TRMilitary

Tam Bağımsız Türkiye için Yerli Savunma Sanayii
Zaman: 30 Nis 2017, 10:12

Tüm zamanlar UTC+03:00


Loading


Yeni başlık gönder  Başlığa cevap ver  [ 11 mesaj ] 
Yazar Mesaj
MesajGönderilme zamanı: 18 Eyl 2015, 22:33 
Çevrimdışı
Akıncılar

Kayıt: 07 Eyl 2015, 18:03
Mesajlar: 1717
Yaş:
Bu konuda bir baslik bulamadigim icin, yeni konu basligi actim. Bildiginiz gibi HvKK (ana yuklenici Aselsan) FMS projesi olarak ABD'nin Goodrich firmasina 2013 yilinda verdigi siparis , cok hizli sayilabilecek sekilde 2015 baslarinda operasyonel oldu. Tedarik edilen 4 DB110 kesif podu, 1 sabit, 2 mobil yer istasyonu ile HvKK'de yeni bir donemi baslatti. Turkish Airborne Reconnaissance Program (TARP) ismi ile belki 15 yil once baslamisti. Artik emekli olan F-4'lere entegrasyonu dusunulurken, aradan gecen zamanda Israil'in Elta firmasina verilen ilk ihalede yasanan teknik sorunlar, ve 2. Israil ihalesinde Mavi MArmara sonrasi iliskilerin kopmasi nedeniyle Israil tarafindan iptal edilen proje, en sonunda dogru adresi buldu, artik F-16'larin standart kesif podu olan DB110 tedarik edildi. Envantere giris belki 2-2.5 senede basarildi. Sistemin meyveleride hizlica alinmaya baslandi. Bu podlar, uzun, orta ve alcak irtida ve hedef uzeri kesif kabiliyetine sahip uzun menzilli podlar. Gece gunduz (optik/IR) cekim yapabiliyor ve en onemlisi digital ortamda kayit yapilarak ucus esnasinda 150km uzakliga kadar anlik veri indirebiliyor. Mobil yer istasyonlari bu acidan cok onemli. Ornegin, Incirlikten kalkan DB110 yuklu F-16 block-30'lar K. Irak uzerinde alacaklari fotograflari Diyarbakir ussundeki mobil yer istasyonuna aninda indirebilirler. Eskiden F-4 ile ucus yapilarak, ana ussu inilip, alinan fotograflar basildiktan sonra, kiymetlendirilip, hedef tespiti yapiliyordu. DB110 ile HvKK'de yeni bir donem baslamis oldu. Umarim sadece 4 pod ile kalmazlar, bir 4 adet daha tedarik ederler.

Mete Yarar Bey'in Incirlik izlenimlerini konu alan Cumartesi saat 21:10'da HaberTurk kanalinda guzel goruntuler olabilir. Ben fragmanina baktim, DB110 podlu F-16 Block-30'lar vardi.


Başa dön
   
MesajGönderilme zamanı: 18 Eyl 2015, 22:43 
Çevrimdışı
Uzaklaştırıldı

Kayıt: 22 Mar 2015, 12:00
Mesajlar: 1006
Yaş:
Sistem daha erken devreye alınsaydı muhtemelen RF-4lerde kullanılacaktı.. Ve Suriye sınırında rf-4 kırımı hiç yaşanmayacaktı...

Ancak Suriye sınırında kaybettiğimiz F-4 sonrası kamuoyu baskısıyla podu taşıyacak platform f-16 oldu. Ve çok da iyi oldu..

Stratejik bir kuvvet çarpanına sahip olduk. Rf-4 filonun tamamen söndürülmesiyle f-16lar için ilave sipariş verilmesi çok isabetli bir karar olur.

---------
Hedefleme podu, elektronik harp öz koruma ve saldırı podundan sonra Aselsanın bu işe de el atması şaşırtıcı olmayacaktır...


Başa dön
   
MesajGönderilme zamanı: 18 Eyl 2015, 23:16 
Çevrimdışı
Akıncılar

Kayıt: 07 Eyl 2015, 18:03
Mesajlar: 1717
Yaş:
Alıntı:
Sistem daha erken devreye alınsaydı muhtemelen RF-4lerde kullanılacaktı.. Ve Suriye sınırında rf-4 kırımı hiç yaşanmayacaktı...

Ancak Suriye sınırında kaybettiğimiz F-4 sonrası kamuoyu baskısıyla podu taşıyacak platform f-16 oldu. Ve çok da iyi oldu..

Stratejik bir kuvvet çarpanına sahip olduk. Rf-4 filonun tamamen söndürülmesiyle f-16lar için ilave sipariş verilmesi çok isabetli bir karar olur.

---------
Hedefleme podu, elektronik harp öz koruma ve saldırı podundan sonra Aselsanın bu işe de el atması şaşırtıcı olmayacaktır...
TARP projesi FMS ile ABD'den hazir alima donunce, RF-4'lerin bence hic sansi kalmamisti cunku DB110 podlari RF-4 uzerine entegrasyonu icinde ciddi bir ucus test ve entegrasyon calismasi gerekirdi. Bunu ustune birde TARP proejsinin cok gecikmesi ve uzucu RF-4 kazalari sonunda ucak sayisi azaldiginda, HvKK dogru bir karar ile DB110leri hizla tedarik ederek, F-16'lar ile ucurdu. Bu bile sorunsuz olmadi, block-30'larin aviyonikleri block-40 seviyesine yukseltilmek zorunda kalindi. Sonucta 1. Hava Ikmal'in imkanlari ile entegrasyon sorunlari asildi ve ucaklar operasyonel hale geldi.

IDEF 15 fuarinda Aselsan Danimarka'nin TERMA firmasi uretimi F-16 TRS kesif podunun teknoloji transferi (ve belki IP haklarinin) ile Aselsan'da uretilmesi konusunda bir MOU imzaladi. Muhtemelen HvKK'nin ilave kesif podu ihtiyacini bu sistem uzerinden saglamaya calisacaklar( eger HVKK olur verir ise).

http://www.janes.com/article/51365/term ... th-aselsan


Başa dön
   
MesajGönderilme zamanı: 19 Eyl 2015, 01:21 
Çevrimdışı
Süvariler
Kullanıcı avatarı

Kayıt: 07 Şub 2013, 03:00
Mesajlar: 4794
Yaş:
Alıntı:
artik F-16'larin standart kesif podu olan DB110 tedarik edildi. Envantere giris belki 2-2.5 senede basarildi.
Üstad.

1-) RF-4 lere uygulanan IŞIK projesi yerine direkt DB-110 daha isabetli olmaz mıydı ?
2-) DB -110 için fototğraf çekiyor demişssiniz. Video modu ve canlı aktarımı varmıdır ?



Resim

3-) F-35 lerin üzerindeki panelde bu keşif noktalama kabiliyeti varmıdır ?


Başa dön
   
MesajGönderilme zamanı: 19 Eyl 2015, 05:02 
Çevrimdışı
Akıncılar

Kayıt: 07 Eyl 2015, 18:03
Mesajlar: 1717
Yaş:
Alıntı:
Alıntı:
artik F-16'larin standart kesif podu olan DB110 tedarik edildi. Envantere giris belki 2-2.5 senede basarildi.
Üstad.

1-) RF-4 lere uygulanan IŞIK projesi yerine direkt DB-110 daha isabetli olmaz mıydı ?
2-) DB -110 için fototğraf çekiyor demişssiniz. Video modu ve canlı aktarımı varmıdır ?



Resim

3-) F-35 lerin üzerindeki panelde bu keşif noktalama kabiliyeti varmıdır ?
Hocam ISIK projesi aslinda 2. TARP projesiyle senkronize sekilde yapiliyordu. Belki forum henuz hayatta degilken, baslamis ve I/II/III evrelerinde gecmis bir proje bu TARP projesi. TARP-I ELTA firmasina verilmisdi 1990 sonlari veya 2000 baslarindaki ilk ihale. Teslim edilen podlarin RF-4'lere entegrasyonu ve cekim kalitesinde sorunlar nedeniyle HvKK projeyi iptal ederek, ELTA'nin teminatini yakmisti. Daha sonra ihale, (TARP-II diyorum bem) tekrar acildi ama Aselsan ana yukleniciliginde yapildi ve Aselsan Israil ELTA/ELBIT firmalari veya ikisinden birisiyle 140 kusur milyon dolarlik anlasma yapmisti. Bu ikinci ihale sirasinda ISIK projesi basladi ama bu podlarda ISIK ucaklarina entehre edilecekti. Malum bu yeni podlari kulalnacak ucaklarda olamasi gereken minimum aviyonikler ve yazilimlar gerekiyor. Mil-1553 standardina uygun yazilim ve kablaj, GPS/INS kullanan navigasyon sistemi, CDU-900 gibi ucus veri/data entry ekranlari vs. ISIK projesi bunlara sahip oluyordu ama TARP projesi bu sefer Israil Hukumeti tarafindan iptal edilerek Aselsan'a geri odeme yapildi. TARP-II'de Aselsan'in devreye sokulmasini amaci ihale ile Aselsan'a kesif podlari konusunda know-how kazandirmak ve ilerde milli kesif podlari uretimi ve modernizasyonu milli kaynaklar ile yapmak icindi. Ihaleye giren sirketlerden ancak Israil sirketleri bu sekilde know-how transferine razi oluyor genelde. O zamanda ihaleye Goodrich DB110 veya baska bir pod ile girmisti sanirim ama ihaleyi kazanamamisti. ABD'nin bilinen kritik teknolojileri export/ITAR kosullari teknoloji transferine kolay izin vermiyor. Sonucta donup dolasip ABD'den DB110 alarak sorunu cozduk. TARP-III projesi diyebiliriz bu direk alim icin. Bu alimda teknoloji transferi kazanimi olmadigi icin Aselsan Danimarkali TERMA'dan alacagi know-how veya F-16 TRS hazir sistemin IP haklarini alarak cozecek. Danimarka bu podlari kullaniyor halen ana baska ulkeye satamadilar. Turkiye'ninde aldigi DB110 podu 9-10 degisik F-16 kullanicisi ulke tarafindan kullaniliyor. Yunanistan 2 pod almisti, 5-6 yil once. Bu bilgileride hatirladigim kadariyla yaziyorum, maddi hatalarim olabilir.

2. Video cekip cekmedigi konusunda bilgim yok ama pod aldigi fotograflari mobil yer istasyonunun menziline girince yere indirebiliyor. 150km diye biliyorum bu menzili. Ozellikle son K. IRak hava operasyonlarinda bu podlarin cok ise yaradigini tahmin edebiliyorum.

3. F-35'in EOTS sistemi aslinda internal yani govde icine gomulu bir LANTIRN sistemi gibi dusunebilirsin. Modern bir sistem oldugu icin hava/hava hedefleri tespit ve tracking kabiliyeti, hava/yer hedefleri tespit, tracking, laser isaretleme, konum belirleme gibi temel ozellikleri olan bir sistem. Stealth ozelliklerini bozmamak icin govde altina pod takilamayacagi icin govde icine gomulu bu cozumu kullanacaklar.


Başa dön
   
MesajGönderilme zamanı: 05 Eki 2015, 01:19 
Çevrimdışı
Süvariler

Kayıt: 03 Ağu 2014, 14:12
Mesajlar: 338
Yaş:
Bu keşif podları neden milli imkanlarla yapılmadı/yapılamadı?


Başa dön
   
MesajGönderilme zamanı: 05 Eki 2015, 01:26 
Çevrimiçi
Akıncılar

Kayıt: 15 Tem 2012, 19:06
Mesajlar: 4351
Yaş:
Alıntı:
Bu keşif podları neden milli imkanlarla yapılmadı/yapılamadı?
İsrail ile geliştirilen bir proje vardı. Orko üstadın sitesinde hikayesi olmalı oradan bakınız. Sanırım ASELSAN TERMA'dan aldığı telif hakları ile yeni bir proje üstünde çalışıyor.


Başa dön
   
MesajGönderilme zamanı: 24 Nis 2016, 21:30 
Çevrimiçi
Süvariler

Kayıt: 11 Haz 2014, 13:36
Mesajlar: 719
Yaş:
DB -110 podları yüksek irtifada uzun menzilli gözetleme yeteneği sağlıyor. Peki bu podları F16 uçağına ek olarak pervaneli bir platforma da takıp bölge üzerinde daha uzun süre kalmayı düşünmez miyiz? Yeni alınacak bir kaç pod ve CN-235'ler kullanarak suriye sınırı ve ırak üzerinde daha fazla dakika kalarak etkili bir gözetleme sistemi kurulamaz mı?


Başa dön
   
MesajGönderilme zamanı: 24 Nis 2016, 21:45 
Çevrimdışı
Akıncılar

Kayıt: 11 Tem 2012, 09:20
Mesajlar: 732
Yaş:
Alıntı:
DB -110 podları yüksek irtifada uzun menzilli gözetleme yeteneği sağlıyor. Peki bu podları F16 uçağına ek olarak pervaneli bir platforma da takıp bölge üzerinde daha uzun süre kalmayı düşünmez miyiz? Yeni alınacak bir kaç pod ve CN-235'ler kullanarak suriye sınırı ve ırak üzerinde daha fazla dakika kalarak etkili bir gözetleme sistemi kurulamaz mı?
O işi KC-135R ile Asena filo yapıyor ya!...Menzil ve saat sıkıntısı yok şimdilik.Ama derseniz 4 adet olan pod sayısı artırılsın,evet o konuda bir çalışma varmış...


Başa dön
   
MesajGönderilme zamanı: 24 Nis 2016, 21:47 
Çevrimdışı
Akıncılar

Kayıt: 07 Eyl 2015, 18:03
Mesajlar: 1717
Yaş:
Alıntı:
DB -110 podları yüksek irtifada uzun menzilli gözetleme yeteneği sağlıyor. Peki bu podları F16 uçağına ek olarak pervaneli bir platforma da takıp bölge üzerinde daha uzun süre kalmayı düşünmez miyiz? Yeni alınacak bir kaç pod ve CN-235'ler kullanarak suriye sınırı ve ırak üzerinde daha fazla dakika kalarak etkili bir gözetleme sistemi kurulamaz mı?
Japonlarin P-3ASw ucaginda DB100 podu kullaniliyor sanirim ama bizim icin ona ihtiyac yok bence. 2-3 adet silahli-silahsiz IHA'yi surekli, 24/7 esasli, Kilis karsidindaki olasi tehdit bolgesinde konuslandirmak ve etkili vurus yeteneklerimizi gelistirmemis yeterli. Diger yandan aktif koruma icin namlulu sistemleri dusunebiliriz.


Başa dön
   
MesajGönderilme zamanı: 25 Nis 2016, 09:34 
Çevrimiçi
Süvariler

Kayıt: 11 Haz 2014, 13:36
Mesajlar: 719
Yaş:
Umarım pod sayımız artar. Bu dönemde sinir ötesi görme gozetleme ihtiyacımız çok fazla.


Başa dön
   
Eskiden itibaren mesajları göster:  Sırala  
Yeni başlık gönder  Başlığa cevap ver  [ 11 mesaj ] 

Tüm zamanlar UTC+03:00


Kimler çevrimiçi

Bu forumu görüntüleyen kullanıcılar: Hiç bir kayıtlı kullanıcı yok ve 3 misafir


Bu foruma yeni başlıklar gönderemezsiniz
Bu forumdaki başlıklara cevap veremezsiniz
Bu forumdaki mesajlarınızı düzenleyemezsiniz
Bu forumdaki mesajlarınızı silemezsiniz
Bu foruma dosya ekleri gönderemezsiniz

Geçiş yap:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited

Türkçe çeviri: phpBB Türkiye