hiç senin olmamıştır :) Aynı ALTAY tankı gibi...

Uçağımıza gelince sanki bir partizanlıkla hemen yerli damgası vurulmuştur. Burada umutsuzluktan bahsetmiyorum ama gerçeklerden de uzaklaşmamak lazım. Bir uçak motorunun tasarım, test ve prototipi en az 5 yıl alıyor. Tüm uçağın üretimi en az 10 yıllık bir süreç. Ki daha önce hiç böyle bir araç üretmemiş ülkemiz sanayisi için bu daha uzun süreli bir süreçtir.

Bence şu an olduğu gibi hazır bir uçak üzerinden geliştirme mantıklı gibi. Çünkü bizim 15 yıl gibi tasarım sürecine tahammülümüz olamayabilir. Ayrıca bize deneyim kazandırabilir.

Ancak eğer uzun vadeli olarak;

- TEI, GE ve Rolls Royce a rakip işler (verimli motorlar vb.) üretebilir duruma gelirse,
- Yan sanayi; uçak, helikopter ve uzay teknolojisi üretebilir ise,
- Uçan araçlar için büyük bir test tesisi kurulabilirse (sağuk ve sıcak hava testleri, büyük rüzgar kanalları, motor test sistemleri vb.),
- Motor teknolojileri konusunda bir enstitü kurulur ve sürekli olarak desteklenirse (projeler büyük paralarla desteklenirse),

bence 20 yıl içinde tamamı bize ait bir uçak üretebiliriz.


Başa dön
   
MesajGönderilme zamanı: 29 May 2015, 21:47 
Çevrimdışı
Süvariler

Kayıt: 06 Ağu 2012, 11:48
Mesajlar: 160
Yaş:
Alıntı:
Eğer bir tane de motor lisans anlaşması ile desteklenirse,
T-328'in motoru için casa uçaklarında da kullandığımız ct7 seçilirse, tei bunu çok rahat üretebilir. Hem t-70 projesinde helikopterin motoru olan t700, ct7'nin turboşaft versiyonu. Tei t700'ü lisans altında üretecek.


Başa dön
   
MesajGönderilme zamanı: 29 May 2015, 23:09 
Çevrimdışı
Süvariler

Kayıt: 06 Eyl 2014, 17:34
Mesajlar: 534
Yaş:
Alıntı:
Dünya da %100 parçalarını yerli üretip kullanan bi şirket göster...
Sana ön üst dişlerimden yakışıklı olanını çekip, vericem.
Aslında demek istediğimi de anlamışsınızdır veya anlamamazlığa da gelmiş te olabilirsiniz.

%100 uçak üretebilme kapasitesine sahip çok ülke var (İngiltere, ABD, Rusya, Kanada, Brezilya, Fransa vb.). Ancak gerek maliyetleri bölüşmek gerekse de maliyetleri düşürmek için üretim kapasitesine ve teknik bilgiye (knowhow) sahip olmalarına rağmen dış kaynak kullanımına gitmektedirler. Yani uçak motoru teknolojilerine sahipken daha ekonomik yerli olmayan bir motoru tercih etme lükslerine sahiptirler bu ülkeler. Bu ülkelerin tüm üretimi kendi ülkelerinde yapmamalarının nedeni pazarlama ve maliyet odaklıdır. Ama bu teknolojilerin yerli alternatiflerine sahiptirler, tek çareleri bu teknolojiler değildir.

Eğer hareketli aksam gibi stratejik bir ürünü üretemiyorsanız, zor durumlarda bağımlı kalabilirsiniz. Sorun sadece bağımlı kalmak ta değil, bu teknolojileri ileri uzay teknolojilerini de besliyor. Yani bu teknolojilere sadece ticari olarak kullanmak için değil, ayrıca ileri seviye ürünler üretmek için de sahip olmanız gerekiyor.


Başa dön
   
MesajGönderilme zamanı: 29 May 2015, 23:23 
Çevrimdışı
Süvariler

Kayıt: 06 Eyl 2014, 17:34
Mesajlar: 534
Yaş:
Geçende bir fizikçi ile karşılaştım, yurt dışında "itiş fizikçisi" olarak çalışıyormuş. Nedir dedim bu itiş fizikçisi, uçak ve füzelerin etki tepki sistemlerini tasarladıklarını ve buna göre motor tasarımı ve üretimi yapıldığını söyledi. Eğer kendin üretemezsen bu tip teknolojileri de destekleyemezsin.


Başa dön
   
MesajGönderilme zamanı: 30 May 2015, 05:49 
Çevrimdışı
Uzaklaştırıldı

Kayıt: 08 Ara 2012, 23:06
Mesajlar: 886
Yaş:
Alıntı:
KOBİlere iş payı verilmesi konusunu konuşalım o halde.TAI,F-35 projesi kapsamında yüklendiği iş payınıSSM isteği doğrultusunda KOBİlere dağıttı mı yoksa dağıtmadı mı?Zorla yaptırılan bu dağıtım işinin ardından kaç KOBİ taahüt etgiği parçaları TAIye teslim etti.TAI,SSM zoru ile verdiği bu parçaları teker teker kendisi yapmak zorunda kaldı mı kalmadı mı?Özellikle Kale, F-35 projesi kapsamında doğrudan LM ile anlaştığı parçaları eksiksiz teslim ederken,SSM zoru ile TAIden gelen üretim dahilinde tek bir kalem üretim yaptı mı?Tüm üretimi TAI yaptı.Kendi asli faaliyetletinden fedakarlık ederek.Kalenin bu politikasının sonu ağır olacak.Yakında mahkeme köşelerinde sürünen yöneticilerini görürseniz şaşırmayınız.Eksik bilgi ile doğru sonuçlar çıkaramazsınız.
A) "Size şu kadar işi yasal zorunluluğum olduğundan yaptıracağım ve çuvallamanızı engellemek adına bir şey yapmayacağım"
B) "Size şu kadar işi yaptırmak istiyorum ve sektörün gelişmesi için kobilere destek olmak zorundayım"

A seçeneğinin bedelleri her geçen gün ağırlaşıyor. Maalesef gördüğüm kadarı ile değişiklik isteği yok. SSM ve büyükler bu konuda daha agresif olmalı. Sektörde tehlike çanları fazlası ile çalıyor. Kobiler büyüklere, büyükler kobilere muhtaç. Daha fazla personel, daha fazla para her şeyi çözemiyor...

Anka ve Bayraktar Taktik İHA'yı niye karşılaştırmayalım veya karşılaştırmanın nesi kötü? Bu ülkede 1 değil 10 tane Baykar olsa TAI daha iyi bir konumda olmaz mı? Aynı mantık X parçasını yapabilecek 1 değil 10 tane alt yüklenici olsa TAI yine kazançlı çıkmaz mı? Ağabey küçük kardeşi sahiplenecek, neyin nasıl yapılacağını temel olarak öğretecek. Küçük kardeş sora sora detayları öğrenecek. Ağabey küçük kardeşe daha iyisini tecrübesi/bilgisi dolayısı ile yapabildiğini gösterecek, küçük kardeşte hırs yapıp daha iyisini yapmaya çalışacak. Daha iyisini yapamasa bile kendi çıtası yükselmiş olacak. Daha iyisini yaparsa da ağabey tecrübesini/bilgisini sorgulayıp eksiklerini giderecek. Sonra yine yeni bir şeyler öğretecek...

Yerli uçak konusuna gelince, know-how kazanımı, teknoloji transferi açısından bakacak olursak proje bence başarılı. TRJ-328 ulaşım sektörünün canlanmasına katkı sağlayacaktır. Özellikle Ankara-İstanbul-İzmir hariç şehirler arasındaki ulaşım konusunda faydalı olacaktır. Küçük bir aşama olarak görülmemesi lazım. Seçim malzemesi falan değil bu. Bence dünya çapında küçük sayılabilecek ama bizim için devasa bir adım. TRJ-628 ve TR-628 uçakları için faydası olacak bir aşama.

_________________
Yönlendirilmiş ES-06...


Başa dön
   
MesajGönderilme zamanı: 30 May 2015, 10:51 
Çevrimdışı
Site Başkanı

Kayıt: 13 Ağu 2012, 19:35
Mesajlar: 1420
Yaş:
Alıntı:
Ülkemiz ne yazık ki her şeyi ile %100 yolcu uçağı üretebilecek bir alt yapıya sahip değildir. Genelde yapıldığı gibi dışarıdan bir tasarım alınır, motorlar lisans ile üretilir veya direk satın alınır, test ve lisans konusu ile ilgili de diğer firmalardan destek alınır, sonra da yerli diye reklam yapılır, dünya ile en ufak sürtüşmede ambargo yenir.

T149 helikopter projesini düşünün, her yerde reklamı var yerli diye. Uçan bir araç üretmek ve lisans alıp dünya pazarına sunmak kolay bir iş değildir. Alt yapın yoksa ortaklık yaparsın veya azar azar parça parça üretip deneyim kazanırsın. Bir aralar F16 ya da yerli diyorlardı. F16 ülkemizde montajlanan ABD menşeili bir uçaktır. Yerli filan da değildir. Ülkemizde montajlanması yerli olması anlamına gelmez. Yoksa Bursa daki Renault da yerli olurdu.

T149; proje, tasarım, test ve prototipi İtalya ya ait bir helikopterdir. Ticari başarısızlık yaşadıkları için ülkemiz ile ortaklığı tercih etmişlerdir. Yani bize ait değil, motoru zaten ABD li bir firmanın. Eğer hareketli aksamın know-how u senin değilse o araç zaten hiç senin olmamıştır :) Aynı ALTAY tankı gibi...

Uçağımıza gelince sanki bir partizanlıkla hemen yerli damgası vurulmuştur. Burada umutsuzluktan bahsetmiyorum ama gerçeklerden de uzaklaşmamak lazım. Bir uçak motorunun tasarım, test ve prototipi en az 5 yıl alıyor. Tüm uçağın üretimi en az 10 yıllık bir süreç. Ki daha önce hiç böyle bir araç üretmemiş ülkemiz sanayisi için bu daha uzun süreli bir süreçtir.

Bence şu an olduğu gibi hazır bir uçak üzerinden geliştirme mantıklı gibi. Çünkü bizim 15 yıl gibi tasarım sürecine tahammülümüz olamayabilir. Ayrıca bize deneyim kazandırabilir.

Ancak eğer uzun vadeli olarak;

- TEI, GE ve Rolls Royce a rakip işler (verimli motorlar vb.) üretebilir duruma gelirse,
- Yan sanayi; uçak, helikopter ve uzay teknolojisi üretebilir ise,
- Uçan araçlar için büyük bir test tesisi kurulabilirse (sağuk ve sıcak hava testleri, büyük rüzgar kanalları, motor test sistemleri vb.),
- Motor teknolojileri konusunda bir enstitü kurulur ve sürekli olarak desteklenirse (projeler büyük paralarla desteklenirse),

bence 20 yıl içinde tamamı bize ait bir uçak üretebiliriz.
Ayakları yere basan en mantıklı yorum bu olsa gerek konuda.


Başa dön
   
MesajGönderilme zamanı: 31 May 2015, 22:21 
Çevrimdışı
Süvariler

Kayıt: 05 Ağu 2012, 14:49
Mesajlar: 3675
Yaş:
TRJ328'in 2019'da havada olması konusunda işin içinde olan üyelerin fikirlerini alabilir miyiz ?


Başa dön
   
MesajGönderilme zamanı: 05 Haz 2015, 20:49 
Çevrimdışı
Süvariler

Kayıt: 06 Eyl 2014, 17:34
Mesajlar: 534
Yaş:
Alıntı:
TRJ328'in 2019'da havada olması konusunda işin içinde olan üyelerin fikirlerini alabilir miyiz ?
Zaten hazır bir uçak olduğu için bu süre içinde havada olabilir. Motor direk satın alınacak, mevcut tasarım üzerinde aşırı değişiklikler yapılmayacak gibi. Avionikler Aselsan, Yazılım da Havelsan tarafından kısmen yenilenir gibi. Diğer kısımlar yurt dışından zaten hazır alınır. Bazı parçalar Türkiye de üretilir.

Bildiğim kadarıyla lisans sorunu yaşamamak için temel üretim veya birleştirme (gövde, kanat, motor) ABD de yapılacak, iç kısımın montajı (koltuklar) ABD de yapılmayıp Türkiye de yapılacak. Ayrıca bazı parçalar Türkiye de üretilip montaj için ABD ye gönderilecekmiş.

Zaten bizim gibi bu havacılık konusunda yeterli altyapısı olmayan ülkelerin kısa süreli işler çıkarmak için başka çareleri yok. Sertifikasyon için ABD veya Avrupa ya bağımlıyız. Motor konusun da üretim yapan 3-5 ülke var.


Başa dön
   
MesajGönderilme zamanı: 05 Haz 2015, 21:59 
Çevrimdışı
Süvariler

Kayıt: 05 Ağu 2012, 14:49
Mesajlar: 3675
Yaş:
Mantıklı ona da şükür.


Başa dön
   
MesajGönderilme zamanı: 06 Haz 2015, 00:25 
Çevrimdışı
Süvariler
Kullanıcı avatarı

Kayıt: 29 May 2014, 17:19
Mesajlar: 882
Yaş:
Bu uçak eğer ucuz olursa paraşüt atlayışları için de kullanılabilir aslında(?).


Başa dön
   
MesajGönderilme zamanı: 16 Haz 2015, 14:28 
Çevrimiçi
Süvariler

Kayıt: 21 Kas 2013, 16:29
Mesajlar: 787
Yaş:
"Yerli uçağın şirketi kuruldu
Sierra Nevada Corporation (SNC), Türkiye'nin ilk bölgesel jet uçağını üretmek için TRJet Havacılık Teknolojileri Anonim Şirketi'ni (TRJet) kurdu."

http://www.milliyet.com.tr/yerli-ucagin ... efault.htm


Başa dön
   
MesajGönderilme zamanı: 22 Haz 2015, 07:13 
Çevrimdışı
Akıncılar

Kayıt: 10 Tem 2012, 23:09
Mesajlar: 570
Yaş:
Alıntı:
Proje değerlendirmesi yapılırken 4 modelin değerlendirildiği belirtiliyor, bunlardan birinin CASA uçakları olduğu kuvvetle muhtemel. CASA uçaklarının ülkemizde üretildiği , halen çok sayıda CASA uçağının hem ülkemizde hem tüm dünyada uçmakta olduğu , CASA uçaklarının hem sivil hem askeri versiyonlarının başarılı bir şekilde uçtuğu , CASA uçaklarının yetişmiş pilot ve teknik ekip açısından ülkemiz açısından çok daha avantajlı olduğu, DORNIER yerine CASA tercihin bize en az yıllar kazandıracağı ortada iken tercih edilmemesinin sebepleri kamuoyuna izah edilmeli.

(Sanırım CASA uçak üretimi hukuki hakları bize ait olmayacak diye düşünüldü fakat Dornier’in geçmişinde bulunan şirket devri ve iflas süreçleri de ilerde sorun olabilir)

İspanya ile CASA CN-235 uçaklarının Türkiye'de üretimi için yapılan anlaşma neticesinde 51 adet CN-235 uçağı montajı TAI sorumluluğu altında Kayseri 2.HİBMK desteği ile tamamlanmıştı. Halen 54 adet CN-235 TSK envanterinde uçmaktadır. Bu anlaşma çerçevesinde bir çok parçanın imalatı yapılmış ve özellikle kompozit kaplama parçaları imalatında çok iyi tecrübe kazanılmıştı. CN-235 in 60-70 yolcu kapasiteli uçağının versiyonları dünyanın değişik ülkelerinde uçmaktadır.

Endonezya aynı bizim şu an DORNIER ile yapmak istediğimiz gibi önce İspanyol CASA ile anlaşıp CN-235 montajı yaptı. Proje bitiminde CN-235 üzerinde bazı değişiklikler yaparak kendi adına ve kendi markaları ile üretim yaptı.Endonezya halen bu uçağı kendi ülkesinde askeri ve yolcu amaçlı olarak kullanmaktadır.(maalesef kimseye satamamışlar fakat en azından kendi ihtiyaçlarını karşılamışlar)

Türkiye benzer şekilde aynı uçağın hem de ciddi sayılacak oranda üretim desteği ile montajını yapmış ,uçuş ve bakım ekiplerini yetiştirmiş ve yıllardır bu operasyonu zaten yürütmektedir. Dornier ile varmak istediğimiz yeri iyi tespit etmek gerekiyor aksi takdirde zaten alınmış bir yolu tekrar etmiş olabiliriz.
Değişik bir eleştiri, göründüğü kadar iyi olmayan bir fikir ama.

_________________
Beyin Bedava!


Başa dön
   
MesajGönderilme zamanı: 22 Haz 2015, 07:36 
Çevrimdışı
Akıncılar

Kayıt: 11 Tem 2012, 12:26
Mesajlar: 2033
Yaş:
Casa insan taşıma uçağı değildir. İnsan "da" taşır. Yolcu olarak para verip binilmez.

_________________
Resim


Başa dön
   
MesajGönderilme zamanı: 22 Haz 2015, 09:42 
Çevrimdışı
Süvariler

Kayıt: 05 Ağu 2012, 14:49
Mesajlar: 3675
Yaş:
CASA nin sivilini hic gormedim duymadim , adamlarin uretim hattinin batmasini da biz kurtardik gibi zaten. Ne CASA si yahu , Dornier in bir tasarimina bakin bir de CASA ya hangisi sivil piyasada is gorur. CASA nin esas amaci ; 'askeri hafif kargo' bu kadar basit. Ucak iyi mi ? Evet hafif kargo olarak iyi bir ucak , Endonezya niye dunyaya acilamamis peki :) Yine CASA lobisi is basinda :)) bence gereksiz komik bir yorum ...


Başa dön
   
MesajGönderilme zamanı: 23 Haz 2015, 00:08 
Çevrimdışı
Süvariler

Kayıt: 29 Eyl 2014, 22:19
Mesajlar: 824
Yaş:
Merak ediyorum, Ukrayna ile imzalanan savunma sanayi anlasmalarinda bu proje dusunuldumu aceba?


Başa dön
   
MesajGönderilme zamanı: 23 Haz 2015, 01:51 
Çevrimdışı
Akıncılar

Kayıt: 27 Tem 2012, 22:22
Mesajlar: 139
Yaş:
Rusya sivil havacılık sınai, genel pazara hitap etmek için uçak ve helikopterlerinde Avrupa aviyonikleri kullanıyor.

Gönül arzu ederdi ki bu adım, 5 yıl önce atılsın ve önümüzü daha rahat görebiliyor olacak idik.


Başa dön
   
MesajGönderilme zamanı: 18 Tem 2015, 09:28 
Çevrimiçi
Süvariler

Kayıt: 21 Kas 2013, 16:29
Mesajlar: 787
Yaş:
"Milli yolcu uçağının motoru da yerli olacak
Başbakan Davutoğlu’nun 27 Mayıs’ta tanıttığı ve 2019’da göklerde olması hedeflenen milli bölgesel yolcu uçağının motoru da yerli olacak."

http://www.milliyet.com.tr/milli-yolcu- ... efault.htm


Başa dön
   
Eskiden itibaren mesajları göster:  Sırala  
Yeni başlık gönder  Başlığa cevap ver  [ 238 mesaj ]  Sayfaya git Önceki 1 2 3 4 5 Sonraki

Tüm zamanlar UTC+03:00


Kimler çevrimiçi

Bu forumu görüntüleyen kullanıcılar: Hiç bir kayıtlı kullanıcı yok ve 3 misafir


Bu foruma yeni başlıklar gönderemezsiniz
Bu forumdaki başlıklara cevap veremezsiniz
Bu forumdaki mesajlarınızı düzenleyemezsiniz
Bu forumdaki mesajlarınızı silemezsiniz
Bu foruma dosya ekleri gönderemezsiniz

Geçiş yap:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited

Türkçe çeviri: phpBB Türkiye