TRMilitary

Tam Bağımsız Türkiye için Yerli Savunma Sanayii
Zaman: 25 Mar 2017, 10:45

Tüm zamanlar UTC+03:00


Loading


Yeni başlık gönder  Başlığa cevap ver  [ 3356 mesaj ]  Sayfaya git Önceki 160 61 62 63 6468 Sonraki
Yazar Mesaj
MesajGönderilme zamanı: 28 Haz 2016, 13:36 
Çevrimdışı
Akıncılar

Kayıt: 11 Tem 2012, 02:28
Mesajlar: 4913
Yaş:
Müsteşar da artık ciddi ciddi ihrac lisanslamaları ve kısıtları üzerinden konuşuyor. Biraz bu süreçleri açmak lazım:

İngiliz sisteminin el verdikleri ile ilgili yine İngiliz büyükelçi "Bizim sistemimizin bunu sağladığını düşünüyoruz." demişti. Yani, her ülkenin kendi ihrac kontrol prosedürlerinin, neye, ne pratiklikte ve ne derinlikte izin verebildiği farklılık gösterebiliyor. Bu konuda en zor memleket herhalde Amerika. Amerika'da benzer bir proje olsa işler nasıl ilerler?

Öncelikle, bu bir teknik destek, teknoloji ve ürün geliştirme, ortak üretim ve uygulama projesi olarak planlanır. Yani, Amerikan tarafında bir ana yüksenici var ise, Türk tarafında da bir ana yüklenici belirlenir. En başta bu iki kurumu/firmayı ticari olarak barıştırmak gerekir.

Ticari taraf ile yan yana, ana yükleniciler arasında bir TAA, yani Technical Assistance Agreement imzalanır ve onanır. TAA ile artık kritik konularda iki yüklenici teknik bazı bilgilerin alış verişine, teknik konuşmaya başlayabilirler. BU süreç ve detayları bu linklerde mevcut:
http://itarhelp.com/pdfdownloads/TAA.pdf
http://www.exportrules.com/itar/technic ... ement.html

Teknik konuşmalar daha çok yüzeysel konuları içerir. Genel geçer mezular, genel mühendislik konuları ya da ihrac lisansına tabi olmayan konuları içerir. İhraç lisansına muhatap bir konu sözkonusu ise, bunun çalışılmasına sadece TAA izin veremez. Bu teknoloji ya da konuların tek tek belirlenip, bu sürece kimler dahil olacaksa, bunlar arasında gerekli dokümantasyonun çıkarılıp onanması gerekir. TAA konuların çevresinden dolanıp bir "ana" projenin devamına izin verse de, daha teknik konulara inmeye izin vermeyebilir.

Buna bir örneği, lisanslama süreci çok uzun süren TGMHP ile verebiliriz. Tamamen türetiyorum, ve belki oyuncuları uyduruyorum.

- Sikorsky ile ana yüklenici TAI arasında bir TAA imzalanır ve Savunma Teknolojileri Kontrol Ofisince (DTC) de onaylanır. Bu şekilde TAI ve Sikorky spekler, beklentiler, projenin genel hatları, konusunda konuşmaya başlayabilir. S ve T mühendisleri ortak teknik toplantılar yapmaya başlayabilirler. Ama mesela bu toplantılara, Alp Havacılık'tan birisi henüz katılamaz.
- Mesela motor konusunda da GE ve TEI T700'ler için ortak çalışmak ister. Bu iki firma arasında halihazırda mevcut olan TAA, TGMHP kapsamında olan T700'lerin bazı üretimlerini ve desteğini de kapsayacak şekilde revize edilir ve DTC'ce onaylanır. İki firma arasında resim ve teknik data alış verişini sağlayacak bir güvenli platform kurulur. Bunlar email ile falan gidip gelmezler. Artık TEI'ye ilgili T700 teknik resimleri inmeye başlar. Üretilebilirlik süreci hızlıca ilerler.
- TUSAŞ, Sikorsky, GE ve SSM arasındaki proje geliştirme toplantısında TEI'de üretilecek T700'lerin FADEC'leri konusunda da bir uygulama geliştirilmesi konusu gündeme gelir. GE bunun ihraç kontrollü teknoloji olması sebebi ile danışılması gereken bir konu olduğunu belirtir.
- GE bu konuyu kendi Kontrollü Teknoloji Kurulunda görüşür ve kabul eder. Konu yine (DTC)ye intikal eder. Yapılacak işin etraflı bir analizi hazırlanır ve sunulur. DTC bu konuda yaklaşık bir yıl çalışır, ilave evraklar ister, GE ve TEI personeli, çalışma koşulları konusunda riskleri inceler ve müspet karar verir. Bu sebeple TEI içinde mesela ayrı bir ofis yaratılır. Buraya sadece bu projede çalışacak personelin, parmak izi tanıma vs ile girebilmesi istenir. Bunların kaydı tutulur. Bu gruun yazıcıları dahi ayrılır, bir ayrı odaya konulur.
- Bu şekilde FADEC grubu kurulur ve çalışmaya başlar.
- Tüm TGMHP kapsamında, bunun gibi yüzlerce proje olduğunu düşünebilirsiniz. Artık paydaşlar artar. TAI, TEI, Alp Havacılık, Havelsan, Aselsan, vs vs vs. Bunlar ile ayrı ayrı TAA'ler imzalanır. İhraç Kontrollü prosesler, ürünler ve teknolojilere girldiğinde teker teker hepsi için lisanslar alınır. İğne oyası gibi, tel tel dokunur.


Ancak, Aynı proje, misal İtalya ile olsa idi. Burada süreç çok farklı olabilirdi. Misal, proje Sikorsky ile değil, Lorenzo(;)) ile imzalansa idi süreç sanıyorum ki şöyle ilerlerdi:
- Leonardo, TAI ile bir çerçeve anlaşma imzalardı.
- İtalyan hükumeti bu anlaşmayı onaylar, bir "Ülkeden Ülkeye" ihraç lisanslaması yapılırdı. Bu şekilde IP'si Leonardo'ya ait olan tüm ürün ve teknolojiler için Türk vatandaşları ve Türk firmaları için bir "çarşaf" lisans çıkarılırdı.
- Ancak sadece, mesela AW-149'un da motoru olan T700'ler için Leonardo, GE ve TUSAŞ'ı bir araya getirir, bu konu ile ilgili yine yukarıdaki mevzular dönerdi. Yani GE ile TEI arasındaki TAA revize edilir, gerekli teknolojiler için lisans alınırdı.

İngiliz büyükelçinin anlatmaya çalıştığı sanıyorum ki; Biz size ülkeden ülkeye lisans açar bu işi rahatça sürdürürüz. Ama eğer siz üçüncü ülkeleri işe karıştırırsanız, mesela TF-X'in motorunu bizim EJ motoru değil, GE 414 motoru falan isterseniz, o zaman onlarla aracı oluruz, ama artık Amerikan firma ile ama sadece o konuda baş başa kalırsınız.


Başa dön
   
MesajGönderilme zamanı: 28 Haz 2016, 13:50 
Çevrimdışı
Uzaklaştırıldı

Kayıt: 22 Mar 2015, 12:00
Mesajlar: 1006
Yaş:
Hds eyvallah hukuki sürecini çok iyi açıklamışsın. Herhalde forumdaki en doyurucu yazılardan birisi oldu. en azından bizim gibi amatörler için...

Hds lafı da çok dolandırmayacağım, sen teknik adamsın motor başta olmak üzere İngilizler teknik-teknolojik-know how adına ne dersen bize ne verir ya da verebilir? Verdikleri bize derman olur mu?


Başa dön
   
MesajGönderilme zamanı: 28 Haz 2016, 14:05 
Çevrimdışı
Akıncılar

Kayıt: 11 Tem 2012, 02:28
Mesajlar: 4913
Yaş:
Zaten kolay olan işin bu benim açıkladığım tarafını açıklamak. Ama sorduğun sorunun cevabı çok daha zor. O konuda ben anafikri baştan vereyim; Bence biz ne istediğimizden emin değiliz.

"Kısıtlama olmasın" falan deyip duruyoruz. Eyvallah. Aladır. Ama sınırsız hudutsuz kapılar kimseye açılmıyor. Almadan da veren bir Allah.

Hintliler mesela, Tejas için gidip GE'ye bir F404/414 derivatifi geliştirttiler. Ona ses çıkarmadı Amerikalılar. Yaptı teslim ettiler. Ama GE'Nin Hindistan'da 5.000 kişilik bir ürün geliştirme birimi varken, IN06 motorunu Amerika'da yaptılar, ellerine tutuşturdular.
Aynı Hintli, Kaveri motorunu yapmaya çalışıyordu yirmi yıldır. Gitti sıcak sektörde takıldı. Amerikalı onları paylaşmaz. Ama hintliler Alman'a, İngiliz'e de gittiklerinde Amerika onlara da müdahale etti. Bir Fransız Snecma kabul etti, ya da etmiş gibi göründü. Ne olduğunu göreceğiz.

Her şey İngiliz'in niyeti ile belirlenmeyebilir. BAE'nin Amerika'da bir dolu iştiraki var.

Beri yanda, bizimkiler bu alma-verme işini fazla hafife alıyorlar. Sen İngiliz ile bir şey geliştirebilirsin. Ama içine koyduğunu sadece Amerika üretebiliyor olabilir. On sene üzerinde uğraştığın şeye satın alma izni alamazsan ne yapacaksın?
Aynı Amerikalı Koreli'ye T-50 üzerine çok kabiliyetli bir radar koyma iznini vermedi mesela. :roll:

Hani Aselflir falan yapıyoruz diyoruz ya. Bunların optik sensörlerinin, lazerlerinin falan çok hassas optiklerinin paketlenmeden önce temizlenmesinde kullanılan çok özel optik bezleri dahi ya Amerika ya da Almanya'dan alabilirsin. İki taraf için de ihraç lisansına tabi. Alman da Amerikalı ne isterse onu yapar. Bundan zaten son derece şikayetçiler.

Yani, İngiliz sana kapıları açabilir. Ama sen ürünü yapamayabilirsin. Bilirsin, ama yine yapamazsın.
Bunun en emniyetli yolu, ne istediğini şimdiden bilmek ve gideceğin yolda dersine çok iyi çalışıp, işinin düşeceği komşunun gönlünü hoş tutmakla olur. Bizimkiler fazla konuşuyorlar.


Başa dön
   
MesajGönderilme zamanı: 28 Haz 2016, 14:19 
Çevrimdışı
Uzaklaştırıldı

Kayıt: 22 Mar 2015, 12:00
Mesajlar: 1006
Yaş:
Hocam eyvallah.


Başa dön
   
MesajGönderilme zamanı: 28 Haz 2016, 15:14 
Çevrimdışı
Akıncılar

Kayıt: 13 Tem 2012, 17:49
Mesajlar: 123
Yaş:
Alıntı:
Alıntı:
İngiltere Büyükelçisi Moore'dan Türkiye'nin yerli savaş uçağı projesi T-FX için şaşırtan bir teklif geldi.
Tam teknoloji paylaşımı öneren İngiltere Büyükelçisi Moore, “Türkiye’nin T-FX projesi devasa bir proje. Tek başına yapmak mümkün değil. Bunun için birlikte yapmak istiyoruz. Anlaşma aşamasına geldik. Bu savaş uçağını üçüncü ülkelere satacağız. Bu sadece bir teknoloji paylaşımı, ticari ortaklık değil, aynı zamanda stratejik ortaklık” dedi.
http://ekonomi.haber7.com/ekonomi/haber ... riz-teklif
Büyükelçi ve kurumu aktif tweeter kullanıcıları böyle bir şey olsa tweeterda yazardı.
Haber 7 stüdyoya mezar kuran ekibin haber kanalı değil mi?
bayağı samimisiniz heralde . kesin yazardı iddialı değilmi ?


Başa dön
   
MesajGönderilme zamanı: 28 Haz 2016, 17:02 
Çevrimdışı
Süvariler

Kayıt: 17 Tem 2012, 16:48
Mesajlar: 697
Konum: Merzifon
Yaş: 43
Alıntı:
Alman da Amerikalı ne isterse onu yapar. Bundan zaten son derece şikayetçiler.
@HDS, Öncelikle bu doyurucu bilgiler için teşekkürler...

Sadece Almanlar değil, özellikle İngilizler de ABD'nin izin vereceği kadar paylaşacaklardır. Bizi rahatlatacak husus, kitap-kırtasiye işleri İngilizlerle çalışırsak sadeleşecek, büyükelçi bunu anlatmaya çalışıyor.

Benim anladığım, bu proje olabilecekse ancak ve ancak ATAK modeline benzer iş modeli ile olabilecek. Yani ürünün tüm kritik bileşenleri bir şekilde ABD denetiminde olacak. ATAK'tan farkı; ortada hazır bir gövde yok, onu biz İngilizlerle ortaklaşa tasarlayacağız.


Başa dön
   
MesajGönderilme zamanı: 28 Haz 2016, 17:27 
Çevrimdışı
Uzaklaştırıldı
Kullanıcı avatarı

Kayıt: 04 Tem 2014, 16:52
Mesajlar: 581
Konum: Tekirdağ
Yaş:
Benim bu yazılanlardan anladığım, Savunma ve havacılık sektöründe ilerleyebilmemiz için batılı müttefiklerimizle kazasız belasız 20-30 yıl geçirmemiz lazım.
Dışa bağımlıyız ve uzun süre bu bağımlılık devam edecek.


Başa dön
   
MesajGönderilme zamanı: 28 Haz 2016, 17:37 
Çevrimdışı
Akıncılar

Kayıt: 11 Tem 2012, 02:28
Mesajlar: 4913
Yaş:
Alıntı:
Benim anladığım, bu proje olabilecekse ancak ve ancak ATAK modeline benzer iş modeli ile olabilecek. Yani ürünün tüm kritik bileşenleri bir şekilde ABD denetiminde olacak. ATAK'tan farkı; ortada hazır bir gövde yok, onu biz İngilizlerle ortaklaşa tasarlayacağız.
Benim de bu gaz ve toz bulutundan çıkardığım, olup olabileceğinin aslında bu olduğu. Arada çok efelenip diklenebiliriz ama olabilecek sanırım bu.

Ama, bunun da olabilmesi için çok disiplinli olmak gerek. Daha teknik tarafında falan değilim. Tamamen diplomasi tarafını iyi götürmek gerek. Aselsan, TAI, BAE, Havelsan vs tarafında, bu konunun çok düzgün götürülmesi gerek. Sektörde bu diplomasiyi bilen ve götürebilecek insan stoğu olduğunu hiç sanmıyorum.

Bizim firmalar orta ve küçük sayılabilecek, yerli ve hatta lisans altı montajdan çok ilerisine gitmemiş olmanın getirdiği ihraç lisansı kolaylıklarına çok alışıklar. Ama işin rengi değişiyor artık. Tehlikeli olmaya başlıyorsun. Yaptığın sistemler artık başka başka sigortaları attırıyor. MTCR'ye takılıyorsun. Çam deviriyorsun falan filan.



Mesela, Türkiye'deki tek teçhizli atış ve test merkezim baştan sona 100 km çeken Karapınar olunca bazı şeyler kolay oluyor. Ama sen Sinop'ta, Karadeniz'e, 500 km'ye füze sallayabildiğini söyleyince bir anda sana sorulan sorular artıyor.

Bu bir algı yönetimi, bu "gereken kişi gerektiği kadar bilsin" işi, diplomasi işi. Onu götürmek için nefesimiz var mı bilmiyorum. Mesela müsteşarın Amerika'nın en netameli düşünce kuruluşlarından birine gidip, orada hele ki Aaron Stein gibi beş düşüp bir konuşulması gereken adamın karşısında "Ya iyi ki siz bize silahlı İHA vermediniz, bak biz yaptık.." demesi "Bu iş nasıl yapılmaz"ın tam bir dersi niteliğinde. Sanıyorum bir sömestrlik ders çıkar sadece bu durumdan. :|


Başa dön
   
MesajGönderilme zamanı: 28 Haz 2016, 18:24 
Çevrimdışı
Uzaklaştırıldı

Kayıt: 22 Mar 2015, 12:00
Mesajlar: 1006
Yaş:
Alıntı:
Mesela müsteşarın Amerika'nın en netameli düşünce kuruluşlarından birine gidip, orada hele ki Aaron Stein gibi beş düşüp bir konuşulması gereken adamın karşısında "Ya iyi ki siz bize silahlı İHA vermediniz, bak biz yaptık.." demesi "Bu iş nasıl yapılmaz"ın tam bir dersi niteliğinde. Sanıyorum bir sömestrlik ders çıkar sadece bu durumdan.
Gerçekten ibretlik bir vakaydı... Davidsonun değişik bir versiyonu, sırf gazla çalışan bir arkadaşımız. Yahu Abd'ye teknolojik olarak nanik yapacak kim varda gidip hem de deplasmanda boşboğazlık yapıyorsun... Adam flir satmasa o silahlı ihalarla Melih Gökçek transformers parkı yapar ancak...

Sahi bir de Murad Bayarımız vardı. Hani savunma bakanı olmalı dediğimiz ve sonra bir abra kadavrayla ortadan yok olan... İşte Türkiye bu...

Ehiller heder olur gider... Ve biz forumlarda tepişir dururuz...


Başa dön
   
MesajGönderilme zamanı: 28 Haz 2016, 19:02 
Çevrimdışı
Akıncılar

Kayıt: 15 Tem 2012, 19:06
Mesajlar: 4303
Yaş:
İsmail Demir iyi de. Artık devlette bazı yerlerde durabilmek için, bazılarının dedikleri şeyleri böyle TV'ler de, toplantılarda filan bağıra bağıra söylemek lazım geliyor. Oda bu işten nasibini aldı kısacası.


Başa dön
   
MesajGönderilme zamanı: 28 Haz 2016, 19:07 
Çevrimdışı
Süvariler

Kayıt: 11 Haz 2014, 13:36
Mesajlar: 647
Yaş:
Murad Bayar sanırım artık kamu kurumlarında çalışmıyor. Linkedin'de gördüğüm kadarıyla artık özel sektörde.


Başa dön
   
MesajGönderilme zamanı: 28 Haz 2016, 19:20 
Çevrimdışı
Uzaklaştırıldı

Kayıt: 22 Mar 2015, 12:00
Mesajlar: 1006
Yaş:
Bu işin ciddiyetine ne zaman vakıf olacağız bilmiyorum inanın... Birazcık el oğlundan(israil) örnek alsak. Hangi parti gelirse gelsin ister aşırı sağcı ister sosyal demokrat ister solcu adamlar milli davalarına ne kadar sahip çıkıyorlar ve bu konuda ne kadar ketum olabiliyorlar... Askeri,istihbaratçısı,sivili,bürokratı,siyasisi... Gerçekten örnek almak lazım adamları...

Bizim tarım bakanı bile füze koral radar konuşuyor. Herkes olmuş borazancıbaşı... Her şey her yerde konuşulmaz... Her şey siyasete malzeme edilmez...

Gazeteler de çarşaf çarşaf koral yazıldı çizildi... Yahu en gizli sırlarını bile bu kadar ortaya dökme... Bu sırlar savaş kazandırır ya da kaybettirir...

Amma kimin uğrunda... Ver ordan bir hüloğğğ...

---

Murad Beye de yazık oldu daha doğrusu devlete yazık oldu. Böyle naif,çalışkan devlet adamları bu kadar kolay kaybedilmemeli...

Savunma bakanımızın mesleği öğretmen... Milli Eğitim Bakanı ise öğretmen olamıyor bir türlü... Allahtan Sağlık Bakanları gassal falan olmuyor :)


Başa dön
   
MesajGönderilme zamanı: 29 Haz 2016, 05:14 
Çevrimdışı
Süvariler

Kayıt: 22 Mar 2016, 01:00
Mesajlar: 352
Yaş: 22
Elin Amerikalısı tabi ki bu tip boşboğazlıkları kaale bile almıyor neyse ki. Git gülüm kumda oyna diyor geçiyor. Gerçekten Amerikalı'ya teknoloji konusun da hele de İHA konusun da bu tip bir şey denir mi yahu, hayır insan bunu söylerken cidden ne düşünmüş olabilir yahu? Adamlar ciddiye alsa dese ki getir ülen portfolyönü ne diyeceksin adama, ne göstereceksin? Yutkunacakmısın karşısında? Halının desenlerini mi izleyeceksin?
Sözlü kültür böyle bir şey yazılı kültür ise bambaşka bir şey. Bir gün artık yazılı kültüre geçebilmek temennisi ile.

Konuya dönecek olursak, fazlasını ve sınırsızını bırakalım, optimumu hatta biraz altını bile elde edebilmek için tüm kurumlarımız ile disipline olabilmeyi becerebilmek gerekiyor artık. Disiplizizasyon ilkokulda elde edilir elbette bilineceği üzere. E iyi de arkadaş senin ilkokulların da disiplini, disiplin ile aşılanabileceğini sanan eğitim ve öğretimden zerre kadar anlamayan bir yığın öğretemeyen mevcut iken ve M.E.B. bu durumu ve öğretmen niteliğini her geçen dönem de yılda bile değil dönem de iyice çorba yaparken nasıl sağlanacak bu disiplizizasyon. Allah aşkına birisi lütfen artık yüksek teknolojiye sahip ancak teknoloji alanında hala daha durağan olmayan ülkelerin, eğitim sistemlerini, öğretmen yetiştirme süreçlerini iyice bir analiz etsin yahu. Bakın uygulasın demiyorum sadece analiz etsin.
Konuya döneceğim tam, bir sinir krizi geliyor. Özür dilerim.

_________________
Barış, savaşa hazırlıktır...


Başa dön
   
MesajGönderilme zamanı: 11 Tem 2016, 11:20 
Çevrimdışı
Akıncılar

Kayıt: 11 Tem 2012, 10:12
Mesajlar: 1461
Yaş:
Alıntı:
Elin Amerikalısı tabi ki bu tip boşboğazlıkları kaale bile almıyor neyse ki...
Tam tersine. Kayıtlara geçen her türlü ifadeyi öyle kullanıyorlar ki dehşete düşmemek mümkün değil. Hani filmlerde hep duyduğumuz "söyleyeceğin her şey aleyhine delil olarak kullanılabilir" lafı vardır ya, aynen birebir uyguluyorlar. Bir süre önce sırf beyanlarda geçen bir cümlelik açıklama nedeniyle ihrac izinleri kesilmiş, bazı projeler ciddi anlamda sıkıntıya düşmüştü. Bir tanesinde bir yıldan fazla gecikme yaşandı. Şimdi bir başkasını yaşıyoruz.

Ama asıl ilginç olanı, defalarca canımızın yanmasına rağmen bu popülizm ve boşboğazlık huylarımızdan hala vazgeçemiyoruz.

_________________
Resim


Başa dön
   
MesajGönderilme zamanı: 11 Tem 2016, 12:35 
Çevrimdışı
Süvariler

Kayıt: 11 Tem 2012, 19:34
Mesajlar: 1171
Yaş:
Herkezi kendileri gibi devleti rasyonel durumlarla değil, duygu ve anlık düşüncelerle yönetiliyor sanıyorlar bizimkiler. Bu eğitimsizlikmidir veya eğitimsizliğin getirdiği idrak edememe, farkında olamama durumudur bilemem ancak devleti yönetecek kişiler rasyonel olmalıdır. Bu tarz resmiyetten uzak ergen bir çocuğun sinirlendiğinde ağzına geleni söyleyen yapıda bir politik davranış biçimi kendi kuyumuzu kazdırıyor. Hoş bence bu işi dünyada en iyi başaran iki ülke var Rusya ve ABD kendilerini tek bir cümleyle ifade edip oldukça kapsayıcı konuşabiliyolar.

_________________
Resim


Başa dön
   
MesajGönderilme zamanı: 11 Tem 2016, 13:27 
Çevrimdışı
Uzaklaştırıldı

Kayıt: 22 Mar 2015, 12:00
Mesajlar: 1006
Yaş:
Alıntı:
Ama asıl ilginç olanı, defalarca canımızın yanmasına rağmen bu popülizm ve boşboğazlık huylarımızdan hala vazgeçemiyoruz.
Maalesef geldiğimiz noktada her şey(dil,din,ırk,mahrem,devlet sırrı vs..) siyasete malzeme edil(e)bildiğinden bu tür vakalarla karşılaşmamız da sıradanlaştı...

Sahneye şehit tabutu koydurup üzerine elini dayayıp siyasi nutuklar atılıyor, mitinglerde Kuran sallanıyor, Alevi diye başka bir partinin lideri meydanlara yuhalatılıyor...

Ne milli mahrem kaldı ne aile mahremi...

Ne olacak çek oradan bir hüloğğğ...


Başa dön
   
MesajGönderilme zamanı: 11 Tem 2016, 13:58 
Çevrimdışı
Üye

Kayıt: 04 Tem 2016, 14:54
Mesajlar: 382
Yaş: 27
Alıntı:
Herkezi kendileri gibi devleti rasyonel durumlarla değil, duygu ve anlık düşüncelerle yönetiliyor sanıyorlar bizimkiler. Bu eğitimsizlikmidir veya eğitimsizliğin getirdiği idrak edememe, farkında olamama durumudur bilemem ancak devleti yönetecek kişiler rasyonel olmalıdır. Bu tarz resmiyetten uzak ergen bir çocuğun sinirlendiğinde ağzına geleni söyleyen yapıda bir politik davranış biçimi kendi kuyumuzu kazdırıyor. Hoş bence bu işi dünyada en iyi başaran iki ülke var Rusya ve ABD kendilerini tek bir cümleyle ifade edip oldukça kapsayıcı konuşabiliyolar.

Eğitim dediniz de aklıma geldi söyleyeyim.Pek yeri değil ama.

-Birçok okul İmam hatip lisesine çevrildi.
-Birkaç yıl önce okullardaki müdürlerin çoğu değiştirilim 1-2 yıllık adamlar müdür yapıldı.(Bunların ne hocası olduğunu tahmin edersiniz)
-Sözleşmeli ve ücretli öğretmenlik çıkarıldı.Ücretli öğretmenlik dediğin herhangi bir önlisans mezununun birkaç hafif prosedür sonrası müdür izin verirse öğretmenlik yapması.
-Sözleşmeli öğretmenlik daha sonra kaldırıldı ama şimdi tekrar çıkarılıyor.Ayrıca bu öğretmenlere suriyelilerin de yerleştirilmesi konuşuluyor.

Bundan bir on yıl sonra iyi kötü olan ara-üst sınıf eleman eksiğimiz iyice tavan yapıcak.


Başa dön
   
MesajGönderilme zamanı: 11 Tem 2016, 15:05 
Çevrimdışı
Süvariler

Kayıt: 11 Haz 2014, 13:36
Mesajlar: 647
Yaş:
Alıntı:
Herkezi kendileri gibi devleti rasyonel durumlarla değil, duygu ve anlık düşüncelerle yönetiliyor sanıyorlar bizimkiler. Bu eğitimsizlikmidir veya eğitimsizliğin getirdiği idrak edememe, farkında olamama durumudur bilemem ancak devleti yönetecek kişiler rasyonel olmalıdır. Bu tarz resmiyetten uzak ergen bir çocuğun sinirlendiğinde ağzına geleni söyleyen yapıda bir politik davranış biçimi kendi kuyumuzu kazdırıyor. Hoş bence bu işi dünyada en iyi başaran iki ülke var Rusya ve ABD kendilerini tek bir cümleyle ifade edip oldukça kapsayıcı konuşabiliyolar.
Bir kasaba belediyesi nasıl yönetiliyorsa, Türkiye Cumhuriyeti aşağı yukarı o ciddiyette ve o kapasitede yönetiliyor.


Başa dön
   
MesajGönderilme zamanı: 11 Tem 2016, 19:38 
Çevrimdışı
Üye

Kayıt: 13 Mar 2016, 23:47
Mesajlar: 84
Yaş:
Bu boşboğazlık tepeden tırnağa tüm ülkeye sirayet etmiş durumda, sadece üst kademe yöneticiler değil. Elbette Müsteşardan insan daha oturaklı ifadeler bekliyor, sokaktaki adam değil neticede.

Bir ülke düşünün ki her kritik komponenti ithal uçaklar yapsın, arda Bey'in bahsettiği gibi temininde yıl beklediğin, zorla aldığın kritik komponentlerin olsun ve sen hala twitter'dan atış videosu paylaş. Şirket reklamı elbette anlaşılabilir birşey ama bunu sektörden hiçbir aklı başında kimse açıklayamaz;
https://twitter.com/baykarmakina

Burda yer kontrol istasyonunun içinden, gelen heyetlerle anı fotoğrafları, proje milestone'ları vs. her konuda belge bulmak mümkün. Hatta üşenmesen uğraşsan anı fotoğraflarından projedeki personellerin şeceresini çıkarmak mümkün! Normalde bir projede çalışan çalışan bilgileri gizlidir, burda aşikar. Kimse bu işe karışmıyor, hatta Müsteşar bile destekliyorsa konuşmak yersiz.

Şimdi bu kafadan tf-tx gibi bir proje ben beklemiyorum şahsen. Hadi taktik iha cots komponentlerle bile bir şekilde yapılır da müharip jet nasıl olacak düşünen var mı?


Başa dön
   
MesajGönderilme zamanı: 07 Ağu 2016, 15:38 
Çevrimdışı
Akıncılar

Kayıt: 11 Tem 2012, 09:20
Mesajlar: 716
Yaş:
TF/X projesi kapsamında S&H dergisinin son sayısında bir görsel paylaşılmış.Aşağıya koyuyorum.Bu görsel BAE firmasının 2014 yılında teste tabii tuttuğu bir Mock-up'a çok benziyor.Acaba BAE hazır bir gövdeyi mi bu aşamada sunacak???

Resim
S&H'da ki görsel

https://www.youtube.com/watch?v=HiFIw8OkTWk

https://www.youtube.com/watch?time_cont ... pQ7fdhpAj4
Test Mock-up'ı


Başa dön
   
MesajGönderilme zamanı: 07 Ağu 2016, 15:46 
Çevrimdışı
Akıncılar

Kayıt: 11 Tem 2012, 09:20
Mesajlar: 716
Yaş:
BAE firmasının düşük görünebilir "Replika" kod adlı uçak projesi .BAE sistemin bir nevi teknoloji gösterim projesi ve Savunma Bakanlığı ile ortak 20 milyon sterlinlik bütçeye sahip ve bu da 1994 yılında yapılmış. Tam ölçekli modeli ise 1999 yılına kadar yapılması planlanmış.Ama sanırım olmamış ve bizim proje için tekrar raftan indiriliyor.Bakalım nasıl sonuçlanacak.


En son warrior tarafından 07 Ağu 2016, 15:50 tarihinde düzenlendi, toplamda 1 kere düzenlendi.

Başa dön
   
MesajGönderilme zamanı: 07 Ağu 2016, 15:50 
Çevrimdışı
Site Başkanı
Kullanıcı avatarı

Kayıt: 11 Tem 2012, 03:06
Mesajlar: 6794
Yaş:
https://theaviationist.com/2014/02/25/m ... e-replica/
-
Sahiden bu galiba..

_________________
It is the duty of the patriot to protect his country from it's government.
-Thomas Paine


Resim


Başa dön
   
MesajGönderilme zamanı: 07 Ağu 2016, 15:53 
Çevrimdışı
Süvariler
Kullanıcı avatarı

Kayıt: 09 Eyl 2015, 01:28
Mesajlar: 793
Yaş:
F22'nin Çin versiyonu gibi duruyor.

_________________
I am a human being capable of doing terrible things.


Başa dön
   
MesajGönderilme zamanı: 07 Ağu 2016, 16:03 
Çevrimdışı
Akıncılar

Kayıt: 15 Tem 2012, 19:06
Mesajlar: 4303
Yaş:
Bu sanırım bir teknoloji geliştirme projesi idi. Zaten o yüzden uçakta pek birşey yok. Eğer ortak bir çalışma olacaksa da sanırım temeli bu olur gibi.


Başa dön
   
MesajGönderilme zamanı: 07 Ağu 2016, 16:32 
Çevrimdışı
Akıncılar

Kayıt: 11 Tem 2012, 09:20
Mesajlar: 716
Yaş:
Resim


Başa dön
   
MesajGönderilme zamanı: 07 Ağu 2016, 16:43 
Çevrimdışı
Süvariler

Kayıt: 05 Ağu 2012, 14:49
Mesajlar: 3174
Yaş:
Alıntı:
TF/X projesi kapsamında S&H dergisinin son sayısında bir görsel paylaşılmış.Aşağıya koyuyorum.Bu görsel BAE firmasının 2014 yılında teste tabii tuttuğu bir Mock-up'a çok benziyor.Acaba BAE hazır bir gövdeyi mi bu aşamada sunacak???

Resim
S&H'da ki görsel

https://www.youtube.com/watch?v=HiFIw8OkTWk

https://www.youtube.com/watch?time_cont ... pQ7fdhpAj4
Test Mock-up'ı
Hava alıkları halen olmamış, bakınız F-35, demek ki F-35 tarzı gövdeye bütünleşik bir yapı üretmek kolay değil. T-50'de aynı Japon oyuncağı da. Evet bu bir Mock Up , Teknoloji Gösterim "Konsept" çalışması falan filan, tarih eski. Sadece sanki prototip bu imiş gibi yorum yaptım. Yoksa üzerinde çok oynanır ve bambaşka bir tayyare çıkar ortaya. İkinci husus kokpit halen çift kişilik , bakınız ABD F-22 ve F-35, adamlar 5. nesil ve 6. nesil için artık tek kişilik konfigürasyona geçti. Eğitim simülatör tabanlı neredeyse tamamı bilgisayar destekli yer eğitimi. Belli başlı kol uçuşları ve harbe hazırlık eğitim uçuşları sadece simülatör sortileri arasında bilfiil uçularak icra ediliyor. Bizim TFX de tek kişilik olursa hem ağırlık hem de platform karmaşası azalır, faydalı yük artar. Son husus motor için TV lazım mı ? en azından 2D TV olursa işe yarar galiba.


Başa dön
   
MesajGönderilme zamanı: 07 Ağu 2016, 16:52 
Çevrimdışı
Akıncılar

Kayıt: 12 Tem 2012, 00:19
Mesajlar: 650
Yaş:
Benim kafama takılan bir soru var.
Bu görseller iyi hoş ama nasıl bir bütçe çıkarır karşımıza. Yani ekonomik yapilabilirlik konusu olumlu sonuclanirmi.
F35 projesi kabaca 300 milyar dolar. Hadi F35-B için çok zaman ve para harcandı diyelim yarısını çıkar 150 milyar dolar. ABD Türkiye arasındaki işçilik farkını çıkar, abartarak çıkar 75 milyar dolar. Böyle bir proje için kabaca gerekecek bütçe diyelim.
Böyle bir bütçeyi Türkiye'nin ortaya koyması imkansız. Ingiltere ile birlikte bu bütçenin karşılanması da yine çok zor.
Doğan görünümlü şahin yapacaksak bütçe belki 15-20 milyar dolara düşer de biz doğanı yapmak istiyoruz.
Kaça çıkacak bu proje.


Başa dön
   
MesajGönderilme zamanı: 07 Ağu 2016, 17:02 
Çevrimdışı
Üye

Kayıt: 03 Tem 2016, 23:41
Mesajlar: 53
Yaş: 18
Alıntı:
Benim kafama takılan bir soru var.
Bu görseller iyi hoş ama nasıl bir bütçe çıkarır karşımıza. Yani ekonomik yapilabilirlik konusu olumlu sonuclanirmi.
F35 projesi kabaca 300 milyar dolar. Hadi F35-B için çok zaman ve para harcandı diyelim yarısını çıkar 150 milyar dolar. ABD Türkiye arasındaki işçilik farkını çıkar, abartarak çıkar 75 milyar dolar. Böyle bir proje için kabaca gerekecek bütçe diyelim.
Böyle bir bütçeyi Türkiye'nin ortaya koyması imkansız. Ingiltere ile birlikte bu bütçenin karşılanması da yine çok zor.
Doğan görünümlü şahin yapacaksak bütçe belki 15-20 milyar dolara düşer de biz doğanı yapmak istiyoruz.
Kaça çıkacak bu proje.
Üstadım bu rakamlara nereden ulaştınız? Benim bildiğim kadarıyla f-35 projesi 40-50 milyar dolar arasında. 50 milyar dolar kabul etsek bizim uçağında iyi planlamalarla 20 milyar dolar gibi bir proje maliyeti çıksa, En iyi ihtimalle yaklasik 15-20 sene sonra envantere anca alinmaya baslanacak uçak için o kadar sürede maddi durumlar ayarlanır diye düşünüyorum.


Başa dön
   
MesajGönderilme zamanı: 07 Ağu 2016, 17:16 
Çevrimdışı
Süvariler

Kayıt: 05 Ağu 2012, 14:49
Mesajlar: 3174
Yaş:
Alıntı:
Benim kafama takılan bir soru var.
Bu görseller iyi hoş ama nasıl bir bütçe çıkarır karşımıza. Yani ekonomik yapilabilirlik konusu olumlu sonuclanirmi.
F35 projesi kabaca 300 milyar dolar. Hadi F35-B için çok zaman ve para harcandı diyelim yarısını çıkar 150 milyar dolar. ABD Türkiye arasındaki işçilik farkını çıkar, abartarak çıkar 75 milyar dolar. Böyle bir proje için kabaca gerekecek bütçe diyelim.
Böyle bir bütçeyi Türkiye'nin ortaya koyması imkansız. Ingiltere ile birlikte bu bütçenin karşılanması da yine çok zor.
Doğan görünümlü şahin yapacaksak bütçe belki 15-20 milyar dolara düşer de biz doğanı yapmak istiyoruz.
Kaça çıkacak bu proje.
Bu fiyatlara 3000 küsür üretim dahil mi ? 3 model için ayrı ayrı mı bakmalı ?

Sadece tek model için evet 300 / 2 : 150 milyar,
İhracat potansiyeli dahil (İngiltere ve ezikleri) hadi 400-500 TFX (3000 F-35 / 6) üretilse ; 150 milyar / 6 : 25-30 milyar,
Proje yarı yarıya olsa ; 30 / 2 : 15 milyar,
2030'a kadar sürse ; 15 milyar olsun 30 milyar / 15 sene = yıllık 2-2,5 milyar dolar,

NASIL ?


Başa dön
   
MesajGönderilme zamanı: 07 Ağu 2016, 17:23 
Çevrimdışı
Süvariler

Kayıt: 12 Tem 2012, 18:07
Mesajlar: 291
Yaş:
YF 23 ten esintiler var.


Başa dön
   
MesajGönderilme zamanı: 07 Ağu 2016, 17:27 
Çevrimdışı
Süvariler

Kayıt: 05 Ağu 2012, 14:49
Mesajlar: 3174
Yaş:
Alıntı:
YF 23 ten esintiler var.
Güzel uçak ;)


Başa dön
   
MesajGönderilme zamanı: 07 Ağu 2016, 17:30 
Çevrimdışı
Süvariler

Kayıt: 17 Tem 2012, 16:48
Mesajlar: 697
Konum: Merzifon
Yaş: 43
F35 ile kıyaslamak pek doğru olmayabilir. Proje yönetiminin berbat yürütülmesi olması nedeniyle, F35'in gereğinden pahallıya mal olduğunu düşünüyorum. VTOL olayına hiç girmeseydiler, F35 bu kadar pahallıya mal olmazdı...

Gelelim bu mock-up'a, hava alıklarında daha yapılacak iş var. Çift kişilik olmaz muhtemelen. Bu "hazır" gövde teklif edilmişse, T129 örneğindeki gibi bir iş modeli benimsenecek.


Başa dön
   
MesajGönderilme zamanı: 07 Ağu 2016, 19:01 
Çevrimdışı
Süvariler
Kullanıcı avatarı

Kayıt: 09 Eyl 2015, 01:28
Mesajlar: 793
Yaş:
Alıntı:
F35 ile kıyaslamak pek doğru olmayabilir. Proje yönetiminin berbat yürütülmesi olması nedeniyle, F35'in gereğinden pahallıya mal olduğunu düşünüyorum. VTOL olayına hiç girmeseydiler, F35 bu kadar pahallıya mal olmazdı...

Gelelim bu mock-up'a, hava alıklarında daha yapılacak iş var. Çift kişilik olmaz muhtemelen. Bu "hazır" gövde teklif edilmişse, T129 örneğindeki gibi bir iş modeli benimsenecek.
VTOL olayı projenin kilit kısmı ama.

_________________
I am a human being capable of doing terrible things.


Başa dön
   
MesajGönderilme zamanı: 07 Ağu 2016, 19:06 
Çevrimdışı
Süvariler

Kayıt: 22 Şub 2014, 17:08
Mesajlar: 553
Konum: Kırklareli
Yaş: 31
En dikkatimi çeken şey arka kesitten tam stealth olması. Örneğin F-35 o gizlenmemiş devasa motorla arkadan önden verdiğinden çok daha büyük bir radar izi veriyor.

TF-X projesinin en iddialı kısmı bütçesi sanırım. Bu bütçe en az %50 aşılır gibi duruyor.


Başa dön
   
MesajGönderilme zamanı: 07 Ağu 2016, 19:22 
Çevrimdışı
Süvariler

Kayıt: 17 Tem 2012, 16:48
Mesajlar: 697
Konum: Merzifon
Yaş: 43
Alıntı:
VTOL olayı projenin kilit kısmı ama.
Amaç 3-4 farklı tip uçağı tek gövdeye toparlamak ve maliyetten kısmaktı. Ama VTOL bambaşka bir uçak türü, işe onu dahil edince bir çuval incir berbat oldu. Ayrıca, VTOL (dikey kalkan ve dikey inen) değil, STOVL (çok kısa mesafeden kalkan ve dikey inebilen) uçak bu, kendimi düzelteyim. O amacına da ulaşamadı yani!

Bu uçaktan bir cacık çıkmayacak bence. Çok fazla yatırım yaptılar, vazgeçmek için de çok geç kaldılar. UCAV teknolojisi gelişince ileride, üretimini iptal edebilirler...


Başa dön
   
MesajGönderilme zamanı: 07 Ağu 2016, 19:52 
Çevrimdışı
Süvariler
Kullanıcı avatarı

Kayıt: 11 Tem 2012, 21:13
Mesajlar: 406
Yaş:
İnsansız hava araçları, insanlı jetlerin yerini alana kadar proje belki de bitmiş olacak.

_________________
''Gecenin çöktüğünü görmemiş olan, karanlıkta yürümeye aht etmemeli''

Resim


Başa dön
   
MesajGönderilme zamanı: 07 Ağu 2016, 20:13 
Çevrimdışı
Üye

Kayıt: 04 Tem 2016, 14:54
Mesajlar: 382
Yaş: 27
Bu gövde sanırım avcı tasarlanmış,gerçek mock-up'dan anlaşıldığı kadarıyla kütleli serbest düşüm mühimmatı gövde içine alıcak kadar yeri yok gibi.Dışarıya takılabilir şekilde bir esnekliği olursa bence güzel uçak.
BAE'nin buna uygun motoru da olsa gerek.İçini de biz doldururuz fıstık gibi olur.
Muhtemelen uçak kanatlara doğru genişleyebilir,bilmiyorum o hava alıkları nasıl olucak.
Öyle işkembeden yorum yapıyorum ama hazır konsept var,motor ellerindeyse bizim takvime uygun olabilir.


Başa dön
   
MesajGönderilme zamanı: 07 Ağu 2016, 20:34 
Çevrimdışı
Süvariler
Kullanıcı avatarı

Kayıt: 09 Eyl 2015, 01:28
Mesajlar: 793
Yaş:
Alıntı:
Alıntı:
VTOL olayı projenin kilit kısmı ama.
Amaç 3-4 farklı tip uçağı tek gövdeye toparlamak ve maliyetten kısmaktı. Ama VTOL bambaşka bir uçak türü, işe onu dahil edince bir çuval incir berbat oldu. Ayrıca, VTOL (dikey kalkan ve dikey inen) değil, STOVL (çok kısa mesafeden kalkan ve dikey inebilen) uçak bu, kendimi düzelteyim. O amacına da ulaşamadı yani!

Bu uçaktan bir cacık çıkmayacak bence. Çok fazla yatırım yaptılar, vazgeçmek için de çok geç kaldılar. UCAV teknolojisi gelişince ileride, üretimini iptal edebilirler...

Yani şimdi bu salak Amerika ile İsrail paralarını çöpe mi atıyor biz de dahil?

_________________
I am a human being capable of doing terrible things.


Başa dön
   
MesajGönderilme zamanı: 07 Ağu 2016, 21:02 
Çevrimdışı
Süvariler

Kayıt: 17 Tem 2012, 16:48
Mesajlar: 697
Konum: Merzifon
Yaş: 43
İsrail ABD'ye mahkum, salaklıktan muaf. :twisted: ABD ise evet, salaklık etti bence. Para çöpe mi gidecek? Kısmen evet. F35, ABD'ye projeden beklenilen parasal tasarrufu, istenilen muharebe etkinliğinde veremeyecek. Açgözlülüğün bir bedeli olacak...

Bize gelirsek, son olup bitenlerden sonra bu uçak bize gelir mi? Ondan bile kuşkuluyum. :)


Başa dön
   
MesajGönderilme zamanı: 07 Ağu 2016, 21:12 
Çevrimdışı
Süvariler
Kullanıcı avatarı

Kayıt: 11 Tem 2012, 21:13
Mesajlar: 406
Yaş:
Geçen sitede birisi link paylaşmıştı. ABD'nin savunma harcamalarıyla ilgili bir yayındı.Orada bile bu tip projeler nasıl rantlar döndüğünü anlatıyordu.Bizde inşaat üzerinde olan orada savunma sistemleri üzerinde oluyor sanırım.Olacaksa öyle olsaydı bari be.

_________________
''Gecenin çöktüğünü görmemiş olan, karanlıkta yürümeye aht etmemeli''

Resim


Başa dön
   
MesajGönderilme zamanı: 07 Ağu 2016, 21:16 
Çevrimdışı
Süvariler
Kullanıcı avatarı

Kayıt: 09 Eyl 2015, 01:28
Mesajlar: 793
Yaş:
Kusura bakmayın ama size katılmıyorum, yıllar sonra F-35'in nasıl bir şey olduğunu göreceksiniz.
Alıntı:
Geçen sitede birisi link paylaşmıştı. ABD'nin savunma harcamalarıyla ilgili bir yayındı.Orada bile bu tip projeler nasıl rantlar döndüğünü anlatıyordu.Bizde inşaat üzerinde olan orada savunma sistemleri üzerinde oluyor sanırım.Olacaksa öyle olsaydı bari be.
Evet tam olarak öyle, iş imkanı ve oy arasında bir döngüye girmiş durumda savunma sanayii.

_________________
I am a human being capable of doing terrible things.


Başa dön
   
MesajGönderilme zamanı: 07 Ağu 2016, 21:38 
Çevrimdışı
Süvariler

Kayıt: 17 Tem 2012, 16:48
Mesajlar: 697
Konum: Merzifon
Yaş: 43
Alıntı:
Kusura bakmayın ama size katılmıyorum, yıllar sonra F-35'in nasıl bir şey olduğunu göreceksiniz.
Olacaklar konusunda bir tahminim var. İzin verirseniz paylaşayım: ABD silahlı kuvvetleri başlangıçta F35'in şu özelliklerini çok beğenecek.
i) Sensörlerini
ii) Data toplayıp bunları yapay zeka ile işlemesini
iii) Diğer unsurlarla eş güdümünü

Ne var ki, gelişen tehditler (düşmanın artan tespit ve elektronik karşı önlem kabiliyetleri, füze ve yönlendirilmiş enerji silahlarındaki sayısal artışlar vs) karşısında uçağın mekanik açmazları sorun oluşturmaya başlayacak. ABD ise bu tehditlerle başa çıkabilmek için "dedicated" platformları hizmete almak zorunda kalacak. Örneğin hipersonik bombardıman uçakları, UCAV sürüleri veya elektromagnetik itişli uçaksavar topları gibi.

Sonuçta F35 her şeyi olmaya çalışıp, hiç bir şey olamayan bir gudubet olacak. Bu nedenle 3000 adetlik planlanan sayıya ulaşamadan, 1500'lü sayılardan sonra üretimi sonlandırılacak.


Başa dön
   
MesajGönderilme zamanı: 07 Ağu 2016, 21:44 
Çevrimdışı
Genel Yetkili
Kullanıcı avatarı

Kayıt: 20 Tem 2012, 20:07
Mesajlar: 539
Yaş:
Alıntı:
Alıntı:
Kusura bakmayın ama size katılmıyorum, yıllar sonra F-35'in nasıl bir şey olduğunu göreceksiniz.
Olacaklar konusunda bir tahminim var. İzin verirseniz paylaşayım: ABD silahlı kuvvetleri başlangıçta F35'in şu özelliklerini çok beğenecek.
i) Sensörlerini
ii) Data toplayıp bunları yapay zeka ile işlemesini
iii) Diğer unsurlarla eş güdümünü

Ne var ki, gelişen tehditler (düşmanın artan tespit ve elektronik karşı önlem kabiliyetleri, füze ve yönlendirilmiş enerji silahlarındaki sayısal artışlar vs) karşısında uçağın mekanik açmazları sorun oluşturmaya başlayacak. ABD ise bu tehditlerle başa çıkabilmek için "dedicated" platformları hizmete almak zorunda kalacak. Örneğin hipersonik bombardıman uçakları, UCAV sürüleri veya elektromagnetik itişli uçaksavar topları gibi.

Sonuçta F35 her şeyi olmaya çalışıp, hiç bir şey olamayan bir gudubet olacak. Bu nedenle 3000 adetlik planlanan sayıya ulaşamadan, 1500'lü sayılardan sonra üretimi sonlandırılacak.
Bu riski görmeden bu projeye bu kadar para ve zaman harcandığını düşünüyor olamazsınız.Her yenilik ciddi şüpheler getirir fakat daha sonra olmazsa olmazlar arasında yerini alır bundan önce nasıl oluyordu sorusu ile devam edilir buda onlardan biri olacaktır kanımca.

_________________
Resim


Başa dön
   
MesajGönderilme zamanı: 07 Ağu 2016, 22:31 
Çevrimdışı
Süvariler

Kayıt: 17 Tem 2012, 16:48
Mesajlar: 697
Konum: Merzifon
Yaş: 43
Ben karar verici olsaydım F35 projesini nasıl ele alırdım? (Aslında bu önerilerim -navalize ve sayı kısımları hariç- TFX için de geçerlidir.)

a) Öncelikle F35'in en güçlü yönü olan data işleme ve diğer unsurlarla eşgüdümlü çalışma yeteneğini kesinkes talep ederdim. Bu çok hayati bir özellik.

b) VTOL işine hiçbir şekilde bulaşmazdım. VTOL jet uçağı yapmakla ele geçen fayda, harcanan emeğe değmiyor. (V22 olayında ele geçen fayda harcanan emeğe değdi, ama V22 jet uçağı değil.)

c) F16, F18 vs gibi uçakların işlerini görebilecek, orta düzeyde stealth, çok hızlı/çevik bir orta siklet uçak tasarlardım.

d) Tüm uçakları baştan "navalize" inşa ederdim. Karada konuşlansın, konuşlanmasın... A, B modeli falan olmazdı.

e) Tüm uçaklar aynı zamanda UCAV olurdu. Bu nedenle de; pilotun oturduğu bölmeyi modüler yapardım. Gerektiğinde sökülüp yakıt tankı falan konabilecek şekilde...

f) Bu özelliğin sonucu olarak, uçak mesela 20g çekebilecek şekilde tasarlanırdı. İçinde pilot varken bilgisayarca manevraları 9g ye düşürülürdü... 20g çekebilecek uçak tasarlamak, stealth-süpersonik-VTOL uçak tasarlamaktan bence daha kolay olurdu.

g) Elbette planlanan üretim adedini 3000-4000'li rakamlara çekerdim. Bu şekilde ilerleyen süreçte hiç olmazsa -belli bir standardın altına düşmeden- sayısal üstünlüğü korumuş olurdum. Stalin'in dediği gibi, nicelikte bir niteliktir!

Özetle: Gerektiğinde "insan yükü" de taşıyabilen, durumsal farkındalığa ve yapay zekaya (sürü zekası) sahip, okyanus şartlarına dirençli yani navalize, UCAV gövdesine sahip bir uçak isterdim imalatçıdan.

15-20 Sene kadar "insan yükü" ile uçar, yapay zeka iyice olgunlaşınca da hizmet süresinin kalanında "insan yükü" olmaksızın göreve çıkardı.


Başa dön
   
MesajGönderilme zamanı: 08 Ağu 2016, 10:07 
Çevrimdışı
Akıncılar

Kayıt: 11 Tem 2012, 02:28
Mesajlar: 4913
Yaş:
Alıntı:
b) VTOL işine hiçbir şekilde bulaşmazdım. VTOL jet uçağı yapmakla ele geçen fayda, harcanan emeğe değmiyor. (V22 olayında ele geçen fayda harcanan emeğe değdi, ama V22 jet uçağı değil.)
F-35'in B modeli VTOL değil aslında. STOVL.
F-35 seviyesindeki bir uçağın en büyük devrimsel, hani şimdilerde "disruptive" denen yanı da aslında B modeli olacak. Bunu göreceğiz.
JSF projesinin tuhaf tarafı, STOVL model ile A ve C modelleri arasında azami benzerlik istenmesi idi. O projenin geri kalanını da çok zorladı. Oysa, ortak aviyonikler, ortak motor ve azami gövde benzerliği ile bir yerde bunları ayırmak olabilirdi. Bunu yapmadılar ve mekanik olarak da proje defalarca yeniden tasarlanmak durumunda kaldı.
Hattı aynı şey motor için de geçerli oldu. Motoru dahi bir yerden sonra ikiye ayırabilirlerdi. İlk başta görünen gelştirme maliyetleri fazla olsa da sanıyorum uzun vadede bunlar önemsizleşirdi.

Alıntı:
d) Tüm uçakları baştan "navalize" inşa ederdim. Karada konuşlansın, konuşlanmasın... A, B modeli falan olmazdı.
Navalize olmak sadece üzerine bir kat antipas boyası atmak değil. A ve C modelleri arasındaki yapısal farklar "navalize" olmaktan değil, uçak gemisine inebilmek için gerekli bazı fiziki ve aerodinamik farklardan ibaret denebilir. Misal; İniş takımları çok çok daha güçlü, bunların "bulkhead"leri çok daha güçlü. Kanat yüzeyleri ok daha geniş. Bunlara günlük hayatta ihtiyaç yok.
Alıntı:
f) Bu özelliğin sonucu olarak, uçak mesela 20g çekebilecek şekilde tasarlanırdı. İçinde pilot varken bilgisayarca manevraları 9g ye düşürülürdü... 20g çekebilecek uçak tasarlamak, stealth-süpersonik-VTOL uçak tasarlamaktan bence daha kolay olurdu.
Uçak zaten 9 G için gerekli yapısal bütünlüğe zar zor geldi. 20G demek aslında tayyarenin gövdesini neredeyse taştan oymak demek. Bilmiyorum ileride de hiç 20G çeken bu kadar büyük tayyare olacak mı.

Dile kolay 1kg'ın 20 kg olması demek 20G. :)


Başa dön
   
MesajGönderilme zamanı: 08 Ağu 2016, 10:45 
Çevrimdışı
Süvariler

Kayıt: 17 Tem 2012, 16:48
Mesajlar: 697
Konum: Merzifon
Yaş: 43
Alıntı:
Uçak zaten 9 G için gerekli yapısal bütünlüğe zar zor geldi. 20G demek aslında tayyarenin gövdesini neredeyse taştan oymak demek. Bilmiyorum ileride de hiç 20G çeken bu kadar büyük tayyare olacak mı.

Dile kolay 1kg'ın 20 kg olması demek 20G. :)
20G'yi örnek olarak verdim sadece. Limiti 20G olmaz, 11G olur.

Anlatmak istediğim -gerektiğinde UCAV olarak kullanılabilmesinin bir anlamı olması için- uçağın gövdesinin 9G den daha fazla çekebilecek yapısal dirence sahip olması.

F35 Projesini kurgulayanların düşündüklerinin aksine, ben "B" modelinin umulan kuvvet çarpanı etkisini veremeyeceğini düşünüyorum.

Projedeki asıl vurucu unsur bence; sensör kaynaştırma, data işleme (makine öğrenimi, sürü zekası vs vs) ve diğer unsurlarla eş güdümlü operasyon gerçekleştirebilme kabiliyeti. Bu yetenekler için "B" modeli ille de gerekli değildir.

Dediğiniz gibi, hep birlikte göreceğiz.


En son merzifonlu tarafından 08 Ağu 2016, 11:07 tarihinde düzenlendi, toplamda 1 kere düzenlendi.

Başa dön
   
MesajGönderilme zamanı: 08 Ağu 2016, 11:07 
Çevrimdışı
Akıncılar

Kayıt: 11 Tem 2012, 02:28
Mesajlar: 4913
Yaş:
20G'nin örnek olduğunu ben de fark ettim. İleride hava aracının çevikliğinin ne derece önemli olacağını göreceğiz. Off-boresight denen yeni nesil füzeler ile bu çok önemli olmayabilir. Tartışma götürür.

Benim bunu yazmamın sebebinin de bir örneği, yine JSF'te var. Mesela B modeli 7G ile limitlendi. Bunun da sebebi 9G'yi taşıyacak yapısal elemanların A ve C'de daha "ağır" olması. B'de bunlar farklı bir malzemeden ve tasarımları farklı.

Daha yüksek manevra kabiliyetinin ciddi bir maliyet bütçesi var. Bu bütçenin de tüm proje üzerinde bir yükü var.


Başa dön
   
MesajGönderilme zamanı: 08 Ağu 2016, 11:43 
Çevrimdışı
Süvariler

Kayıt: 05 Ağu 2012, 14:49
Mesajlar: 3174
Yaş:
Alıntı:
20G'nin örnek olduğunu ben de fark ettim. İleride hava aracının çevikliğinin ne derece önemli olacağını göreceğiz. Off-boresight denen yeni nesil füzeler ile bu çok önemli olmayabilir. Tartışma götürür.

Benim bunu yazmamın sebebinin de bir örneği, yine JSF'te var. Mesela B modeli 7G ile limitlendi. Bunun da sebebi 9G'yi taşıyacak yapısal elemanların A ve C'de daha "ağır" olması. B'de bunlar farklı bir malzemeden ve tasarımları farklı.

Daha yüksek manevra kabiliyetinin ciddi bir maliyet bütçesi var. Bu bütçenin de tüm proje üzerinde bir yükü var.
Aynen, 20G'lik UCAV mı yoksa 30G'lik Hipersonik BVR füzeler mi ;) STOVL'un anlamı 6.nesil muharip uçakların ve UCAV'ların artık tamamen STOVL olabilecek olması veya V-22'nin tarzında rotor + jet Hybrid muharip uçakların gelecekte üretilmesi olabilir. İşte o zaman tek tip genel maksat (görev yüküne göre) 1-4 / 8 kapasitede 6.nesil insanlı ve UCAV 'lar piyasaya çıkabilir. Kokpit olarak da holografik + ses komutlu bir yapı , glass cockpit ötesi , (avatar tarzı) bizi bekler umarım :)


Başa dön
   
MesajGönderilme zamanı: 13 Ağu 2016, 09:15 
Çevrimdışı
Üye

Kayıt: 15 Mar 2016, 19:32
Mesajlar: 28
Yaş:
Rusya'ile TFX projesi için beraber çalisma olabilecek diye haberler olmus.

Rusya'bu konuda bize belki muhendislik açidan bazi artilar getirebilirse, genel olarak bu artilar nelerdir?

TFX motoru için de isbirligi olabilir denildi ama motor konusunda rus motorlari pek guven vermiyor, bu konuda EJ-200 motor bazinda Ingiltere'ile çalisma olmasini isterim ve bu yola goturebilecek adimlar atilmisti Rolls Royce'ile.

Rusya'ile olan savunma sanayi isbirligi karari ne gibi faydalar getirebilir bize?

Turkiye'nin kalifikasyon ve standart'lar açidan, Rusya'yi kuçuk gormek olmasin, ama Ingiltere, Almanya, Fransa "blok"unda kalmasini isterim.

Hakikaten, SAM sistemleri hariç, Rusya savunma alaninda, bize ne faydalar getirebilir?


Başa dön
   
MesajGönderilme zamanı: 17 Ağu 2016, 17:49 
Çevrimdışı
Süvariler

Kayıt: 21 Kas 2013, 16:29
Mesajlar: 777
Yaş:
Altay motoru, TF-x projesi bakalım nereye varacak bu olaylar

"TF-X icin BAE Systems ile yapilacak danismanlik sozlesmesi darbe girisimi sonrasi Ingiltere tarafindan erteleniyor"


https://twitter.com/TyrannosurusRex/sta ... 7774261248


Başa dön
   
Eskiden itibaren mesajları göster:  Sırala  
Yeni başlık gönder  Başlığa cevap ver  [ 3356 mesaj ]  Sayfaya git Önceki 160 61 62 63 6468 Sonraki

Tüm zamanlar UTC+03:00


Kimler çevrimiçi

Bu forumu görüntüleyen kullanıcılar: Hiç bir kayıtlı kullanıcı yok ve 9 misafir


Bu foruma yeni başlıklar gönderemezsiniz
Bu forumdaki başlıklara cevap veremezsiniz
Bu forumdaki mesajlarınızı düzenleyemezsiniz
Bu forumdaki mesajlarınızı silemezsiniz
Bu foruma dosya ekleri gönderemezsiniz

Geçiş yap:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited

Türkçe çeviri: phpBB Türkiye