TRMilitary

Tam Bağımsız Türkiye için Yerli Savunma Sanayii
Zaman: 21 Ağu 2017, 20:43

Tüm zamanlar UTC+03:00


Loading


Yeni başlık gönder  Başlığa cevap ver  [ 3645 mesaj ]  Sayfaya git Önceki 169 70 71 72 73
Yazar Mesaj
MesajGönderilme zamanı: 31 Tem 2017, 23:23 
Çevrimdışı
Üye

Kayıt: 02 Oca 2016, 04:27
Mesajlar: 235
Yaş:

Bir önceki sayfanın en son iletisi:

Alıntı:
Aslında tarihi biraz kurcalarsanız, İngilizlerin uzman olduğu mevzuyu, bölgeyi ve kavmi rahatlıkla bulabilir, yüzlerce yıldır nasıl ortalığı karıştırarak, sınırları çizdiğini, kendine sadık yönetimler ile enerji kaynaklarını ve paralarını sömürdüğünü görebilirsiniz. Ülkemizinde gayet güzel planlanmış bir senaryoyla Alaman ekolünden çıkarılarak, tekrar İngiliz güdümüne sokulduğunuda naklen izleyebilirsiniz. Ülkemizin hangi sınıfa sokulmakta olduğunu bulabilene bir çokomilk hediye...
Bence alman ekolünden almanlar kendileri bizi uzaklaştırmayı seçtiler.Bu işe demokrasiyi tutuklu gazetecileri falan bahame ediyorlar ama bu işin temelinde yatan husus mülteci antlaşması bence.


Başa dön
   
MesajGönderilme zamanı: 31 Tem 2017, 23:24 
Çevrimdışı
Akıncılar

Kayıt: 05 Haz 2015, 21:54
Mesajlar: 700
Yaş: 45
Alıntı:
İşimiz görüldükten sonra hangi ekolde olduğumuzun önemi var mı? İkiside babamızın oğlu değil sonuçta.
Olayı Milli muharip uçak özelinde değerlendirmeyin, daha büyük düşünün. Çok çok daha büyük çapta düşünün...


Başa dön
   
MesajGönderilme zamanı: 31 Tem 2017, 23:25 
Çevrimdışı
Süvariler

Kayıt: 31 Oca 2017, 23:39
Mesajlar: 252
Yaş: 39
Franz / Alman uçağına karşılık İngiliz / Türk işbirliği, Ayrıca Nato Mütefiğimize destek filan deyip vurgulamışlar bunuda gözden kaçırmamak lazım.
Ruslarla flörtümüz devam edecekmi dersiniz?

_________________
GERÇEKLERİ SÖYLEMEKTEN KORKMAYINIZ..!

Mustafa Kemal Atatürk


Başa dön
   
MesajGönderilme zamanı: 31 Tem 2017, 23:30 
Çevrimdışı
Süvariler
Kullanıcı avatarı

Kayıt: 24 Tem 2015, 20:21
Mesajlar: 879
Yaş:
Alıntı:
Olayı Milli muharip uçak özelinde değerlendirmeyin, daha büyük düşünün. Çok çok daha büyük çapta düşünün...
Türkiye zaten bir Ortadoğu ülkesi. Eğer bunu kastediyorsanız bu biz Türklerin ısrarla kaçtığı bir gerçek. Bazı şeyleri Türkiye istese bile engelleyemez. Ben mevcut durumda Türkiye'nin zaten edilgen olduğunu, dış güçlerin dengelerine göre geleceğimiz başka masalarda belirlenecek.


Başa dön
   
MesajGönderilme zamanı: 31 Tem 2017, 23:39 
Çevrimdışı
Akıncılar

Kayıt: 17 Tem 2012, 13:17
Mesajlar: 209
Yaş:
Dünyada kimsenin kimseye babasının hayrına iyilik yapmadığı aşikarken İngilizlerin gizli emelleri dışında bizlere bu kadar bonkör davranmalarında başka ne emelleri olabilir ki sorusuna kısaca cevap ararsak;

Malumunuz BRETİX ile Avrupa Birliğinden ayrılan İngilitere’nin diğer AB ülkeleriyle başta Airbus(A 400 M) ve EF Typhoon gibi projelerde bir dolu ortaklığı var. Bu ayrılıkla birlikte e devam eden ve sonuçlanan büyük projelerde işbirliği devam etse de Avrupa’nin geleceğinde İngiltere’nin yeri eskisi gibi olmayacak. Son dönemde Almanya ve Fransa’nın EF Tyhpoon yerine ortak savaş uçağı geliştirmek için görüşmeye başlaması bunun ilk adımlarından birisi. BRETİX macerasını Almanların pek de sineye çekeceğini zannetmiyorum. Zamanla ingilizleri birlikteki büyük projelerden silecek alternatifler geliştireceklerdir.

Ayrıca birlik içerisindeyken fonlardan aldığı hibelerle ve ortak projelerle daha az maliyetli hale gelen AR-Ge süreci artık tamamen İngiliz hazinesinin omuzlarında olacak ki buda onlar için ekstra yük demek.

Bunların hepsi değerlendirildiğinde, İngilizler için yeni pazarlar yaratmak hayati önem arz ediyor. Ürünü baştan üretmeseler bile üretilecek ürünlerin alt sistemlerini tedarik etmelerini sağlayacak ya da lisans ücreti olarak savunma sanayilerini ve AR-GE’yi finanse edecek kaynak yaratmaları çok önemli. NATO ittifakı içerisinde yer alan ülkelerden böyle bir proje yürüten ve ciddi sayılarda temin edilmesi beklenen bir tek TF-X olduğu için İngilizler açısından kaçırılmayacak bir fırsat gibi duruyor. Bu sebeple başka zaman naz/niyaz çekeceğimiz bazı teknolojilerde İngilizlerin istekli olması bizleri şaşırtmayacaksa da bu durumun tam ve net bir teslimiyet olarak yorumlanmaması gerekir.


Başa dön
   
MesajGönderilme zamanı: 31 Tem 2017, 23:42 
Çevrimdışı
Üye

Kayıt: 23 Tem 2012, 01:18
Mesajlar: 64
Yaş:
A.B.D ile aramız şu aralar kötü ve A.B.D'nin Suriye politikası dolayısıyla daha da kötüleşme potansiyeli mevcut.Acaba A.B.D İngiltere'ye baskı yapıp TF-X projesinden çekilebilir mi?Bu potansiyel devamlı bir risk olarak önümüzde duruyor.


Başa dön
   
MesajGönderilme zamanı: 31 Tem 2017, 23:47 
Çevrimdışı
Akıncılar

Kayıt: 17 Tem 2012, 13:17
Mesajlar: 209
Yaş:
Alıntı:
A.B.D ile aramız şu aralar kötü ve A.B.D'nin Suriye politikası dolayısıyla daha da kötüleşme potansiyeli mevcut.Acaba A.B.D İngiltere'ye baskı yapıp TF-X projesinden çekilebilir mi?Bu potansiyel devamlı bir risk olarak önümüzde duruyor.
İngiltere'ye varana kadar başka yerlerden uygulayacağı spekülasyonlar, örtülü ambargo ve ihraç kısıtlamaları ile yeterince canlar yakabilir ABD.


En son alucard tarafından 31 Tem 2017, 23:49 tarihinde düzenlendi, toplamda 1 kere düzenlendi.

Başa dön
   
MesajGönderilme zamanı: 31 Tem 2017, 23:48 
Çevrimiçi
Üye
Kullanıcı avatarı

Kayıt: 01 Kas 2015, 04:19
Mesajlar: 190
Yaş:
Tfx i, F35 lerin yanında İngilizlerinde gelecek hava kuvvetleri planlamasında f35/tfx birlikteliğini İngiliz hava kuvvetlerinde de görebilirmiyiz ?
Tfx in ingiliz versiyonu da olabilir. Tıpki f16 f15 gibi uçakların israilde uniqe modifiye İsrail versiyonları gibi.

Kaldı ki İngilizlerin uçak için vereceği motor, uçak (genel), hayalet teknolojisi, yazılım, ihracat serbestisi gibi dünyada hiç kimsenin vermeyeceği, hele hele Türkiye ye vermeyeceği, verdiği taktirde hava kuvvetleri olarak bağımsızlık ve çok büyük güç kazandıracak bir yardım, hiç kimsenin işine gelmez. Başta Ab ülkeleri ve Abd/İsrail.

Tarihe bakıldığında İngilizlerin bize bu kıyağı yapması ile bizim şuan tarihi göz önünde bulundurarak Yunanistana Altay, Milgem, Atak benzeri bir sistemi komple gel beraber yapalım al bütün teknolojisini, ihracını, kodunu herşeyini veriyorum dememizle aynı şey gibi.

Tabi İngilizler böyle bir kıyak yapıyorsa, illa ki kafalarında bir plan, vizyon vardır.

_________________
I'll Show you the Dark Side...


Başa dön
   
MesajGönderilme zamanı: 01 Ağu 2017, 00:01 
Çevrimdışı
Üye

Kayıt: 23 Tem 2012, 01:18
Mesajlar: 64
Yaş:
Alıntı:
Tfx i, F35 lerin yanında İngilizlerinde gelecek hava kuvvetleri planlamasında f35/tfx birlikteliğini İngiliz hava kuvvetlerinde de görebilirmiyiz ?
Tfx in ingiliz versiyonu da olabilir. Tıpki f16 f15 gibi uçakların israilde uniqe modifiye İsrail versiyonları gibi.

Kaldı ki İngilizlerin uçak için vereceği motor, uçak (genel), hayalet teknolojisi, yazılım, ihracat serbestisi gibi dünyada hiç kimsenin vermeyeceği, hele hele Türkiye ye vermeyeceği, verdiği taktirde hava kuvvetleri olarak bağımsızlık ve çok büyük güç kazandıracak bir yardım, hiç kimsenin işine gelmez. Başta Ab ülkeleri ve Abd/İsrail.

Tarihe bakıldığında İngilizlerin bize bu kıyağı yapması ile bizim şuan tarihi göz önünde bulundurarak Yunanistana Altay, Milgem, Atak benzeri bir sistemi komple gel beraber yapalım al bütün teknolojisini, ihracını, kodunu herşeyini veriyorum dememizle aynı şey gibi.

Tabi İngilizler böyle bir kıyak yapıyorsa, illa ki kafalarında bir plan, vizyon vardır.
Anlaşılmayan konu eğer İngiltere TF-X'i kendi hava kuvvetlerinde kullanacaksa neden projeye tam ortak olmuyor.Sadece teknik destek verici rolünü oynuyor.Tamam TF-X ihracında alt komponentlerin ihracından kazanabilir ama kendi hava kuvvetlerinde TF-X'i kullanması tam ortak olmayışından dolayı biraz zayıf bir ihtimal gibi kalıyor.Tam ortak olarak daha fazla kzanabilir halbuki.


Başa dön
   
MesajGönderilme zamanı: 01 Ağu 2017, 00:32 
Çevrimdışı
Üye
Kullanıcı avatarı

Kayıt: 30 Eki 2016, 20:27
Mesajlar: 150
Yaş: 30
Alıntı:
Anlaşılmayan konu eğer İngiltere TF-X'i kendi hava kuvvetlerinde kullanacaksa neden projeye tam ortak olmuyor.Sadece teknik destek verici rolünü oynuyor.Tamam TF-X ihracında alt komponentlerin ihracından kazanabilir ama kendi hava kuvvetlerinde TF-X'i kullanması tam ortak olmayışından dolayı biraz zayıf bir ihtimal gibi kalıyor.Tam ortak olarak daha fazla kzanabilir halbuki.
Hocam elde avuçta bir tasarım, pr çalışması için bir cgi grafik video ve şirket oluşumları dışında bir şey yok şu an. Bu şartlar altında ben İngiliz olsam tam ortaklık fikrini halkıma açıklayamazdım. Uçak şöyle bir somutlaşsın ele avuca gelsin, bir takım başarılar elde edilsin, bir pr çalışması yaparak tam ortaklık mevzusuna (tabi kendilerine düşen paketleri özelleştirmek yoluyla) girişebilirler. Ben gelecekte bu uçağın ortak bir uçağa dönüşeceğine inananlardanım. Kaldı ki bir takım yabancı forumlarda bu proje Nato'nun f-35'ten sonraki en büyük ortak uçak projesine evrilebilir diye yorumlar çıkmaya başladı.

_________________
Zorlukların Arasından Yıldızlara!..


Başa dön
   
MesajGönderilme zamanı: 01 Ağu 2017, 01:33 
Çevrimdışı
Süvariler

Kayıt: 12 Tem 2012, 16:58
Mesajlar: 1400
Yaş:
Zaten Ingiltere ordusuda TFX'i hava kuvvetleri envarterine katarsa TFX icin muthis bir reklam olur, satilmasi cok kolaylasir. Ucak ete kemige burundugunde duruma gore Ingiltere'nin de envartere bu ucagi alacagini dusunuyorum. Baska secenekleri suanlik yok.


Başa dön
   
MesajGönderilme zamanı: 01 Ağu 2017, 01:37 
Çevrimdışı
Üye

Kayıt: 03 Haz 2015, 17:16
Mesajlar: 234
Yaş:
Alıntı:
Hocam elde avuçta bir tasarım, pr çalışması için bir cgi grafik video ve şirket oluşumları dışında bir şey yok şu an. Bu şartlar altında ben İngiliz olsam tam ortaklık fikrini halkıma açıklayamazdım. Uçak şöyle bir somutlaşsın ele avuca gelsin, bir takım başarılar elde edilsin, bir pr çalışması yaparak tam ortaklık mevzusuna (tabi kendilerine düşen paketleri özelleştirmek yoluyla) girişebilirler. Ben gelecekte bu uçağın ortak bir uçağa dönüşeceğine inananlardanım. Kaldı ki bir takım yabancı forumlarda bu proje Nato'nun f-35'ten sonraki en büyük ortak uçak projesine evrilebilir diye yorumlar çıkmaya başladı.

Fransa ve Almanya nın kurduğu ortaklık bence daha büyük olacak gibi geliyor ,küçük Avrupa ülkelerini de hazır müşteri yaptılar mı bize oranla daha iyi bir proje olur.


Başa dön
   
MesajGönderilme zamanı: 01 Ağu 2017, 01:45 
Çevrimdışı
Üye

Kayıt: 23 Tem 2012, 01:18
Mesajlar: 64
Yaş:
Alıntı:
Zaten Ingiltere ordusuda TFX'i hava kuvvetleri envarterine katarsa TFX icin muthis bir reklam olur, satilmasi cok kolaylasir. Ucak ete kemige burundugunde duruma gore Ingiltere'nin de envartere bu ucagi alacagini dusunuyorum. Baska secenekleri suanlik yok.
Bana eninde sonunda ABD'nin İngiltere ile ortaklığa taş koyacağı kanaatindeyim.Zamanı geldiğinde 5. nesil uçaklar çoğaldığında ve ABD tekeli kalkıp ABD'nin 6. nesil uçak projesi başladığında, ABD'nin F-22'nin ihracına yeşil ışık yakacağı kanaatindeyim.Belki İngiltereye'de f-22 ihracına veya ortak üretimine yeşil ışık yakacağı kanaatindeyim.
Ama İngiltere uçak dizayn ve üreim kabiliyetini korumak ve kaybetmek istemiyorsa belki TF-X projesine tam ortak olabilir.Tabiki TF-X'in ihraç potansiyelini göz önüne alarak.


Başa dön
   
MesajGönderilme zamanı: 01 Ağu 2017, 08:09 
Çevrimdışı
Yeni Üye

Kayıt: 14 Mar 2016, 16:13
Mesajlar: 16
Yaş:
Bence ingilizlerle ortak bir payda da buluşulabilir geçmişte ingilizlerin bize tf-x teki kıyağına benzer davranışları sergilediğini görebiliyoruz.
Mesela ruslarda jet motor konusunda emekleme dönemindeyken aynı ingilizler ruslara da jet motorun bütün inceliklerini öğretmişlerdi. sovyet havacılık bakanı Mikhail Khrunichev ,dizayn ofisleri Alexander Sergeyevich Yakovlev ,Artem Mikoyan, ve motor tasarımcısı Klimov ingiltereden jet motor alalım bize de nasıl yaptıklarını tabiri caizse teknoloji transferini yapsınlar dediğinde stalin hangi aptal bize kendi özel sırlarını satar demiş (kaynak wikipedia gerekirse link verebilirim) ama nihayetinde ingilizler kendi özel sırlarını çıkarları doğrultusunda ruslara satmıştır.
jet motor teknolojisinde rusların bu üstünlüğe sahip olmasının acısını amerika kore savaşında oldukça hissetmiştir.


Başa dön
   
MesajGönderilme zamanı: 01 Ağu 2017, 08:55 
Çevrimdışı
Süvariler

Kayıt: 22 Mar 2016, 01:00
Mesajlar: 478
Yaş: 22
İngilizlerin bize geçeceği kıyağın karşılıksız olması söz konusu olamaz. Burada ki öncelik ekonomik nedenler gibi duruyor. Aslında İngiliz'ler bu uçağa direkt ortak olsa Arap ülkelerine satıştan inanılmaz gelirler elde edilebilir. Malum İngiliz-Arap ilişkileri felan.

_________________
Barış, savaşa hazırlıktır...


Başa dön
   
MesajGönderilme zamanı: 01 Ağu 2017, 17:04 
Çevrimdışı
Üye
Kullanıcı avatarı

Kayıt: 30 Eki 2016, 20:27
Mesajlar: 150
Yaş: 30
İngiliz Rolls Royce daha şimdiden uçağa motor geliştirmek için Kale Grupla ortak bir konsorsiyum oluşturdu. Her uçakta bu motordan para yiyecek. Bae systems bu işten para yiyecek. Uçak işleri ile uğraşan mühendisleri bu işten para kazanacak. Dahası hem tecrübeleri sonraki nesillerine aktarılacak hem de her tasarım yeni tecrübedir, daha fazla tecrübe kazanacaklar. Bu uçaktan en az 200 tane üretilmesi düşünülüyor, iyi para yiyecekler. Ön anlaşmadan zaten bir sürü para kaldırdılar. Şu an Arabistan ve benzeri ülkelerle falan aramız bozuk gibi ama 20-30 yıl sonra durumlar her zaman değişebilir, uçağın o ülkelerle de cüzzi miktarlarda bile olsa satılması gündeme gelebilir. Hatta kendi havacılık projeleri ve modernizasyon denemeleri de bu proje ile kolaylaşabilir.

İşin politik kısımlarına gelince bu proje ülkeyi Nato'da tutmak için etkili bir proje. Rusların Arap ülkeleri üzerinde etkisinin artmasına jeopolitik olarak bile olsa engel olan bir Türkiye'nin kaptırılması en çok İngilizlere zarar. İngilizlerin Arap ülkeleri ile bağları ABD'nin Araplarla olan bağlantılarından daha eski ve köklüdür. Dahası bu proje gerçekleşene kadar İngilizlerle arayı bozamayacak olmamız, politik olarak ters düşemeyecek olmamız, herhangi bir nedenden dolayı dahi "Eyy Birleşik Krallık, sen kimsin yaa?" diyemeyecek olmamız ise paha biçilemez.

Son olarak geçmişte zaman zaman İngiliz politikaları Türk politikalarını oldukça etkilemiştir ve gelecekte de etkilemesi her zaman mümkündür. Yani normalde de İngilizlerle pek sürtüşecek bir ülke değiliz. En azından geçmişteki ilişkilerimiz bunu gösteriyor. Son 50-60 yıllık ilişkilerimize bakanlar bunu zaten görür diye düşünüyorum. Brexit mrexit sonrası İngilizlerin AB ile ilişkilerinden ortaya çıkacak durumlar da cabası. Bütün bunların sonucu olarak adamlar için az çok makul bir ülkeyiz diye düşünüyorum.

_________________
Zorlukların Arasından Yıldızlara!..


Başa dön
   
MesajGönderilme zamanı: 01 Ağu 2017, 18:21 
Çevrimdışı
Süvariler

Kayıt: 05 Ağu 2012, 14:49
Mesajlar: 3386
Yaş:
İngilizler ile şu an çıkar çatışmamuz da yok gibi veya çok saman altındalar. ABD petrol için Suriye'yi işgal ederken acaba İngilizler niye bu kadar rahat. Belki de şirketler bazında , örneğin Shell gibi , yapılan gizli antlaşmalar filan olabilir. ABD ön cephede mahallenin kabadayısı bunlar da yancılar gibi.


Başa dön
   
MesajGönderilme zamanı: 02 Ağu 2017, 01:20 
Çevrimdışı
Akıncılar

Kayıt: 10 Tem 2012, 23:09
Mesajlar: 542
Yaş:
Artık hem İngilizlerin hemde bizim abd ile aramizin bozuk olması da dikkate değer bir nokta.

_________________
Beyin Bedava!


Başa dön
   
MesajGönderilme zamanı: 02 Ağu 2017, 03:47 
Çevrimdışı
Akıncılar

Kayıt: 10 Tem 2012, 23:35
Mesajlar: 1603
Yaş:
Alıntı:
Artık hem İngilizlerin hemde bizim abd ile aramizin bozuk olması da dikkate değer bir nokta.
İngiliz akıllıdır , kaba tabirle yaş tahtaya kolayına basmaz , uzun vadeli yaparlar hesaplarını , bu yüzden TF/X programında yaptıkları ortaklık uzun vadeli hesabın sonucudur .

_________________
THE SHOW MUST GO ON


Başa dön
   
MesajGönderilme zamanı: 02 Ağu 2017, 12:15 
Çevrimdışı
Akıncılar

Kayıt: 11 Tem 2012, 02:28
Mesajlar: 5210
Yaş:
Alıntı:
Artık hem İngilizlerin hemde bizim abd ile aramizin bozuk olması da dikkate değer bir nokta.
İngilizler'in en iyi müttefiki halen ABD. Tersi de geçerli. Ama bu iki ülkenin arasında bizim bilmediğimiz, alışık olmadığımız "imparatorluk" tipi bir rekabet var ve sürüyor. Bu hep vardı, artık ayyuka çıktı. Ancak bu iki "pragmatik" ülke nerede rekabet edip nerede işbirliği yapacağını şüphesiz çok iyi biliyor.


Başa dön
   
MesajGönderilme zamanı: 02 Ağu 2017, 13:43 
Çevrimdışı
Üye

Kayıt: 14 Şub 2016, 16:49
Mesajlar: 331
Yaş:
Ingilizler bu Eurofighter isbirliginden memnun kaldi mi kalmadi mi, soru bu sanirim.

Eger Eurofighter'daki ortak calisma, maliyetler, elde edilen yetenekler ve surdurulen gelistirmeler konusunda bir analiz yaptilarsa bu analizin sonucunu bilmek cok iyi olurdu. Bizimle ortak calisma konusunda ve ortaya cikacak son urunun seviyesi ile ilgili ongorude bulunmak kolaylasirdi.


Başa dön
   
MesajGönderilme zamanı: 02 Ağu 2017, 14:31 
Çevrimdışı
Süvariler

Kayıt: 11 Haz 2014, 13:36
Mesajlar: 788
Yaş:
Ortaya çıkacak ürünü ingiltere kendi envanterine katacak mı? Ortada bir ortaklık yok sanırım, yani F35 deki gibi değil. İngilizler sadece parası karşılığı teknoloji know-how'ı ve mühendislik hizmeti verecek. Ürünü almayı düşünmüyor olsa gerek.


Başa dön
   
MesajGönderilme zamanı: 02 Ağu 2017, 15:19 
Çevrimiçi
Üye

Kayıt: 04 Tem 2016, 14:54
Mesajlar: 627
Yaş: 27
Buradan çıkartabileceğimiz sonuç şu; İngiltere neden envanterine bu uçağı almayacak?
Muhtemeldir ki bu uçaktan devşirilecek insansız uçağı envanterine alacaktır. Anlaşmanın satır aralarını iyi bilip okumak gerekli. İngiltere bu uçağı kendisi üretip satsa bizden daha büyük bir pazarı var. Neden bizim üretmemizi istiyor acaba?


Başa dön
   
MesajGönderilme zamanı: 02 Ağu 2017, 15:36 
Çevrimdışı
Uzaklaştırıldı

Kayıt: 12 Tem 2012, 14:16
Mesajlar: 264
Yaş: 32
Biz üretmek istiyoruz.

_________________
Hiçbir zaman emperyal niyetlerimiz olmadı. Ata binmeyi seviyoruz sadece...


Başa dön
   
MesajGönderilme zamanı: 02 Ağu 2017, 17:23 
Çevrimdışı
Süvariler

Kayıt: 22 Mar 2016, 01:00
Mesajlar: 478
Yaş: 22
Basit. İngiliz riske ortak olmuyor. Ortaya çıkınca uçak prototipi yeniden bir değerlendirme söz konusu olabilir. İngiliz'lerin kendi envanterine sokabilme ihtimali gayet mümkün ama ileride, bu değerlendirilir.

_________________
Barış, savaşa hazırlıktır...


Başa dön
   
MesajGönderilme zamanı: 03 Ağu 2017, 03:27 
Çevrimdışı
Süvariler

Kayıt: 12 Tem 2012, 16:58
Mesajlar: 1400
Yaş:
Para icin diyen arkadaslara kesinlikle katilmiyorum. Etimiz ne budumuz ne? Ki danismanlik icin odedigimiz miktara bakin komik bir rakam. Ingiltere'den bahsediyoruz dunyanin en buyuk ekonomilerinden. Bizden aldiklari bu parayi bir kac ufak tehditle araplara satarlardi. Bu iste baska seyler var, nedir bilmiyorum. Benim dusuncem bu yonde cunku Ingiltere'nin bize verdigi para ile alinabilecek son seylerden.


Başa dön
   
MesajGönderilme zamanı: 03 Ağu 2017, 05:52 
Çevrimdışı
Akıncılar

Kayıt: 07 Eyl 2015, 18:03
Mesajlar: 1892
Yaş:
Avrupa en son savas ucagi projelerine bakarsaniz Ingiliz BAE'nin neden TF-X icin bonkor davranacagini gorebilirsiniz. Rafale, EF-2000 ve JAS39 Gripen gibi projeler 1990'lardan kalma projeler ve hepside 4. nesil ucaklar. SAAB Gripen-E ile yeni bir versiyonu uretiyor ve dolayisiyla uzun sure mesgul olacak bir projeleri var. Fransizlar Rafale projesinin sonlarina geldi, ve ufukta yeni bir versiyonu yok. Keza EF-2000 ayni sekilde, en son versiyon Tranche-3 bile AESA radarina henuz kavusamadi. Bu durumda Fransiz ve Ingiltere gibi havacilik sektorunde Avrupa'nin en onunde olan ulkelerin elinde savas ucagi projesi kalmadi muhendislerini calistiracak vebilgi birikimini koruyup yeni nesillere aktaracak. Yeni proje olmaz ise bilgi (know-how) hafizasi kaybolur. Bir ucak projesi 10-15 sene suruyor, bir muhendis ortalama 30 yil calisiyor olsa, en fazla 2 veya 3 projeye baslayip bitirebilir. Bu surecte kesinti olmasi demek bu insanlarin baska islere kanalize olmasi ve dolayisiyla kazandiklari bilgi birikiminin kaybolmasi anlamina gelir.

Avrupa'daki kamplasmayi bakarsak Bretix ile Ingiltere EU'dan cikti ve kendi yolunu ciziyor. Fransa-Almanya savas ucagi projesi icin ortaklikta anlasti. Ingiliz BAE icin TF-X projesi onemli hale geldi. Finansmani Turkiye'nin yapacagi projede ,BAE muhendisleri 5. nesil bir ucak olacak TF-X uzerinde calisken Ingilizler bilgi birikimlerini gelistirecek, ve yeni meslege baslamis muhendisler proje uzerinde tecrube kazanacak. Turkiye ise kendisinde olmayan bilgi birikimini, ve beyin gucunu proje sayesinde kazanmaya calisacak. Cok ciddi bir insan kaynagina ihtiyaci var bu projenin.

Daha once dile getirdigim projenin finansman konusu bence en onemli sorunumuz. 5. nesil F-22 ayarinda bir ucagi gelistirmek Hurkus gibi 300-400 milyon dolara cikmayacak. Tahmin edilen 8-10 milyar dolarlik gelistirme butcesinin onumuzdeki 7-8 senede kullanilmasi gerekiyor. Bu para nerede? SSM butcesinden mi gelecek, MSB mi? Veya baska bir fon mu olusturulacak? Gercekci olmak gerekir ise Turkiye ekonomisinin durumu ve savunma icin ayirdigi butcesi goz onune alindiginda Turkiye gibi bir ulkenin, TF-X gibi pahali (teknoloji seviyesi yuksek) bir projeye tek basina girmemesi gerekiyor. Projeye ortaklar bulunmali ve finansmani paylasilmali, yoksa evdeki hesaplarin carsiya uymadigi cok gorulmustur. Gripen-E projesi gibi hazir bir ucaktan gelistirlen E modelinin gelistirme maliyet 2 milyar dolar civarinda. Biz sifirdan bu ise giriyoruz. TF-X icin uygun motor yok (ABD alternatifleri disinda), yeni motor icin Ingiliz Rolls Royce ile motor gelistirilecek. Gecikme ve maliyetlerin ucmasi riski var. Alt sistemlerde mumkun oldugunca hazir COST yapilabilirse, maliyeti dusurmeleri mumkun. Motor bunlarin icindeki en onemli kalem. Keske hazir bir motor bulunsa ve proje riskleri/maliyeti dusurulse.


Başa dön
   
MesajGönderilme zamanı: 03 Ağu 2017, 09:06 
Çevrimiçi
Üye

Kayıt: 04 Tem 2016, 23:36
Mesajlar: 61
Yaş: 25
Türkiye'nin önemli savunma sanayi projelerinde kaynak sıkıntısı çektiğini ben uzun zamandır görmedim. Bu projeninde hesabı kitabı illaki yapılmıştır. Her ne kadar hükümetin çoğu hareketini eleştirsekte ekonomi anlamında sıkı bir politika yürütüyorlar.

Haa oldu da kaynakmı bulamadılar, tfx vergisi gelir hallolur...


Başa dön
   
MesajGönderilme zamanı: 03 Ağu 2017, 12:25 
Çevrimdışı
Süvariler

Kayıt: 31 Oca 2017, 23:39
Mesajlar: 252
Yaş: 39
Alıntı:
Türkiye'nin önemli savunma sanayi projelerinde kaynak sıkıntısı çektiğini ben uzun zamandır görmedim. Bu projeninde hesabı kitabı illaki yapılmıştır. Her ne kadar hükümetin çoğu hareketini eleştirsekte ekonomi anlamında sıkı bir politika yürütüyorlar.

Haa oldu da kaynakmı bulamadılar, tfx vergisi gelir hallolur...
Tabi, cepheye modernize edilmiş loeları gönderdiğimizden bunu hemen anlıyoruz değilmi. ...

_________________
GERÇEKLERİ SÖYLEMEKTEN KORKMAYINIZ..!

Mustafa Kemal Atatürk


Başa dön
   
MesajGönderilme zamanı: 03 Ağu 2017, 13:45 
Çevrimdışı
Akıncılar

Kayıt: 11 Tem 2012, 02:28
Mesajlar: 5210
Yaş:
Alıntı:
Para icin diyen arkadaslara kesinlikle katilmiyorum. Etimiz ne budumuz ne? Ki danismanlik icin odedigimiz miktara bakin komik bir rakam. Ingiltere'den bahsediyoruz dunyanin en buyuk ekonomilerinden. Bizden aldiklari bu parayi bir kac ufak tehditle araplara satarlardi. Bu iste baska seyler var, nedir bilmiyorum. Benim dusuncem bu yonde cunku Ingiltere'nin bize verdigi para ile alinabilecek son seylerden.
Bu projenin tabii ki bir "iş" tarafı var. Epey para gidip gelecek ve bir dolu tecrübe kazanılacak ve güncellenilecek. İngilizler başka yerlere de satabilecekleri bir know-how'ı güncel tutacaklar. Üstelik en güncel tasarım optimizasyonu modelleri de bu işler için kullanılmak durumunda kalınacak. Ortaya bir dolu kod, prosedür, tasarım kitabı vs vs çıkacak.

Ancak BAE'nin ve İngiltere'nin bakacağı bir diğer şey de projeye verilen destek ve projenin sürekliliği olacaktır. Bu konuda bir zaaf görmedikleri ve ne olursa olsun bu işin gerekirse eldeki avuçtaki satılarak gerçekleştirileceğine inançlarının oluştuğu anlaşılıyor.


Başa dön
   
MesajGönderilme zamanı: 03 Ağu 2017, 14:59 
Çevrimdışı
Akıncılar

Kayıt: 07 Eyl 2015, 18:03
Mesajlar: 1892
Yaş:
Alıntı:
Türkiye'nin önemli savunma sanayi projelerinde kaynak sıkıntısı çektiğini ben uzun zamandır görmedim. Bu projeninde hesabı kitabı illaki yapılmıştır. Her ne kadar hükümetin çoğu hareketini eleştirsekte ekonomi anlamında sıkı bir politika yürütüyorlar.

Haa oldu da kaynakmı bulamadılar, tfx vergisi gelir hallolur...
Sende havuz medyasi takip edenlerdesin anlasilan. Ekonomide sorun olmadgina inandirmislar. Sadece 3-4 ekonomik parametreye bakmak yeter. Enflasyon 2 haneli rakama( %11.7) cikmis tekrar. Ekonomik buyume durmus(gecen yil %2.9), Turk ekonomisinin yillik en az %5 buyumesi lazim ki nufus artisi ile dogru orantili reel buyune saglansin. Gecen yil ekonomik buyume %2.9 oldugu halde kisi basi milli gelir dustu. Turizm gelirleri dusmus, Turist ve ozellikle parali turist gelmiyor ulkeye. Cari acik malum, beton ekonomisine yatirim malum, ihracat keza durgun ve artmiyor. Butun devlet varliklari, elde kalan kamu sirketleri varlik fonu diye jolelinin basinda bulundugu fona devredilmis. Bu ekonomi iyi mi simdi? Turk ekonomisinin uluslararasi kredi notuda artik yatirim yapilamaz seviye geriledini hatirlatirim.

SSM'nin parasinin cok oldugu ve her ihaleyi yaptigi konusu ise yine detay bilmeyenler icin gulluk gulistanlik gorunuyor. SSM son yillarda yaptigi ihalelerin(buyuk meblag tutanlarin) hepsini kredi getirme sarti ile yapti. Ihaleyi alan sirket kredisini bulup isi yapiyor. Reis sinifi denizalti bu sekilde yapiliyor, LST bu sekilde yapildi, Altay projesi bu sekilde yapilacakti Otokar alsaydi veya hava savunma ihalesinde kredi getirme vardi. Ruslar ile S-400 gorusmelerinde dikkat ceken konu projenn kredilendirilmesi gorusmeleriydi. Kisaca SSM'nin parasi var, sorun yok demek dogru degil. SSM'nin elinde cok proje var, bunlara yakinda Altay, TF-2000, TF-X, F-35 alimi gibi buyuk meblag tutanlar eklenecek. Hepsi ayni zaman diliminde yapilacak bu buyuk projeler. SSM'nin gecmiste SSM fonuna birikmis 5 milyar dolari kac yildir hazine tarafindan kullaniliyordu, son durum nedir bilmiyorum. SSM'nin yillik topladigi fon gelirleri bu projelere yetmez, MSB veya baska kaynaklarin kullanilmasi lazim. SSM'nin buyuk ihaleleri kredi bularak yapmasida zaten yeterli kaynaginin olmadigini gostergesi. Kredi almak demek faizi ile borc para almak demek oldugunu biliyorsunuz sanirim.


Başa dön
   
MesajGönderilme zamanı: 03 Ağu 2017, 15:25 
Çevrimdışı
Üye

Kayıt: 28 Ağu 2014, 20:35
Mesajlar: 394
Yaş:
Merak ediyorum geçmişte olduğu gibi halktan destek istemez mi? Ekonomimiz o kadar kötü değil ama böyle yüklü meblağlara biz de 3-5 el atabilmeliyiz. Fon oluşturup kampanya başlatılazmı Ayrıca Katar ı da alıyoruz. Ortak olma durumları yok mu?


Başa dön
   
MesajGönderilme zamanı: 03 Ağu 2017, 15:34 
Çevrimdışı
Üye

Kayıt: 14 Şub 2016, 16:49
Mesajlar: 331
Yaş:
Halktan destek istemek de neyin nesi oluyor? Halk verdigi neredeyse %75'e varan vergi ile zehirli meyve sebze ve GDO'lu yiyeceklere mahkum edilmis durumda. Daha neyin destegi olacakmis? Son 15 yilda odenen toplam vergi nedir, merak eden var mi?


Başa dön
   
MesajGönderilme zamanı: 03 Ağu 2017, 15:52 
Çevrimdışı
Üye
Kullanıcı avatarı

Kayıt: 29 Tem 2012, 03:34
Mesajlar: 372
Yaş:
Alıntı:
Merak ediyorum geçmişte olduğu gibi halktan destek istemez mi? Ekonomimiz o kadar kötü değil ama böyle yüklü meblağlara biz de 3-5 el atabilmeliyiz. Fon oluşturup kampanya başlatılazmı Ayrıca Katar ı da alıyoruz. Ortak olma durumları yok mu?
Katar dediğin ülke, asker göndermemize ve kriz ortamında arkasında olmamıza rağmen savaş gemisini ihtiyacını İtalya'dan karşılama kararı aldı. Yani anlayacağın Arap yaptı yine Araplığını. Az buz bir ihale de değildi, 7 gemi için 5.91 milyar dolar... Hem savunma sanayine, hemde tersanelerimize ilaç olurdu.
http://www.sabah.com.tr/dunya/2017/08/0 ... isi-alacak

3-5 el atmaya gelince; imkan dahilinde hepimiz bir şeyler yaparız. Fakat o para gerçekten SSM projelerinde mi kullanılacak? Yoksa sayın Robust'un dediği gibi hazine mi çöreklenecek?

_________________
Today's lesson will be pain.

Resim


Başa dön
   
MesajGönderilme zamanı: 03 Ağu 2017, 17:38 
Çevrimdışı
Yeni Üye
Kullanıcı avatarı

Kayıt: 23 Tem 2017, 22:16
Mesajlar: 5
Yaş:
Robust üstadın'da dediği gibi elimizde ekonomi adına tek iyi diyebileceğimiz gösterge bütçe açığı verilerek yükseltilen %5'lik büyüme onun dışında turizm de sanayii de hizmet sektöründe de olsun hiçbir büyüme yok. Bildiğiniz gibi savunma sanayii yatırımları ve harcamaları milli gelirle doğru orantılır geliriniz ne kadar yüksek olursa savunma harcamalarınızda o kadar yüksek olur.(Suudi Arabistan buna örnek değil) ama bazen küresel nedenler veya yerel nedenlerden dolayı ekonomiler krizlere girer bazen küçülebilirler, bu durumu yaşayan ülkeler savunma sanayii projelerini finanse edemezler ve projeler ertelenir.(geçmişte biz) Savunma sanayii için bu krizleri aşmanın en iyi yolu ihracat odaklı projeler yaparak ticari bağlantılarınızı kullanarak elde ettiğiniz gelirle projelerinizi devam ettirebilirsiniz(Rusya en iyi örnek ekonomik kısıtlamalara rağmen bazı gecikmeler olsa da hala projelerini devam ettirebiliyor) Bence bizim izleceğimiz yol tamamiyle kuvvetlerimizin isteklerini dikkate aldıktan sonra kendimiz için pazar olarak gördüğümüz ülkelere yönelik projeler yapmak(mesela uav, elektro manyetik top veya lazer sistemlerini biran önce verimli hale getirip kendimize pazar olarak gördüğümüz ülkelere batıdan alamayacağı bu sistemleri satmak). Diğer bir hususta ki bence en önemlisi vakıf şirketlerimizi halka arz olmuş kurumsal şirketler haline getirebilmek, Aselsan'da bu bir derece yapıldı ve başarılı olundu ama özellikle Tusaş'ın borsanın böylesine tarihi zirve yaşadığı bir dönemde halka arz operasyonu yapması gerekiyor bu hem şirketin bir kamu şirketi olma imajını kırar sonuçta paydaşlarına karşı sorumlulukları olacak, hemde elde ettiği bu gelir TFX projesinin finansmanında kullanılabilir.


Başa dön
   
MesajGönderilme zamanı: 03 Ağu 2017, 18:30 
Çevrimdışı
Genel Yetkili
Kullanıcı avatarı

Kayıt: 19 Tem 2012, 11:49
Mesajlar: 3292
Yaş:
Ben bugün 39 TL tutan elektrik tüketimim için ekstra 36 TL verip 75 TL'lik fatura ödüyorsam bana gelmesinler. Mümkünse hiç kimseye gitmesinler. Asfalttan elektrik üretim teknolojisi kazandıkları zaman ekstra vergi koyabilirler.


Başa dön
   
MesajGönderilme zamanı: 04 Ağu 2017, 00:46 
Çevrimdışı
Süvariler

Kayıt: 31 Oca 2017, 23:39
Mesajlar: 252
Yaş: 39
Aslında bütün projelere yeterince para var ama..

Örneğin tamamen bağış sistemine dayalı olması gereken Diyanetin yıllık bütcesi 6.8 milyar liraymış 10 senede 68 milyar yapar. Ama cihatcı imanlı nesiller yetişdireceğiz değilmi, iman gücüyle yakalarlar kolarıyla pakfa ve f22 yi .
Üstüne ülkedeki Suriyelileri ve Iraklıları daha refah yaşayacakları Arab kardeşlerinin yanına uğurlarsak ....ne demişdi şair bu uçaklar otobüsler ne için var... değil mi.

Bu dediğimi dine karşı algılamayın ha, tasaruf edip edineceğimiz silahlarla imanımızı,camilerimizi ezanımızı koruyacağız.

_________________
GERÇEKLERİ SÖYLEMEKTEN KORKMAYINIZ..!

Mustafa Kemal Atatürk


Başa dön
   
MesajGönderilme zamanı: 04 Ağu 2017, 01:14 
Çevrimdışı
Akıncılar

Kayıt: 10 Tem 2012, 23:09
Mesajlar: 542
Yaş:
Alman+Fransız projesinin geleceğini ef2000 ışığında nasıl görüyorsunuz ?

_________________
Beyin Bedava!


Başa dön
   
MesajGönderilme zamanı: 04 Ağu 2017, 01:41 
Çevrimdışı
Süvariler

Kayıt: 31 Oca 2017, 23:39
Mesajlar: 252
Yaş: 39
Alıntı:
Alman+Fransız projesinin geleceğini ef2000 ışığında nasıl görüyorsunuz ?
Hocam geçmişde birkaç arkadaşım çalışmışdı bu projede Alman trafında, yani atölyelerde fazla almana yoktu dediler mühendislerin çoğu yabancı önemli bölümü fransızmış (ICE deki şef mühendis Fransızdı :D ) belki tasarım fransız ağırlığında gelişir, o zamanlar bir arkadaşım uçağın gecikmesinde İngilizlerin payının yüksek olduğunu belirtmişti. Örneğin kask işini ingilizler yapmış kask bitiğinde çok ağır ve zamanın teknolojisinin gerisinde kaldığı için sil baştan yeniden tasarlanmış.

Fakat ne Fransa nede Almanya 5.nesil uçaklarla tecrübe sahibi değiller ve proje çok uzaya bilir hatda bu nedenle iptal bile edilebilir.

Biz biraz daha şanslı sayılırız, F35 projesinin ana yüklenicisi Lockheed Martinin yanında BAE Systems ve Northrop Grumman vardı bizde projeye uzak değildik.
İngilizlere biraz dikat etmek gerekir hem A129 hemde Aster projesine bir kam kez girip çıktılar dizginleri sıkı tutmak lazım.

_________________
GERÇEKLERİ SÖYLEMEKTEN KORKMAYINIZ..!

Mustafa Kemal Atatürk


Başa dön
   
MesajGönderilme zamanı: 04 Ağu 2017, 09:57 
Çevrimdışı
Süvariler

Kayıt: 06 Ağu 2012, 01:54
Mesajlar: 146
Yaş:
Alıntı:
İngilizlere biraz dikat etmek gerekir hem A129 hemde Aster projesine bir kam kez girip çıktılar dizginleri sıkı tutmak lazım.
Biraz değilde baya dikkat etmemiz lazım. İngilizlerin ipi ile kuyuya inmeye çalışıyoruz. Bu kuyunun dibi de pek görünmüyor.

_________________
Resim
Antik Sırlar


Başa dön
   
MesajGönderilme zamanı: 05 Ağu 2017, 21:56 
Çevrimdışı
Üye

Kayıt: 28 Ağu 2014, 20:35
Mesajlar: 394
Yaş:
Kısa dönemli düşünüyorsunuz. Devletler baki hükumetler gidicidir. Özellikle Türkiye'de güçlü tabanı olan partilerin ömrü daima liderlerin gidişi ile değişmiştir. Bu proje 2030'a dayanacak bir proje. Erdoğan'ın varisi var mı? Şu adam en yakınıdır yerine geçer diyebileceğimiz birisi var mı? Dün stratejik fareyi bile yollamadı mı? Gül'ün ne yaptığından kimin haberi var? Kim kaldı kuruculardan etkisi olan? Diyanete hak ettiği önemi(!) gösterecek birisi elbet geçecektir. Avrupa'da da Türkiye'de de değişim kaçınılmaz bir hal aldı. Artan mülteci sorunu ve bunlardan kaynaklı rahatsızlık her geçen gün artıyorken mülteci destekleyicisi kim varsa uzun dönemde geleceği yok. Türkiye özelinde konuşursak mültecilerin büyük kısmı gönderilse bile halk bir kere kendi halkının değerini anladı tek eksik olan yol gösterecek bir lider artık. Kim sivrilse anında FETÖ'cü damgası yiyor ama bu ne kadar devam edebilir? Çok küçük bir kısım dışında kendi tabanları bile artık rahatsız olmaya başladılar.
Konuyu daha fazla dağıtmadan hem proje için hem de başka uzun dönemli plan ve projeler için gerekiyorsa halk olarak bizimde fedakarlık yapmamız gerekirse bundan kaçmak doğru mu? Bağcıya kızdık diye üzüm de mi yemeyelim?


Başa dön
   
MesajGönderilme zamanı: 12 Ağu 2017, 13:36 
Çevrimdışı
Akıncılar

Kayıt: 06 Eki 2012, 19:24
Mesajlar: 250
Yaş:
Emekli Hava Tümgeneral İrfan Sarp'tan TF-X için önemli bir saptama...
İrfan Sarp: "TF-X'te uçağın gövde içi silah noktaları neden küçük? http://www.kokpit.aero/tfx-govde-ici-silah


Başa dön
   
MesajGönderilme zamanı: 12 Ağu 2017, 15:46 
Çevrimdışı
Süvariler
Kullanıcı avatarı

Kayıt: 05 Nis 2015, 14:39
Mesajlar: 131
Yaş:
Eğer TF-X projesinde umulduğu gibi işler yolunda gider ve 2030'larda üretime geçileceği kesinleşirse, alınacak F-35 sayısında kesintiye gitmek gayet mümkündür. 100 yerine 50 veya 60 tane alınsa, tasarruf edilen para TF-X üretimine kaydırılabilir. Finansman sorunu en kolay böyle çözülebilir sanırım. Üstelik kaydırılan paranın epeyce kısmı ülke içinde kalacağı için ekstradan yararlı olur.

İşler yolunda gitmez ve proje rafa kaldırılırsa, o zaman da sipariş edilen F-35 sayısı artar.


Başa dön
   
MesajGönderilme zamanı: 12 Ağu 2017, 20:16 
Çevrimdışı
Süvariler

Kayıt: 23 Tem 2012, 16:57
Mesajlar: 514
Yaş:
F-35 projesinde bizim firmaların ciddi bir iş payı var, harcanan paranın büyük bir kısmı yurt içinde kalacak zaten.


Başa dön
   
MesajGönderilme zamanı: 14 Ağu 2017, 11:16 
Çevrimdışı
Akıncılar

Kayıt: 11 Tem 2012, 02:28
Mesajlar: 5210
Yaş:
"Büyük" demeyelim de, "bir miktar" diyelim.


Başa dön
   
MesajGönderilme zamanı: 14 Ağu 2017, 20:09 
Çevrimdışı
Süvariler

Kayıt: 12 Tem 2012, 22:26
Mesajlar: 750
Konum: Lubnatsİ
Yaş: 42
Alıntı:
F-35 projesinde bizim firmaların ciddi bir iş payı var, harcanan paranın büyük bir kısmı yurt içinde kalacak zaten.
Sıkıntı yok F-35'e ne üretiyorlarsa fazlasını TF-X'e üretirler.


Başa dön
   
Eskiden itibaren mesajları göster:  Sırala  
Yeni başlık gönder  Başlığa cevap ver  [ 3645 mesaj ]  Sayfaya git Önceki 169 70 71 72 73

Tüm zamanlar UTC+03:00


Kimler çevrimiçi

Bu forumu görüntüleyen kullanıcılar: BayramlıkŞeker ve 6 misafir


Bu foruma yeni başlıklar gönderemezsiniz
Bu forumdaki başlıklara cevap veremezsiniz
Bu forumdaki mesajlarınızı düzenleyemezsiniz
Bu forumdaki mesajlarınızı silemezsiniz
Bu foruma dosya ekleri gönderemezsiniz

Geçiş yap:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited

Türkçe çeviri: phpBB Türkiye