TRMilitary
http://trmilitary.com/

JET EĞİTİM VE YAKIN HAVA DESTEK UÇAĞI PROJESİ-HÜRJET
http://trmilitary.com/viewtopic.php?f=5&t=6964
1. sayfa (Toplam 2 sayfa)

Yazar:  ddemir [ 27 Eyl 2017, 14:52 ]
Mesaj Başlığı:  JET EĞİTİM VE YAKIN HAVA DESTEK UÇAĞI PROJESİ-HÜRJET

Hürjetin konsept tasarımına ilişkin görsel paylaşılmış.
Resim

http://aa.com.tr/tr/ekonomi/hurjetin-ko ... ti-/920710

Yazar:  Dunedain [ 27 Eyl 2017, 21:19 ]
Mesaj Başlığı:  JET EĞİTİM VE YAKIN HAVA DESTEK UÇAĞI PROJESİ-HÜRJET

15-20 sene evvel başlanması gereken proje buydu aslında.Öncesinde bu tarz bir uçak üretip, altyapıyı oluşturup savaş uçağı için ciddi bir deneyim elde etmiş olurdu ülkemiz.

Yazar:  BuLuT [ 27 Eyl 2017, 21:35 ]
Mesaj Başlığı:  JET EĞİTİM VE YAKIN HAVA DESTEK UÇAĞI PROJESİ-HÜRJET

Bizde proje çok ta envantere kaç tanesi girdi dersen Roket füze,akıllı mühimmat dışında bir atak girdi desek yanlış olmaz
Kısaca proje konusunda hiç sıkıntı yok.
Ürüne dönüşüp kullanıma girmesinde sıkıntı var.

Yazar:  alucard [ 27 Eyl 2017, 23:07 ]
Mesaj Başlığı:  JET EĞİTİM VE YAKIN HAVA DESTEK UÇAĞI PROJESİ-HÜRJET

http://aviationweek.com/awindefense/sie ... -prototype

isimde çok manidar olmuş. Orjinale gönderme yapmışlar herhalde :)

Yazar:  dna [ 28 Eyl 2017, 08:28 ]
Mesaj Başlığı:  JET EĞİTİM VE YAKIN HAVA DESTEK UÇAĞI PROJESİ-HÜRJET

Bu Sierra Nevada ile beraber uretilmesi dusunulen T-X mi?

Yazar:  Knight Of Ren [ 28 Eyl 2017, 19:13 ]
Mesaj Başlığı:  JET EĞİTİM VE YAKIN HAVA DESTEK UÇAĞI PROJESİ-HÜRJET

F18 i andırıyor biraz sanki. Güzel uçak ama, F35, TFX in yanına bunlardanda bol bol alınıp hava filosuna iyi bir destek olabilir.

Yazar:  Sanchez [ 28 Eyl 2017, 19:33 ]
Mesaj Başlığı:  JET EĞİTİM VE YAKIN HAVA DESTEK UÇAĞI PROJESİ-HÜRJET

Eğitim uçağı bunlar, F-18'in neredeyse yarı boyutunda.
-
Sanmıyorum ki, F-35, (T)F-X ve Hürkuş C'nin yanında 4. bir muharip uçak olsun.
(Hürkuş'u karacıların alması tatlı bir hayal olarak kalacak sanırım.)

Yazar:  penche44 [ 29 Eyl 2017, 09:36 ]
Mesaj Başlığı:  JET EĞİTİM VE YAKIN HAVA DESTEK UÇAĞI PROJESİ-HÜRJET

Alıntı:
Eğitim uçağı bunlar, F-18'in neredeyse yarı boyutunda.
-
Sanmıyorum ki, F-35, (T)F-X ve Hürkuş C'nin yanında 4. bir muharip uçak olsun.
(Hürkuş'u karacıların alması tatlı bir hayal olarak kalacak sanırım.)
Silahlı HÜRKUŞ için yapılan anlaşma KKK için değil miydi?

Bu uçak sanıyorum boyut olarak Yak-130, M-346 gibi uçaklar kadar olacak aşağı yukarı

Yazar:  Sanchez [ 29 Eyl 2017, 11:48 ]
Mesaj Başlığı:  JET EĞİTİM VE YAKIN HAVA DESTEK UÇAĞI PROJESİ-HÜRJET

Sahi yahu... Kafa gitmiş.

-
Yak-130, M-346'nın biraz daha tombulu sadece, yoksa aşağı yukarı aynısı.

Yazar:  swat [ 29 Eyl 2017, 12:20 ]
Mesaj Başlığı:  JET EĞİTİM VE YAKIN HAVA DESTEK UÇAĞI PROJESİ-HÜRJET

Alıntı:
Sahi yahu... Kafa gitmiş.

-
Yak-130, M-346'nın biraz daha tombulu sadece, yoksa aşağı yukarı aynısı.
Bu proje'nin SNC ile bile olsa başlaması yerli üretim ve millileştirilmiş/millieştirilecek sistemler içermesi açısından önemli. 5. jenersayon uçaklara geçiş sürecinde bu tarz bir jet eğitim uçağı projemizin olmaması beni endişelendiriyordu aslında güzel bir T-38M Arı projemiz var ama bu uçakların ömürleri daha ne kadar bilemiyorum.

Yazar:  anafor2014 [ 30 Eyl 2017, 17:20 ]
Mesaj Başlığı:  JET EĞİTİM VE YAKIN HAVA DESTEK UÇAĞI PROJESİ-HÜRJET

T38 M'i aerodinamik olarak 21 yy yorumu ile , yerli avionikler ile üretmek mümkün olmazmıydı? Oldukça sevdiğim bir uçak yakın gelecekte hurdalığa gitmesine içim el vermiyor.

Yazar:  penche44 [ 01 Eki 2017, 10:13 ]
Mesaj Başlığı:  JET EĞİTİM VE YAKIN HAVA DESTEK UÇAĞI PROJESİ-HÜRJET

Alıntı:
T38 M'i aerodinamik olarak 21 yy yorumu ile , yerli avionikler ile üretmek mümkün olmazmıydı? Oldukça sevdiğim bir uçak yakın gelecekte hurdalığa gitmesine içim el vermiyor.
Aslında yapılan da bir anlamda o çünkü iş 21'inci yüzyıl tasarım anlayışı dediğimizde ortaya 5'inci nesil savaş uçaklarının kaba hatlarına sahip bir sistem oluşmaya başlıyor. Bu kabuğu T-38M ile oluşturulan aviyonik tecrübesiyle geliştirilmiş bir kokpitle doldurmaya başlayınca iş yeni nesil bir jet eğitim uçağına doğru evrilebiliyor.

Ben TUSAŞ'ın SNC ile beraber geliştirilmesi planlanan FreedomTrainer'de olduğu gibi bir sivil iş jeti motorunu düşünüp düşünmediğini merak ediyorum motor olarak.

Yazar:  Topgun [ 01 Eki 2017, 14:00 ]
Mesaj Başlığı:  JET EĞİTİM VE YAKIN HAVA DESTEK UÇAĞI PROJESİ-HÜRJET

Geliştirilmesi planlanan diyorsunuzda, ilk prototype çıkmış bile ortaya. Kısa sürede uçuş testlerinde görebiliriz. Konsept çok güzel, sivil COTS ürün motoru ilede hem ekonomik, hemde olası engellerden muaf. Zaten TAİ komple bir kokpit aviyoniği ve uçuş/görev bilgisayar ve yazılımı hazırlamış idi. İDEF17'de gayet hazır ve yetkin seçenekli sunumlar gördüm.

Demekki paylaşım; SNC uçak genel tasarım, dizayn, doğrulama testlerini almış, TAİ'de aviyonik, bilgisayar vb. donanım kısmını ve sonrasında full gövde üretimini üstlenmiş. Zaten diğer spesifik iniş takımı, fırlatma koltuğu, basınçlandırma, iklimlendirme vb. kompenentler, aynen Hürkuş'ta olduğu gibi orjinal üreticilerden tedarik edilecektir. Aslında çokta atla, deve bir iş değil şu an günümüzde. Modern bir 5.nesil TFX işi bir hayli külliyatlı, zor bir işte, böyle bir eğitim uçağı oldukça kolay yapılabilir halde. Ben kısa süre içerisinde uçuşlara başlamasını bekliyorum açıkçası.

Yazar:  StrategyMaster [ 01 Eki 2017, 14:05 ]
Mesaj Başlığı:  JET EĞİTİM VE YAKIN HAVA DESTEK UÇAĞI PROJESİ-HÜRJET

Kesinlikle katılıyorum. Sertifakalandırma testleri de halihazırda bu konudaki tecrübelerle iyi bir şekilde ilerleyecektir.

Yazar:  goldenwings [ 14 Kas 2017, 13:20 ]
Mesaj Başlığı:  JET EĞİTİM VE YAKIN HAVA DESTEK UÇAĞI PROJESİ-HÜRJET

Bu yakin hava destegi olacaksa Hurkus C ne olacak ?

Yazar:  Topgun [ 14 Kas 2017, 13:32 ]
Mesaj Başlığı:  JET EĞİTİM VE YAKIN HAVA DESTEK UÇAĞI PROJESİ-HÜRJET

Alıntı:
Bu yakin hava destegi olacaksa Hurkus C ne olacak ?
Çok yakın hava desteği uçağı... :D

Yazar:  Heruamarth [ 14 Kas 2017, 15:29 ]
Mesaj Başlığı:  JET EĞİTİM VE YAKIN HAVA DESTEK UÇAĞI PROJESİ-HÜRJET

Alıntı:
Çok yakın hava desteği uçağı... :D
A-10’a ne diyeceğiz o halde?

Yazar:  goldenwings [ 14 Kas 2017, 15:57 ]
Mesaj Başlığı:  JET EĞİTİM VE YAKIN HAVA DESTEK UÇAĞI PROJESİ-HÜRJET

A-10'da genis govde uzun mesafa yakin hava destegi :)

Yazar:  assslan [ 15 Kas 2017, 09:39 ]
Mesaj Başlığı:  JET EĞİTİM VE YAKIN HAVA DESTEK UÇAĞI PROJESİ-HÜRJET

Alıntı:
Bu yakin hava destegi olacaksa Hurkus C ne olacak ?
İkisi de yakın hava desteği uçağı. Farkları ise envantere girecekleri tarihler, maliyetleri ve taşıyabildikleri faydalı yük olacaktır.

Hürkuş' un 2018' de envantere girmesi beklenirken, Hürjet' in ilk uçuşunu 2022' de gerçekleştirmesi bekleniyor. Envantere girişi 2030' u bulabilir.

Ben olsam Hürjet' i SOM taşıyabilecek şekilde dizayn ederdim. Bir savaş anında yetkin savaş uçaklarımı Som ile meşgul etmemiş veya görevlerini hafifletmiş olurdum. Alçak uçuşla sinsice hedefi menziline alır, füzeleri bıraktıktan sonra da dönerler. Bence bir savaş anında alabilecekleri en iyi görev bu. Hürkuşları ise Tank ve zırhlı avcısı olarak kullanırdım. Terörle mücadele de ise yoğunlukla Hürkuşları kullanmayı tercih ederdim. Sadece Sınır ötesi terör operasyonlarında Hürjet kullanırdım.

Yazar:  cemalsercan [ 15 Kas 2017, 10:00 ]
Mesaj Başlığı:  JET EĞİTİM VE YAKIN HAVA DESTEK UÇAĞI PROJESİ-HÜRJET

Hürjet SOM J taşıyabilecek bir tipe benziyor

Yazar:  Kafkasya [ 15 Kas 2017, 14:54 ]
Mesaj Başlığı:  JET EĞİTİM VE YAKIN HAVA DESTEK UÇAĞI PROJESİ-HÜRJET

Merak ettim, kim, ne zaman iha yapıp kandile yollayacak :lol:

Yazar:  goldenwings [ 15 Kas 2017, 16:16 ]
Mesaj Başlığı:  JET EĞİTİM VE YAKIN HAVA DESTEK UÇAĞI PROJESİ-HÜRJET

HurJet'e diyelim SOM takabildik , o zamanki takribi 500 km menzili ile bu ucak nasil yakin hava destegi olacak ? Bak niyet degisti simdi :)

Yazar:  cemalsercan [ 15 Kas 2017, 16:39 ]
Mesaj Başlığı:  JET EĞİTİM VE YAKIN HAVA DESTEK UÇAĞI PROJESİ-HÜRJET

Alıntı:
HurJet'e diyelim SOM takabildik , o zamanki takribi 500 km menzili ile bu ucak nasil yakin hava destegi olacak ? Bak niyet degisti simdi :)
Uzakları yakın edecek ;) ;) :D

Yazar:  assslan [ 15 Kas 2017, 16:48 ]
Mesaj Başlığı:  JET EĞİTİM VE YAKIN HAVA DESTEK UÇAĞI PROJESİ-HÜRJET

Alıntı:
HurJet'e diyelim SOM takabildik , o zamanki takribi 500 km menzili ile bu ucak nasil yakin hava destegi olacak ? Bak niyet degisti simdi :)
Bir uçağın SOM taşıyabilecek şekilde tasarlanması yakın hava desteği sağlamasını engellemez. (Yakın hava desteğini de SOM füzeleri yüklü iken yapmasını beklemiyorsunuz herhalde.) Zaten bu bir eğitim uçağıdır. Uygun silahlar takılarak yakın hava desteği rolü alacak. Savaş zamanında da SOM taşısın diyorum. Bence gayet güzel olur. 1 adet SOM 600 kg yazıyor nette. Hürkuş' un 1500 kg faydalı yük taşıyabileceğini düşündüğünüzde Hürjet' in 2 tane Som, ve yanında kendisini koruyacak füzeleri taşıması mümkündür. Eğer bu uçağa böyle bir yetenek kazandırılırsa ülkemize çok para kazandırabileceğini düşünüyorum.

Yazar:  assslan [ 15 Kas 2017, 16:50 ]
Mesaj Başlığı:  JET EĞİTİM VE YAKIN HAVA DESTEK UÇAĞI PROJESİ-HÜRJET

Alıntı:
Merak ettim, kim, ne zaman iha yapıp kandile yollayacak :lol:
Ne İHA' sı ne Kandil' i?
Komik olma.

Yazar:  Kafkasya [ 15 Kas 2017, 20:28 ]
Mesaj Başlığı:  JET EĞİTİM VE YAKIN HAVA DESTEK UÇAĞI PROJESİ-HÜRJET

Alıntı:
Ne İHA' sı ne Kandil' i?
Komik olma.
Oteriteni eğitim verdiğin anaokulunda uygula, yandaşlığına göz yumarım ama bana karşı uslübuna asla hoca efendi.

Yazar:  assslan [ 16 Kas 2017, 01:16 ]
Mesaj Başlığı:  JET EĞİTİM VE YAKIN HAVA DESTEK UÇAĞI PROJESİ-HÜRJET

Yazılanları dikkatli oku ve idrak etmeye çalış. Alakasız şeyler yazıyorsun.

Yazar:  assslan [ 16 Kas 2017, 01:18 ]
Mesaj Başlığı:  JET EĞİTİM VE YAKIN HAVA DESTEK UÇAĞI PROJESİ-HÜRJET

Silinebilir

Yazar:  Kafkasya [ 16 Kas 2017, 01:33 ]
Mesaj Başlığı:  JET EĞİTİM VE YAKIN HAVA DESTEK UÇAĞI PROJESİ-HÜRJET

Alıntı:
Yazılanları dikkatli oku ve idrak etmeye çalış. Alakasız şeyler yazıyorsun.
Üzüldüm, sorun sinapslarin kominikasyon bozuklugu ile ilgili olabilir.

Bakin yazdiklarimda sizinle alakali birsey olmadigini cözebilirseniz, alinti yapmamaya calisin. Size ancak bukadar yardimci olabilirim kusura bakmayin , motorun devrini daha asagiya indirirsem stop edebilir ;)

Allah kolaylik versin.

Yazar:  penche44 [ 01 Ara 2017, 16:13 ]
Mesaj Başlığı:  JET EĞİTİM VE YAKIN HAVA DESTEK UÇAĞI PROJESİ-HÜRJET


Yazar:  Sanchez [ 01 Ara 2017, 16:32 ]
Mesaj Başlığı:  JET EĞİTİM VE YAKIN HAVA DESTEK UÇAĞI PROJESİ-HÜRJET

Gittikçe M-346'ya benziyor. Emin miyiz yahu Leonardo'yla bir birliktelik olmadığından? :)

Yazar:  StrategyMaster [ 01 Ara 2017, 16:35 ]
Mesaj Başlığı:  JET EĞİTİM VE YAKIN HAVA DESTEK UÇAĞI PROJESİ-HÜRJET

Kuyruk F-5'e çok benzemiş. Hava alıkları için gövde altı tercih edilmiş acaba F-5 gibi yanlara alınabilir miydi?


Resim

Yazar:  kabardey [ 01 Ara 2017, 18:56 ]
Mesaj Başlığı:  JET EĞİTİM VE YAKIN HAVA DESTEK UÇAĞI PROJESİ-HÜRJET

Alıntı:
Gittikçe M-346'ya benziyor. Emin miyiz yahu Leonardo'yla bir birliktelik olmadığından? :)
Çaktırmadan bir ortaklık, çaktırmadan bir "millilik, yerlilik" durumu var gibi sanki. Özellikle TAI-Leonardo yakınlığına bakarsak hiç şaşırmam.

Yazar:  musti [ 01 Ara 2017, 21:56 ]
Mesaj Başlığı:  JET EĞİTİM VE YAKIN HAVA DESTEK UÇAĞI PROJESİ-HÜRJET

HKK yakın hava desteği konseptinin değiştiğini bir de anlasa artık. Öyle alçak dalma, pike, topla tarama , retarderli mühimmat biraz demode oluyor.

En doğru hava desteği kavramını yakalayan şu anda bence bir Rusya ve bir İsrail var. Darısı HKK'ya olsun.İsrail daha iyisini belki yapardı ama eldeki malzeme bu.


Resim
Soufa

Resim

Su-34 fullback

Keşke milli bir Su-34 geliştirebilsek.

Yazar:  swat [ 02 Ara 2017, 00:11 ]
Mesaj Başlığı:  JET EĞİTİM VE YAKIN HAVA DESTEK UÇAĞI PROJESİ-HÜRJET

Tasarımın Leonardoya dönmesi ABD menşeili SNC ile bu işi yapmayacağım demek oluyor bence.

Yazar:  Kafkasya [ 02 Ara 2017, 02:39 ]
Mesaj Başlığı:  JET EĞİTİM VE YAKIN HAVA DESTEK UÇAĞI PROJESİ-HÜRJET

Ben Korenin T50 sinin cift motorlusuna yada cift motorlu F16 ya benzetdim.
Ama basit bir grafikden ne cikarabilirsek artik, 2 haftada bir TAI nin Ucak tasarimlari degisiyor TFX de neredeyse haftalik degismekde.

Yazar:  İstiklalFM [ 02 Ara 2017, 13:05 ]
Mesaj Başlığı:  JET EĞİTİM VE YAKIN HAVA DESTEK UÇAĞI PROJESİ-HÜRJET


Yazar:  goldenwings [ 02 Ara 2017, 21:02 ]
Mesaj Başlığı:  JET EĞİTİM VE YAKIN HAVA DESTEK UÇAĞI PROJESİ-HÜRJET

Lisans alti uretim gecici cozum mu olur yoksa Ukrayna bize ambargo koymaz diye kiyamete kadar bu motorlarla mi gideriz ? Gerci ABD istese bize bu motorun havasini vermek zorunda kalor gariban Ukrayna :(

Yazar:  Topgun [ 03 Ara 2017, 03:52 ]
Mesaj Başlığı:  JET EĞİTİM VE YAKIN HAVA DESTEK UÇAĞI PROJESİ-HÜRJET

Alıntı:
HKK yakın hava desteği konseptinin değiştiğini bir de anlasa artık. Öyle alçak dalma, pike, topla tarama , retarderli mühimmat biraz demode oluyor.

En doğru hava desteği kavramını yakalayan şu anda bence bir Rusya ve bir İsrail var. Darısı HKK'ya olsun.İsrail daha iyisini belki yapardı ama eldeki malzeme bu.


Resim
Soufa

Resim

Su-34 fullback

Keşke milli bir Su-34 geliştirebilsek.
Bence yanılıyorsun Musti. İsrail'in aynısını, Rus'un açık ara alasını senelerdir yapıyor zaten TuAF. Ayrıca, bunlar dedicated CAS uçakları değiller. Bunlar özellikli atanmış Av-bombardıman savaş uçakları. Dedicated deep strike, nokta hedef imha hava desteği olurlar ama asla bir atanmış yakın hava desteği uçağı değiller.

Bir atanmış yakın hava desteği uçağı; düşük sürat tutunma ve manevra kabiliyeti, yüksek yakıt kapasitesi, yer ateşine dayanım için ilave tedbirler, sahada basit ve hesaplı bakım/onarım/işletim kabiliyeti, bol ve çeşitli mühimmat, özellikle makineli top (piyade ve zırhlı araçlara karşı ucuz, maliyet etkin mühimmat kullanımı) vb. ister. Bu yüzden tekrar pırpıra dönüyorlar, bu yüzden A-10, OV-10, AC-130U vb dedicated CAS uçaklarından vazgeçemiyorlar ellerinde binlerce F-16, F-15 vb olmasına rağmen!

HürJet için yeni nesil bir F-5/T-38 dizaynı dahi yeterli olacaktır. Motoru belirlesinler önce, önemli olan o, daha sonra üzerine gövde giydirilir :)

Yazar:  swat [ 03 Ara 2017, 12:42 ]
Mesaj Başlığı:  JET EĞİTİM VE YAKIN HAVA DESTEK UÇAĞI PROJESİ-HÜRJET

Alıntı:
Lisans alti uretim gecici cozum mu olur yoksa Ukrayna bize ambargo koymaz diye kiyamete kadar bu motorlarla mi gideriz ? Gerci ABD istese bize bu motorun havasini vermek zorunda kalor gariban Ukrayna :(
Ukrayna ile ilişkilerimiz bu noktadan sonra kolay kolay kötü olmaz. ABD'nin kırım olayından sonra Ukrayna üzerinde söz sahibi olabileceğini düşünmüyorum. Sonuçta NATO, Ukraynayı korumadı. Ukrayna ile Türkiye arasında karşılıklı bir ihtiyaç söz konusu bence uzun soluklu verimli bir müttefiklik olacaktır tabi bizimkiler bunu doğru kullanabilirse.

Yazar:  assslan [ 03 Ara 2017, 13:04 ]
Mesaj Başlığı:  JET EĞİTİM VE YAKIN HAVA DESTEK UÇAĞI PROJESİ-HÜRJET

Yarın ABD bir göz kırpar bir bakmışsın ki satılmışız. Devletlerin dostlukları da düşmanlıkları da baki değildir. Mesela bugün dost göründüğümüz İtaya 20 yıl önce en büyük düşmanımızdı. Türkiye' den habersiz nefes almayan Kuzey Irak bir anda düşmanımız oldu. Düşmanımız olan Irak bir anda dostumuz oldu. Rusya ve ABD ile ilişkiler keza öyle.

Bu işin çözümü eşek gibi çalışıp kendin yapmaktır. Kısa vadede yapamıyorsan TOT ile veya şirket satın alarak / ortak olarak yapmaktır.

Yazar:  musti [ 03 Ara 2017, 23:52 ]
Mesaj Başlığı:  JET EĞİTİM VE YAKIN HAVA DESTEK UÇAĞI PROJESİ-HÜRJET

Alıntı:
Bence yanılıyorsun Musti. İsrail'in aynısını, Rus'un açık ara alasını senelerdir yapıyor zaten TuAF. Ayrıca, bunlar dedicated CAS uçakları değiller.
Sn. Topgun.

CAS dediğiniz şey devrim yaptı. LGB, JDAM, SDB gibi mühimatlarla bayağı anlamı değişti. Yerdeki birliklere koordineli hassas bombardıman olarak 21. YY da evrim geçirdi.

Saatlerce kara birliklerinin üzerinde kalan , bunu oldukça emniyetli yükseklerden yüksek hızla ve manevrayla yapan , yerden gelen talimat veya tevcihle anlık olarak düşmana nokta hucumu yapabilen modern bir CAS olarak evrim geçirdi.

Bu kadar yaygın MANPADs ve SPAAG kaynıyorken, dalayım pike yapayım, topla tarayım , retarderli bomba atayım o konsept malesef tarih almak üzere.

Artık Su-34 gibi cüsseli , ayrı bir silahçı personel taşıyan , çok sayıda mühimmatla , ilerleyen karacıların üzerinde saatlerce kalabilen anında karadan isteklere nokta atışıyla cevap verebilen bir CAS kavramı artık önümüzdekidir bence.

Yakın bir zamanda Fransa Mirage 4 leri tekrardan hizmete alırsa şaşırmayın.

Yazar:  Tyras [ 04 Ara 2017, 02:00 ]
Mesaj Başlığı:  JET EĞİTİM VE YAKIN HAVA DESTEK UÇAĞI PROJESİ-HÜRJET

Alıntı:
Sn. Topgun.

CAS dediğiniz şey devrim yaptı. LGB, JDAM, SDB gibi mühimatlarla bayağı anlamı değişti. Yerdeki birliklere koordineli hassas bombardıman olarak 21. YY da evrim geçirdi.

Saatlerce kara birliklerinin üzerinde kalan , bunu oldukça emniyetli yükseklerden yüksek hızla ve manevrayla yapan , yerden gelen talimat veya tevcihle anlık olarak düşmana nokta hucumu yapabilen modern bir CAS olarak evrim geçirdi.

Bu kadar yaygın MANPADs ve SPAAG kaynıyorken, dalayım pike yapayım, topla tarayım , retarderli bomba atayım o konsept malesef tarih almak üzere.

Artık Su-34 gibi cüsseli , ayrı bir silahçı personel taşıyan , çok sayıda mühimmatla , ilerleyen karacıların üzerinde saatlerce kalabilen anında karadan isteklere nokta atışıyla cevap verebilen bir CAS kavramı artık önümüzdekidir bence.

Yakın bir zamanda Fransa Mirage 4 leri tekrardan hizmete alırsa şaşırmayın.
Hava savunma gücü bulunmayan/yada yok ettiğin düşmana karşı böyle süper iri jetleri sürekli uçurmak ekonomik olarak yıpratıcı olabilir.Biz ülke olarak, rakibin hava savunmasını yıprattıktan sonra bunun avantajını ucuz yöntemlerle CAS yaparak kullanmak zorundayız, çünkü bütçemiz oldukça kısıtlı.

Kaldı ki, denkleme bizim taraftan F-35 girecek. F-35'e yönelik en önemli eleştirilerden biri , hava üstünlüğü konusunda F-22' ile çalışmaya bağımlı kalması,fazlasıyla hava-yer saldırıları kabiliyetiyle öne çıkan bir uçak olmasıydı.

Sizin dediğiniz anlamda modern CAS işinde F-35, Su-34 ile Sufayı fazlasıyla gölgede bırakacaktır.

Yazar:  musti [ 04 Ara 2017, 02:17 ]
Mesaj Başlığı:  JET EĞİTİM VE YAKIN HAVA DESTEK UÇAĞI PROJESİ-HÜRJET

Malesef forum bile CAS ile COIN arasındaki dağlar kadara farkı göremiyor. O iş için (COIN) SIHA , silahlı helikopter , silahlı Hürkuş belki AC-235/295 düşünülüyor . Tek başına SIHA bile COIN için fazlasıyla yeterli ve ultra ekonomik. Röle görei gören İHA'lar ile o işi bayağı ilerler. Hiç uydu diye kasmanın gereği bile yok.

F-35 modern CAS ihtiyaçları için bence yetersiz kalacak. Taktik cephe bombardıman uçağı olacak. Önceden planlanmış hedefelere uçan bir uçak olacak.

En baştaki sebebi tek kişilik uçuş ekibi. CAS demek anlık angajman ihtiyacı demektir. Yerden gelecek anlık angajman taleplerine o pilot nasıl yetişecek göreceğiz. Adam uçağımı uçursun hedefemi angaje olsun takdir üstadların. Modern CAS uçağı bence en azından 1 adet silah subayı taşımalı. Pilot uçururken silah subayı yerle muhabere halinde gelecek anlık angajman taleplerini değerlendirip pilotu uçağı ve silah sistemini anlık olarak yönetmeli.

İsrail'in Soufa uçağı bu sebeple 2 kişilik . Pilot uçururken silahçıda anlık angajmanı idare ediyor. F-35' in çift kişilik modeli olmayacak. Yani bence başarılı bir CAS uçağı olması beklenmemeli diye inanıyorum.

Hürjet eğitim jeti olarak düşünülsede muharebe görevlerinde yine 2 kişilik olacaktır. Belki bu sebeple tek kişilik modeli henüz paylaşılmadı. Çünkü olmayacak.

Yazar:  PARTİKÜL [ 04 Ara 2017, 02:44 ]
Mesaj Başlığı:  JET EĞİTİM VE YAKIN HAVA DESTEK UÇAĞI PROJESİ-HÜRJET

Yaklaşık bir sene kadar önce, M-346 ayarında ki bir uçağın THK' ne lazım olup olamayacağı konusunu gündeme getirmiştik. Yakın zamanda gördük ki; HÜRJET diye bir projemiz varmış ve zaman içinde proje zihinlerde olgunlaşmaya başlamış. Bana öyle geliyor ki HÜRJET Projesi; M-346' nın görev tanımına uygun şekilde tasarlanacak ve genel tasarımı da benzer olacaktır.

Yazar:  Tyras [ 04 Ara 2017, 14:28 ]
Mesaj Başlığı:  JET EĞİTİM VE YAKIN HAVA DESTEK UÇAĞI PROJESİ-HÜRJET

Alıntı:
Malesef forum bile CAS ile COIN arasındaki dağlar kadara farkı göremiyor. O iş için (COIN) SIHA , silahlı helikopter , silahlı Hürkuş belki AC-235/295 düşünülüyor . Tek başına SIHA bile COIN için fazlasıyla yeterli ve ultra ekonomik. Röle görei gören İHA'lar ile o işi bayağı ilerler. Hiç uydu diye kasmanın gereği bile yok.

F-35 modern CAS ihtiyaçları için bence yetersiz kalacak. Taktik cephe bombardıman uçağı olacak. Önceden planlanmış hedefelere uçan bir uçak olacak.

En baştaki sebebi tek kişilik uçuş ekibi. CAS demek anlık angajman ihtiyacı demektir. Yerden gelecek anlık angajman taleplerine o pilot nasıl yetişecek göreceğiz. Adam uçağımı uçursun hedefemi angaje olsun takdir üstadların. Modern CAS uçağı bence en azından 1 adet silah subayı taşımalı. Pilot uçururken silah subayı yerle muhabere halinde gelecek anlık angajman taleplerini değerlendirip pilotu uçağı ve silah sistemini anlık olarak yönetmeli.

İsrail'in Soufa uçağı bu sebeple 2 kişilik . Pilot uçururken silahçıda anlık angajmanı idare ediyor. F-35' in çift kişilik modeli olmayacak. Yani bence başarılı bir CAS uçağı olması beklenmemeli diye inanıyorum.

Hürjet eğitim jeti olarak düşünülsede muharebe görevlerinde yine 2 kişilik olacaktır. Belki bu sebeple tek kişilik modeli henüz paylaşılmadı. Çünkü olmayacak.
Öncelikle F-35'in çift kişilik versiyonunun olmayacağını bilmiyordum. Bu bilgi için çok teşekkürler, benim için aydınlatıcı oldu.

-Daha önce Sayın Orko'nun "iha ile yer gözetlemenin, bir yeri pipetle izlemekten farkı yok " gibi bir benzetmesi olmuştu.

-ABD'nin ihaların, otonom drone sürülerinin, jetler ile koordinasyonu için çalışmaları F-18'ler için bile mevcut.

-F-35'i ilk teslim alan İsrailli pilotların "tüm ortadoğu gözlerimizin önüne serildi" gibisinden sözleri olmuştu.

Ben bu parçaları kafamda birleştirdiğimde ileride F-35 tarafından yönetilen iha yada akıılı mühimmat akınları görüyorum. Burada yapay zeka mı devreye girer, uydudan aldığı resmi-F-35'in gördüğü resimle birleştirip 3 boyutlu bir görüntü elde eden bir yer istasyonu mu olur bilemem. Sonuçta sizin de dikkat çektiğiniz gibi F-35te, bu işe sadece 1 pilotun yetişmesi, ağdan bağımsız çalışabilmesi olanak dışı.

Ayrıca F-35'in CAS yetenekleri henüz belirginleşmemişte olabilir, F-35'in gelecekte Su-34'ün Sufa'nın altında kalması bence eşyanın tabiatına aykırı. ABD'nin ve beraberinde dünyanın en büyük askeri projesi F-35,bu denli vasat sonuçlarla sona ererse, ABD gelecekte ciddi güven kaybeder.

Bu arada, ABD kendi ağ merkezli CAS doktrinini bize dayatacağı için F-35'in ardından pek çok ara ABD ürünü almak zorunda da kalabiliriz.

Bu yüzden, birbirinin eksiğini kapatan parçalardan oluşan yerli hava savunma ağı için çalıştığımız gibi, birbirinin açığını kapatan yerli CAS ağımız içinde elimizden geldiğince çalışmalıyız.

Aslında en yüksekte Göktürk uydusundan, en altta hürkuşa-bayraktara uzanan ve zenginleşmeye müsait olan bir temelimiz de mevcut.

Yazar:  HDS [ 04 Ara 2017, 15:49 ]
Mesaj Başlığı:  JET EĞİTİM VE YAKIN HAVA DESTEK UÇAĞI PROJESİ-HÜRJET

Alıntı:
En baştaki sebebi tek kişilik uçuş ekibi. CAS demek anlık angajman ihtiyacı demektir. Yerden gelecek anlık angajman taleplerine o pilot nasıl yetişecek göreceğiz. Adam uçağımı uçursun hedefemi angaje olsun takdir üstadların. Modern CAS uçağı bence en azından 1 adet silah subayı taşımalı. Pilot uçururken silah subayı yerle muhabere halinde gelecek anlık angajman taleplerini değerlendirip pilotu uçağı ve silah sistemini anlık olarak yönetmeli.
A-10'u da tek kişilik olduğunu ve pilotların çoğu zaman Mk-1 "eyeball" ve belki bir de "dürbün" ile hedef tespiti yaptığını unutmamak gerek.

Doğru, ikinci bir personel istenir, ama F-35 bu bakımdan biraz farklı olabilir.

Yazar:  musti [ 04 Ara 2017, 23:00 ]
Mesaj Başlığı:  JET EĞİTİM VE YAKIN HAVA DESTEK UÇAĞI PROJESİ-HÜRJET

Alıntı:
ABD'nin ve beraberinde dünyanın en büyük askeri projesi F-35,bu denli vasat sonuçlarla sona ererse, ABD gelecekte ciddi güven kaybeder.
Benimki sadece amatör boyutlarda öngörü. Bazen amatör arınmış bir zihniyet profesyonellikle çok dolu zihniyetlerin göremediğini yani kaçırdıklarını çok daha kolay yakalar.

Birincisi F-35 bir sanayi projesi. Amaç ABD havacılık sanayiini ayakta tutmak. F-15 F-16 F-18 yeterince satıldı. Hatları kapanıyor.
Hattı uzun süre açık tutacak bir çalışma lazımdı. Tüm birikimler ile F-35 yapıldı.

F-22 hava hava görevlerine odaklanmışken F-35 yer görevlerine odaklanması esastı. Bu yüzden adı ortak saldırı uçağı oldu.

Daha önce harici takılan Lantirn, yada sniper podları gibi sistemler uçağa entegre edildi. Stealth özellik sağlanarak mümkün en az fark edilirlikle sürpriz taaruz kabiliyeti yükseltildi. Üzerine ileri seviye yer koordinasyon sistemleri takıldı. Bir sürü yenilik eklendi.

Ama acaba ABD hava kuvvetleri evrim geçirmiş bir CAS anlayışı üzerine modern anlayış geliştirdi mi ? Yani ihtiyacı gördü miki cevabı arasın. F-35 bu yönüyle suçlanamaz. İlerde Navy yani donanma için özel üretilmiş 2 kişilik bir F-35 görebiliriz.

Yine altını çizeyim. GNH tipi yakın hava desteğiyle , nizami harp yakın hava desteği çok ama çok farklı olacak. Karşında bir radar, SAM füzesi , avcı uçakları ve BVR füzeleri olacak.

Bugün Afganistanda alçaktan pikeyle istediğini atarsın. Topla tararsın. Adamın elinde olsa olsa en fazla bir manpads yada DSHK türü bir şey var.

Ama karşında Su-30 , mig-29 , Rafael türü yırtıcı avcılar bunun yanında S-300 yada SAMP-T gibi çok kabiliyetli SAM lar olursa işte o kafana göre pikeyi alçaktan yapıp adamı topla tararsan adamı hoplatırlar. Kamizkaze görevi olur.


İşte bu savaş ortamının bence isteri çok ama çok hızlı sahneye giren çıkan , çok bomba taşıyan , biraz çok havada kalabilen çok personelli anlık angajmana cevap verebilen bir uçak.

Hürjet ile ilgili kapasite bilglileri paylaşılmadığı için bir şey yazmak için erken. YAK-130 türü birşey hayal ediliyorsa; ki Su-34 türü bir eğitim jeti ağır kaçar modern bir CAS uçağı olabileceğine inanmıyorum.

Yazar:  Topgun [ 04 Ara 2017, 23:09 ]
Mesaj Başlığı:  JET EĞİTİM VE YAKIN HAVA DESTEK UÇAĞI PROJESİ-HÜRJET

Musti, HÜRJET zaten bir eğitim uçağı olacak, ikincil hali silahlanması ki ben bunu 2023'e yetişmesi imkansız olan TF-X yerine ortaya çıkarılacak, bütün gazı alacak bir propaganda unsuru olarak görüyorum. Hava kuvvetlerinin böyle bir talebi hiç olmadı.

Yazar:  swat [ 04 Ara 2017, 23:18 ]
Mesaj Başlığı:  JET EĞİTİM VE YAKIN HAVA DESTEK UÇAĞI PROJESİ-HÜRJET

Alıntı:
-ABD'nin ihaların, otonom drone sürülerinin, jetler ile koordinasyonu için çalışmaları F-18'ler için bile mevcut.

-F-35'i ilk teslim alan İsrailli pilotların "tüm ortadoğu gözlerimizin önüne serildi" gibisinden sözleri olmuştu.
Arkadaşlar konunun dışına biraz çıkıyoruz ama İHA'lar savaş meydanlarındaki yerlerini aldıklarından beri sessizlikleri uzun süre havada kalışları anlık görüntü, savaş alanının resmini güncel olarak karar verici mekanizmanın önüne sermesinin bir çok avantajı oldu.

Karar vericiler sadece karargahdaki personel değildi. Aynı zamanda bir pilotta savaş alanının karar vericisi konumunda bu bir F-16 pilotuda olabilir, Atak pilotuda. Ayrıca İHA'ların sağladığı bu görüntü istihbaratı kritik zamanlarda pilotlar içinde çok önemli olup pilotlara durumsal farkındalık bölgedeki ikincil riskleri tespit edebilme kabiliyetide sundu. Bu anlamda gelecekteki bir çok hava platformunun İHA'lardaki görüntülere bağlanabilmesi gerekirse yönlendirebilme yeteneğine sahip olması gerekmekte. ABD bunu çok iyi anladı. Mevcutta başta ATAK helikopterinin İHA'lara bağlanma ve yönlendirme yeteneğinin olabilmesi gerekli sonra bu iş Hürjet dahil diğer hava platformlarına ayrım yapılmaksızın sağlanabilmeli.

1. sayfa (Toplam 2 sayfa) Tüm zamanlar UTC+03:00
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
https://www.phpbb.com/