TRMilitary

Tam Bağımsız Türkiye için Yerli Savunma Sanayii
Zaman: 16 Oca 2018, 22:38

Tüm zamanlar UTC+03:00


Üye alımı belirsiz bir tarihe kadar kapatılmıştır,mail yolu ile ve ya sosyal hesaplar üzerinden taleplerde bulunmayınız.
Loading



Yeni başlık gönder  Başlığa cevap ver  [ 14 mesaj ] 
Yazar Mesaj
 Mesaj Başlığı: TAİ
MesajGönderilme zamanı: 03 Ağu 2012, 05:09 
Çevrimdışı
Akıncılar

Kayıt: 11 Tem 2012, 12:45
Mesajlar: 813
Yaş:
15 Mayıs 1984 tarihinde F-16 Uçaklarının üretimi amacıyla Akıncı-Ankara'da Türk ve ABD'li ortaklar tarafından kurulan TUSAŞ Havacılık ve Uzay Sanayii Anonim Şirketine ait yabancı hisseler 2005 yılında Türk hissedarlar tarafından satın alınarak şirket yeniden yapılandırılmış ve TUSAŞ-Türk Havacılık ve Uzay Sanayii A.Ş. (TUSAŞ) adı altında faaliyetlerini geliştirerek, havacılık ve uzay sanayi sistemlerinin geliştirilmesi, modernizasyonu, üretimi, sistem entegrasyonu ve yaşam döngüsü destek süreçlerinde Türkiye'nin teknoloji merkezi konumuna gelmiştir.
Havacılık ve uzay sanayisinde küresel ilk yüz oyuncu arasında yer alan TUSAŞ, proje konularına bağlı olarak;

• Yapısal Grup,

• Uçak Grubu,

• Helikopter Grubu,

• İnsansız Hava Aracı (İHA) Sistemleri,

• Uzay Sistemleri

olmak üzere beş stratejik iş merkezi bünyesinde örgütlenmiştir. Ayrıca, TUSAŞ tarafından tasarlanan/üretilen tüm ürünlerle ilgili olarak entegre lojistik destek hizmeti sağlanmaktadır

AKINCI TESİSLERİ (MERKEZ YERLEŞKE)
Resim

TUSAŞ Tesisleri üretim, idari ve destek tesisleri olarak 274,000 metrekare kapalı olmak üzere, toplam 5,000,000 metrekarelik bir alanda kurulmuştur.

TUSAŞ Tesisleri, üretim tesislerinin yanında yer alan ve 800 konuttan oluşan lojmanları, misafirhanesi, kafeteryası, sağlık merkezi, kreşi, alışveriş merkezi, spor salonu ve piknik alanları ile birlikte 360.000 metrekarenin üzerinde kapalı alandan oluşan büyük bir yerleşkedir.

Yürüttüğü projeler ve yeni yatırımlarıyla ülkemizin yegane havacılık ve uzay merkezi haline gelen TUSAŞ, Akıncı-Ankara'da bulunan yüksek teknoloji ürünü makine ve teçhizatla donatılmış modern uçak üretim tesisleri, parça imalatından uçak montajı, gelişmiş laboratuar ve test sistemleri, uçuş testleri ve teslimi, tasarım/geliştirme tesis ve atölyeleri ile son derece geniş bir üretim kabiliyetine ve kapsamlı bir tesis ve çevre altyapısına sahiptir.

TUSAŞ-TEKNOKENT BİNALARI
Resim
Şirketimiz, Ortadoğu Teknik Üniversitesi'nin (ODTÜ) Teknoloji Geliştirme Bölgesi-Teknokent'te Mart 2003'de başlayan "Ar-Ge" ve "Yazılım" faaliyetlerine hızla devam etmektedir.

ODTÜ Teknokent Savunma Sanayi Araştırma ve Teknoloji Geliştirme Alt Bölgesi'nde yaklaşık 4000 metrekarelik bir alana kurulu olan TUSAŞ Ar-Ge binaları (Nuri DEMİRAĞ ve Vecihi HÜRKUŞ Binaları) Kasım 2004'de hizmete girmiştir. Her iki binada faaliyetler hâlihazırda yaklaşık 250 kişilik kadroyla yürütülmektedir.


TUSAŞ-BALGAT BİNASI

Resim
Balgat'da, Dışişleri Bakanlığının hemen arkasında, Ziya Bey Cd., 3. Sok, No:16 adresindeki bina Ankara irtibat ofisi olarak kullanılmakta olup; Yönetim Kurulu, şirket yönetimi ve çeşitli bölümlerin toplantı ve iş görüşmeleri bu binada yürütülmektedir.

Sosyal Tesisler

Resim
TUSAŞ Sosyal Tesisleri, Akıncı'daki üretim tesislerimizin yanında 650.000 metrekarelik bir alan üzerine kurulmuş olup, tesislerimizde;
• Çocuk parkları ve açık spor alanlarına sahip 800 adet lojman,
• 160 Yatak kapasiteli, restoran ve konferans salonuna sahip misafirhane,
• Bünyesinde Tüketim Kooperatifi, PTT ve banka şubesi de olan 17 işyerinin bulunduğu alışveriş merkezi,
• Kondisyon merkezi, sauna ve voleybol/basketbol sahası içeren Kapalı Spor Salonu,
• Açık iki adet tenis kortu ile voleybol, basketbol ve futbol sahaları,
• 80.000 metrekare yeşil alana yayılan; içerisinde piknik alanları, suni gölet, yürüyüş parkuru, aletli açık hava spor alanı ve kafeterya bulunan rekreasyon alanı,
• Hobi amaçlı Tarımsal Uğraşı Bahçeleri,
• Cami,
• Kreş ve Anaokulu,
• İlköğretim okulu,
• Lise,

Yer almaktadır.


Başa dön
   
 Mesaj Başlığı: Re: TAİ
MesajGönderilme zamanı: 03 Ağu 2012, 05:27 
Çevrimdışı
Akıncılar

Kayıt: 11 Tem 2012, 12:45
Mesajlar: 813
Yaş:
Projeler

Yapısal Grup
A400M
A400M Programı 1985 yılında başlatılmış, Türkiye'nin katılımı ise 1988 yılında gerçekleşmiştir. Projeye Almanya, Belçika, Fransa, İngiltere, İspanya ve Türkiye iştirak etmektedir. 6 katılımcı ülke arasındaki hukuksal, idari ve mali düzenlemeleri gerçekleştirmek üzere hazırlanan Mutabakat Muhtırası (Memorandum of Understanding) katılımcı ülke Savunma Bakanları tarafından; OCCAR (Ortak Silahlanma İşbirliği Teşkilatı) ile katılımcı ülkeler arasındaki ilişkileri ve proje yönetimini düzenleyen Program Üst Kurulu Kararı (Programme Board Decision) ise ülke temsilcileri tarafından 22 Mayıs 2003 tarihinde imzalanmış ve yürürlüğe girmiştir. A400M Sözleşmesi katılımcı ülkeler adına OCCAR ile ana yüklenici AMSL (Airbus Military Konsorsiyumu) arasında 27 Mayıs 2003 tarihinde Bonn'da imzalanarak yürürlüğe sokulmuştur.

Üzerinde uzlaşma sağlanan son Sözleşme Değişikliğine göre, şirketimizin "Milli Sanayi Kuruluşu" olarak ülkemizi temsilen katıldığı A400M Nakliye Uçağı Programı çerçevesinde Türk Hava Kuvvetleri Komutanlığı için 10 adet uçak tedarik edilecektir. Türkiye'nin alacağı 10 adet uçağın teslimatları 2013-2018 yılları arasında, tüm katılımcı ülkelere 180 uçağın teslimatı ise 2013'te başlayıp 2024 yılında tamamlanacaktır.

TUSAŞ, katılımcı ülkelerin (Almanya, Belçika, Fransa, İngiltere ve İspanya) havacılık endüstrileri ile birlikte uçağın tasarım ve üretiminde ülkelerin aldığı uçak miktarı oranında sorumluluk üstlenmiş bulunmaktadır. TUSAŞ'ın üstlenmiş olduğu yapısal komponentlerde iş payı % 7,2, sistemlerde ise % 1,27'dir.

TUSAŞ tasarım ve üretim alanında eriştiği yeterliliğin uluslararası gereksinimlere uygun olduğunu geçirdiği denetimler sonucu kanıtlamış, Avrupa Havacılık Otoritesinin (EASA) Part-21 standardı gereği Airbus'ın Tasarım Organizasyon Onayı (DOA) kapsamında yerini almış ve Üretim Organizasyon Onayına (POA) sahip olmuştur. Böylece TUSAŞ, stratejik hedeflerinden birisi olan "Havacılık sektöründe global oyunculardan biri olma" yolunda önemli bir adım atmış, önemli bir aşamayı daha geçmiştir. Proje kapsamında Türkiye'de ilk kez FAR21/JAR21 uyumlu bir tasarım organizasyonu TUSAŞ'ta oluşturulmuştur.

A400M Uçağı'nın Ön Orta Gövde, Arka Gövde Üst Bölümü, Paraşütçü Kapıları, Acil Çıkış Kapısı, Arka Üst Kaçış Kapağı ve Kuyruk Konisi gibi ana yapısal komponentlerin yanı sıra en önemli uçuş kontrol yüzeylerinden olan Kanatçık (Aileron) ve Sürat Frenleri'nin (Spoiler) tasarım ve üretimi TUSAŞ mühendis ve teknisyenleri tarafından gerçekleştirilmektedir. Bu kapsamda TUSAŞ tarafından tasarlanan ve üretilen ilk ürün sevkiyatı Temmuz 2006 içinde yapılmış, geliştirme fazı faaliyetleri büyük ölçüde tamamlanmıştır. Seri üretim fazı kapsamında üretilen komponentlerin sevk edilmesine de başlanmıştır.

Yapısal komponentlere ilaveten, A400M Uçağı'nın tüm iç ve dış aydınlatma sistemleri (kokpit hariç) ile atık/temiz su sistemlerinin birinci derece tasarım ve tedarik sorumluluğu da TUSAŞ tarafından üstlenilmiş bulunmaktadır. Ayrıca, A400M uçağının tüm gövde kablo donanımı üretimi de TUSAŞ iş payında bulunmaktadır.

Uçak gövde montajı (IFA) Bremen'de nihai montajı da (FAL) Sevilla'da yapılmaktadır. İlk beş uçağın Fransa-Toulouse, İspanya-Sevilla ve test amacına uygun olarak diğer ülkelerde uçuş işlemlerine devam edilmektedir. Gövde Yapısal Testlerinden dayanım testlerine Getafe'de, yorulma testlerine ise Dresden'de devam edilmektedir.

A400M uçağı toprak pistlere inip kalkabilme, insani yardım, havada yakıt ikmal, düşük işletim maliyetleri ve modern uçuş sistemleri ile donatılmış taktik nakliye uçağı olarak yeni bir klasman oluşturmuş bulunmaktadır. Ayrıca, programa katılan ülkelerin dışında büyük rakamlarda üçüncü ülkelere de uçak satılma potansiyeli yüksektir

JSF/F-35 Programı
JSF/F-35 Müşterek Taarruz Uçağı, tek pilot ve tek motorlu, beşinci nesil, hava-yer taarruz, keşif, taktik, savunma gibi çok maksatlı, görevleri düşük görünürlük özelliğiyle gerçekleştirebilen bir avcı / savaş uçağıdır.

JSF/F-35 uçakları; Konvansiyonel (Yatay) İniş Kalkış Yapabilen (CTOL), Kısa Kalkış - Dikine İniş Yapabilen (STOVL) ve Uçak Gemisine İnebilen (CV) olmak üzere üç versiyonda üretilmektedir.

Programda Türkiye'nin yanı sıra yer alan diğer katılımcı ülkeler şunlardır: Amerika Birleşik Devletleri, İngiltere, İtalya, Hollanda, Kanada, Avustralya, Norveç ve Danimarka.

Her ülkenin Havacılık ve Savunma Sanayii programa katkı sağlamaktadır. TUSAŞ - Türk Havacılık ve Uzay Sanayii A.Ş.'de bu kapsamda önemli sorumluluklar üstlenmiştir.

Uçağın en karmaşık yapısal bölümlerinden birisi olan "Orta Gövde" ABD dışında tek kaynak olarak TUSAŞ tarafından üretilmektedir.

Bunun yanısıra "Kompozit Komponentler, Hava Alığı ve Hava-Yer Harici Yük Taşıyıcı-Pylon" dünyadaki iki kaynaktan birisi olarak yine TUSAŞ tarafından üretilmektedir.

Program kapsamında TUSAŞ'ta 2008 yılında başlayan üretim faaliyetlerinin, 2036 yılına kadar devam etmesi planlanmakta, bunların sonucunda da 4 Milyar Doları aşkın bir satış yapılması hedeflenmektedir.

JSF/F-35 Programı kapsamında faaliyet gösterilen iş paketleri ile TUSAŞ tarafından kazanılan kabiliyetlerden bazıları şu şekildedir;
•Yüksek Hassasiyetli, Üstün Teknoloji Kompozit Komponent Üretimi,
•Sofistike Yapılar İçin Robotik Fiber Serme,
•Yüksek Hassasiyetli Robotik Kaplama,
•Yüksek Seviyeli Dijital Entegrasyon,
•Robotik İşleme, Delme, Kesme,
•Yüksek Kalite Standartları Uygulamaları


Öte yandan, TUSAŞ ve Pratt & Whitney (ABD), JSF/F-35 Müşterek Taarruz Uçağı'nın F135 motorlarının;

– FACO (Final Assembly & Check-out / Montaj ve Test) ve

– MRO (Maintenance, Repair and Overhaul / Bakım, Tamir, Onarım / İdame-İşletme) faaliyetleri ile

Olası diğer askeri motorların;

– Hizmet ve/veya tamirlerini

Türkiye'de gerçekleştirmek üzere, ortak bir şirket (Joint Venture - JV) kurmak üzere görüşmelere başlamak arzusunda ve niyetinde olduklarına dair bir "MOU - Mutabakat Metni"ni imzalamışlardır.

A350
Airbus'ın yeni geliştirdiği A350 XWB uçağının kanatçıklarının (Aileron) tasarımı ve üretimi için risk paylaşımcı ortaklık modeli altında Airbus ile Aralık 2008'de imzalanan sözleşme ile program faaliyetlerine başlanmıştır.

C Olgunluk Seviyesi (C-Maturity) Değerlendirme Toplantısı 3 Kasım 2010 tarihinde yapılmış, beklenilen olgunluk seviyesine ulaşılması için gereken işlem maddeleri belirlenmiştir. Airbus ve TUSAŞ ekipleri tarafından, işlem maddeleri kapatılarak üretime hazırlık faaliyetlerine başlanmıştır.

A350XWB Kanatçık Programı’nda ağırlıklı olarak mühendislik ve üretime hazırlık çalışmalarına devam edilmektedir. Resim yayım ve imalat faaliyetleri sürdürülmekte olup tasarımı ve üretimi TUSAŞ tarafından gerçekleştirilen ilk kanatçık 28 Mayıs 2012 tarihinde törenle teslim edilmiştir.

İlgili Basın Bültenleri

A350 XWB Uçakları İçin İlk Aileron'u (Kanatçık) Törenle Teslim Ettik

28 Mayıs 2012
28 Mayıs 2012, Ankara - Türk Havacılık ve Uzay Sanayii A.Ş. (TUSAŞ), tasarımını ve üretimini gerçekleştirdiği A350 XWB'nin ilk aileron'larını (kanatçık) Savunma Sanayii Müsteşarı Murad Bayar, TUSAŞ Yönetim Kurulu Başkanı Yalçın Kaya ve üst düzey Airbus yöneticilerinin katılımı ile bugün gerçekleşen törende, Airbus'a teslim etti.

Yüksek teknoloji ürünü olan ve TUSAŞ'ın Ankara'da yer alan tesislerinde üretilen bu parça, uçağın en önemli uçuş kontrol yüzeylerinden birini oluşturuyor. Airbus, önümüzdeki 20 sene içerisinde A350 XWB kategorisinde 6425 uçaklık bir pazar olacağını öngörüyor. TUSAŞ, tüm A350 XWB uçakları için aileron'ların tek üreticisi konumunda bulunuyor.

Törende konuşma yapan TUSAŞ Yönetim Kurulu Başkanı Yalçın Kaya: "TUSAŞ bugün gerçekleştirdiği bu teslimatla bir kez daha havacılık sanayinde dünya oyuncusu olduğunu gösterdi. Bu teslimat TUSAŞ'ın yeteneklerinin, zamanında teslim ve rekabetçi fiyat politikalarının bir başarısıdır. Airbus'a bu yüksek teknoloji ürünü yeni nesil uçak A350 projesinde bize gösterdiği güvenden dolayı teşekkür etmek isterim. Bu proje ile Airbus, Türkiye'deki nitelikli bir istihdama katkıda bulunmanın yanı sıra, TUSAŞ mühendisleri ile tasarım süreci boyunca yakın koordinede çalışarak teknoloji transferine de katkıda bulunmuştur. TUSAŞ da bu güvene sadık kalmış ve sizlerin de bugün tanık olduğu gibi aileron'ları zamanında Airbus'a teslim ederek uluslararası pazarda yeteneklerini kanıtlamıştır" dedi.

Airbus Tedarik Zincirinden Sorumlu Başkan Yardımcısı Klaus Richter ise yaptığı konuşmada: "TUSAŞ uzun zamandır Airbus'ın ortağı ve Airbus programlarına katkıları seneler süresince artarak çoğaldı. Bugün ise TUSAŞ Airbus'ın birinci seviye (Tier 1) tedarikçisi olarak şirketimizin bir uzantısı haline geldi. Bugün burada bu yakın işbirliğinin meyvesi olan ve TUSAŞ'ın yetenekli çalışanları tarafından tasarlanan ve üretilen A350 XWB'nin ilk aileron'larını teslim almaktan dolayı büyük mutluluk duyuyoruz" dedi. Richter ayrıca, "TUSAŞ gibi ortaklarımızla birlikte tasarladığımız A350 XWB, son teknoloji aerodinamik sistemi, tasarımı ve teknolojik özellikleri ile havayollarının verimliliğinde yeni bir sayfa açarken yolculara da daha konforlu bir yolculuk deneyimi sunacaktır" diye ekledi.

TUSAŞ, 1988 yılından beri Airbus'in tedarikçileri arasında yer alıyor ve A350 XWB aileron'ları dışında Airbus'ın pazar lideri A320 ailesi uçaklarının tüm 18 numaralı gövde panellerini üretiyor.

Aynı zamanda Airbus Military'nin A400M programının endüstriyel ortağı da olan TUSAŞ, bu uçağın da ön orta gövde, paraşütçü kapıları, arka gövde üst bölüm, kuyruk konisi, kanatçık ve sürat frenlerinin tasarımından ve üretiminden sorumlu.

Yepyeni ve orta boyda geniş gövdeli uçaklardan oluşan A350 XWB ailesi, değişken yakıt fiyatları, artan yolcu beklentileri ve çevresel duyarlılık sorunlarını aşıp havayollarına orta ve uzun menzilli rotalarda verimli operasyon imkânı sunacak. Çok sessiz ve yüksek konforlu olan kabin, bir sıradaki koltuk başından koltuk sonuna 5.58 metre boyutu ve kişi başı 46 cm'lik (18 inçlik) koltuk genişliği ile en konforlu koltuğu sunuyor.

A350 XWB Ailesi gerçek uzun menzil kapasitesine sahip, 15,580 km'ye kadar, 3 yolcuversiyonundan oluşuyor. Klasik 3 sınıf konfigürasyonunda A350-800 270 koltuk, A350-900 314 ve A350-1000 350 koltuk kapasitesine sahip, 787den 13 cm. (5 inç) daha geniş, konforlu ve verimli bir kabin sunuyor. Bugüne kadar bu uçak tipi için 34 müşteriden toplam 548 uçak siparişi almış bulunuyor.

A320/A321
Program; A319/320/321 gövde panelleri imalatı üst, alt, sağ ve sol yan paneller ile panel birleştirme (loose) parçalarının imalatı, montaj ve alt montaj işlemleri ile detay parça imalatını (metal levha imalatı, NC imalat, kaporta, kompozit) kapsamaktadır. Söz konusu paneller Airbus-İspanya Firmasına teslim edilmekte olup oradan da daha sonraki montaj işlemleri için Almanya'ya gönderilmektedir. 200 setlik birinci program 18 Ağustos 2004 tarihinde son panel setinin teslim edilmesi ile tamamlanmıştır.

Programın devamı olarak, 300 seti kapsayan ikinci program 21 Temmuz 2004 tarihinde Airbus-İspanya ile yeni bir sözleşme imzalanmıştır. İkinci programda ilk 36 set sonunda, malzeme satın alma sorumluluğu da Şirketimize geçmiştir.

Panel teslimatları program başlangıcından Temmuz 2006'ya kadar ayda altı set olarak gerçekleştirilmiş olup, Ağustos 2006'dan itibaren teslimatlar ayda dokuz sete çıkarılmıştır. Ayrıca, toplam program teslimat sayısı da 300 setten 450 sete çıkarılmıştır.

C Serisi FTE Programı
Bombardier firması tarafından yeni geliştirilen C Serisi uçağın Fixed Tailing Edge Üretimi programı kapsamında, TUSAŞ ile Bombardier arasında 17 Aralık 2010'da imzalanan GTA (General Terms Agreement) ve 21 Ocak 2011’da imzalanan
STA (Specific Terms Agreement) ile program faaliyetlerine başlanmıştır.

Detayları şirketimiz tarafından sağlanacak ilk 5 setin montajı 2012 ilk yarısında Bombardier-Belfast tesislerinde gerçekleştirilecek, montaj aktiviteleri 6. Setten itibaren TUSAŞ tesislerine transfer edilecektir

B 787 Programları
2009 yılı başından bu yana arttırılarak sürdürülen Boeing 787 "Elevatör", "Cargo Barier" ve "Body Seal" komponentlerinin üretimi 2011 yılı sonu itibari ile toplam 70'şer sete ulaşmıştır. Aynı komponentlerin yeni konfigürasyonu için teklif çalışmaları devam etmektedir. Bu yeni konfigürasyon iş paketlerinin kazanılması durumunda ilk sevkiyatların 2013 yılında gerçekleşmesi planlanmıştır.

AW139 Programı

Agusta Westland, 2011 yılı siparişlerini %50 oranında arttırarak yıllık 21 adet gövde teslimatına çıkartmış ve talep edilen gövdelerin sevkiyatları yıl sonundan önce başarıyla tamamlanmıştır. Paralel olarak AW139’ in yeni Konfigürasyonu olan SAR (Search & Rescue-TSD-135) üzerinde yoğun teknik çalışmalar ve üretim hazırlıkları yapılmıştır.

Yeni konfigürasyona sahip ilk gövdenin 2012 yılı Ocak ayında sevk edilmesi ve yıl sonuna kadar toplam 42 adet AW139 gövde sevkiyatı yapılması planlanmıştır.
Resim

Resim

SIKORSKY UH-60/MH-60

TUSAŞ ile Sikorsky firması arasında 1998 yılında yapılan “Endüstriyel İşbirliği Protokolü” paralelinde imzalanan sözleşmelerle S-70A helikopterinin yatay stabilize, kuyruk dikmesi ve kuyruk konisi TUSAŞ tesislerinde üretilmektedir. 2006 yılında alınan ek siparişler sonucu S-70A stabilize programında toplam sipariş sayısı 629’a ulaşmıştır. S-70A kuyruk konisi ve dikmesinde ise 217’şer adetlik çerçeve anlaşması içinde teslimatlar devam etmektedir.

Şirketimizin Blackhawk komponent üretimindeki başarısının ardından Sikorsky ile 2002 yılında imzalanan sözleşme kapsamında ilk teslimatları Nisan 2003 tarihinde gerçekleşen MH-60 komponent programlarında üretim faaliyetleri programa uygun olarak devam etmektedir.

Kasım 2003’de yürürlüğe giren MH-60 ve S-70A tipi helikopterlerin yatay stabilize ve arka rotor dikmelerinde kullanılan yedi kalem yedek “spar” imalatını kapsayan programda teslimatlar Mart 2004’de başlamıştır.

Mart 2004’de yürürlüğe giren NH-60 Helikopteri Yatay Stabilizesi için “paddle” imalatını kapsayan programda üretim faaliyetleri planlanan şekilde devam etmektedir.

Haziran 2004’de yürürlüğe giren MH-60 ve S-70 helikopteri yatay stabilize, kuyruk dikmesi ve kuyruk konisi komponentlerinin mevcut teslimatları dışında “subassemble”lerden oluşan kitler halinde teslimatlarını içeren programda 2006 yılında alınan ek siparişler ile toplam sipariş sayısı 109 adet olmuştur.

1995 yılından itibaren tek kaynak olarak yürüttüğümüz S-76 yatay stabilize imalatı programı çerçevesinde, 25’inci üniteden itibaren teslimatlar Amerikan HSIS firmasına yapılmaktadır.

Ocak 2005’te imzalanan anlaşma çerçevesinde Sikorsky firmasının MH-60/S-70A modellerine ait 50 set kuyruk konisi ve kuyruk dikmesi komponentlerinin hidrolik ve elektriksel parça imalat ve donanımını kapsayan “Fit-out” programında 2006 yılında tamamlanan ilk S-70 kuyruk konisi Nisan 2007 tarihinde teslim edilmiştir. MH-60 modeli kuyruk dikmesi, kuyruk konisi ve S-70 kuyruk dikmesi komponentleri için söz konusu ilk “fit-out” uygulamasını içeren teslimatların 2007 yılı Ağustos ayına kadar gerçekleştirilmesi planlanmıştır.

Sikorsky firmasının MH-60 / S-70A modellerine ait 50 set kuyruk konisi ve kuyruk dikmesi komponentlerine ait 11 kalem kompozit “fairing” parçasının 50 set imalatını kapsamaktadır. Programda takım imalatı ve test parça imalatı 2006 yılında tamamlanmış olup, seri imalatın ve teslimatların başlatılabilmesi için gerekli teknik dokümanların Sikorsky’den sağlanması beklenmektedir.

Sikorsky firmasının UH-60M modeli helikopterine ait kuyruk ve kuyruk konisi imalatını kapsayan program 80 seti kapsamaktadır. 2006 yılında montaj takımları imalatının tamamlandığı program çerçevesinde 2006 Aralık ayında ilgili komponentlerin hidrolik ve elektriksel aksamında talep edilmesi ile ürün içeriği genişletilmiş olup, programlarda ilk teslimat 2007 Haziran ayına planlanmıştır.

Sikorsky firmasına komponent kit teslimatları dışında detay parça ve alt montaj parça teslimatlarını kapsayan diğer programlarda 2006 yılında da sevkıyatlar programına uygun devam etmiştir.

Resim

Resim

Resim

Resim

Resim

Eurocopter AS-532

Eurocopter firmasının Phenix-II programındaki ofset taahhüdü çerçevesinde Şirketimiz ile Eurocopter arasında 24 Ekim 2002'de imzalanan sözleşme kapsamında, Cougar AS-532 helikopterlerinin yedi ana komponentinden 80 takım TUSAŞ tesislerinde üretilmektedir.

B737 Kanat Ucu
Şirketimiz ile Boeing-Seattle arasında 600 set B737 Kanat Ucu’nun üretimini kapsayan “Ana Program Sözleşmesi” 18 Şubat 1999’da imzalanmıştır. Programda gösterilen üstün başarı sonucunda, Boeing firması Kanat Ucu siparişini 2004 yılında 800, 2005 yılında ise 1000 sete çıkarmıştır.

B737 Uçuş Kabin Paneli
Şirketimiz ile Boeing-Irving arasında B737 uçaklarının Uçuş Kabin Panellerinin üretimi için 13 Kasım 1998'de bir anlaşma imzalanmıştır. BAE Systems Firması, 13 Ağustos 2004 tarihinde Boeing-Irving Firması'nı satın alarak TUSAŞ'ın yeni müşterisi olmuştur.

B737 Uçuş Kabin Panelleri programı, TUSAŞ'da yalın üretim uygulamaları alanında bir model oluşturmuştur. İmalat sahası iş ölçümlerinde elde edilen iyileştirmeler sonucunda bu yaklaşımın diğer imalat ve montaj sahalarına yaygınlaştırılması sağlanmıştır. Program çerçevesinde halen 11 kalem B737 Uçuş Kabin Paneli üretilmektedir.


Başa dön
   
 Mesaj Başlığı: Re: TAİ
MesajGönderilme zamanı: 03 Ağu 2012, 05:41 
Çevrimdışı
Akıncılar

Kayıt: 11 Tem 2012, 12:45
Mesajlar: 813
Yaş:
Uçak Grubu

Jet Eğitim Uçağı ve Muharip Uçak Kavramsal Tasarım Projesi
Savunma Sanayii İcra Komitesi’nin 15 Aralık 2010’daki toplantısında; Hava Kuvvetleri Komutanlığı’nın 2020’li yıllardan sonraki Jet Eğitim Uçağı ve Muharip Uçak ihtiyacının karşılanması maksadıyla kavramsal tasarım yapılması için TUSAŞ ile sözleşme görüşmelerine başlanmasına karar verilmiştir.

Bu karar doğrultusunda, 23 Ağustos 2011 tarihinde SSM ve TUSAŞ arasında Sözleşme imzalanmış, gerekli idari koşulların oluşmasını müteakip 29 Eylül 2011 tarihinde Proje Takvimi başlatılmıştır.

2 Yıllık sözleşme boyunca, Hava Kuvvetleri Komutanlığı’nın 2020’li yıllardan sonraki Jet Eğitim Uçağı ve Muharip Uçak ihtiyacına yönelik olarak;
•HvKK harekât ihtiyaçlarının belirlenmesi,
•Gereksinimlerin analizi çalışmaları ve bunları karşılayan
•Uçağın ve sistemlerinin kavramsal tasarımı,
•Milli imkân ve kabiliyetler ile yapılabilirliğin araştırılması ve
•Uluslararası işbirliği modelleri

çalışılacaktır. Sözleşme’nin sonunda, tüm teknik ve idari çıktılar değerlendirilerek geliştirme programının takvimi ve bütçesi hesaplanacak, nihai karar için SSM ve HvKK’na sunulacaktır.

HÜRKUŞTÜRK BAŞLANGIÇ ve TEMEL EĞİTİM UÇAĞI

Türk Başlangıç ve Temel Eğitim Uçağı (HÜRKUŞ) Geliştirme Programı, Mart 2006’da Savunma Sanayii Müsteşarlığı ile TUSAŞ arasında imzalanan anlaşma ile yürürlüğe girmiştir. Gece ve gündüz görev yapabilme kabiliyetine sahip HÜRKUŞ eğitim uçağı ile intibak, görerek, aletli uçuş, seyrüsefer, gece ve kol uçuşu eğitimleri yapılabilecektir.

Program kapsamında iki ayrı uçak konfigürasyonu geliştirilmektedir :
•HÜRKUŞ A: EASA ile CS-23 gereksinimlerine göre sertifikalandırılan temel konfigürasyon
•HÜRKUŞ B: Entegre aviyonikler (HUD, MFD, INS/GPS, Görev Bilgisayarını kapsayan) ile geliştirilmiş konfigürasyon

Tasarım Özellikleri
•Üstün aerodinamik performans, TUSAŞ tasarımı özgün kanat profili
•1,600 shp PT6A-68T Pratt & Whitney Kanada turboprop motor
•Beş palli alüminyum Hartzell HC-B5MA-3 pervane
•Martin-Baker Mk T16N 0/0 fırlatma sandalyesi
•Ters uçuş kabiliyeti
•Arka kokpitte yüksek görüş açısı,
•Farklı fiziksel boyutlardaki pilotlar için tasarlanmış ergonomik kokpit
•Kabin Basınçlandırma Sistemi (nominal 4.16 psid)
•Uçakta Oksijen Üretim Sistemi (On-Board Oxygen Generating System-OBOGS)
•Anti-g Sistemi
•Kokpit İklimlendirme Sistemi (Buhar Çevrimli Soğutma)
•Kuş çarpmalarına karşı güçlendirilmiş kanopi
•Askeri eğitim uçaklarına özgü yüksek şok dayanımlı iniş takımları
•“Hands On Throttle and Stick” (HOTAS)

Performans (Hesaplanan*)

Maksimum Seyir Hızı

310 KCAS (574 km/sa)

Perdövites Hızı (iniş konfigürasyonu)

77 KCAS (143 km/sa)

Maksimum Tırmanma Hızı (@deniz seviyesi)

4370 ft/dak (22 m/s)

Azami Servis İrtifası

34700 ft (10577 m)

Maksimum Havada Kalma Süresi (@15,000 ft)

4 sa 15 dak

Maksimum Menzil (@15,000 ft)

798 Deniz mili (1478 km)

Kalkış Mesafesi (@deniz seviyesi)

1605 ft (489 m)

İniş Mesafesi (@deniz seviyesi)

1945 ft (593 m)

g limitleri

+7 / -3,5g

*Tablodaki değerler Uluslararası Standart Atmosfer (ISA) koşullarında hesaplanmıştır


İlgili Basın Bültenleri

TUSAŞ, Avrupa Havacılık Otoritesi'nden Tasarım Organizasyonu Sertifikası Aldı

Türkiye’de uçak, helikopter, insansız hava araçları ve uydu gibi hava-uzay platformlarının tasarımı, geliştirilmesi, imalatı, entegrasyonu, modernizasyonu ve satış sonrası hizmetleri alanlarında tek teknoloji merkezi olan Türk havacılık ve Uzay Sanayii A.Ş. (TUSAŞ), Eğitim Uçağı “HÜRKUŞ” için Avrupa Havacılık Otoritesi’nden (EASA) “Tasarım Organizasyonu Sertifikası” aldı.

Tüm tasarımcı mühendislerin yönergeler ve yönetmeliklere uygun olarak bir uçağı emniyetli olarak tasarlayabildiklerini tescilleyen sertifikaya başvuru 2007’de yapılmıştı.

O tarihten bu yana EASA ve Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü (SHGM) uzmanlarının yaptıkları denetimlerden başarıyla geçen TUSAŞ’a, her türlü emniyeti gözeterek uçak tasarlayabilir yetkisi verilmiş oldu.

Bu yetki EASA’nın Türkiye’ye verdiği ilk uçak tasarlama yetkisi oldu.

Verilen yetki, fikir aşamasından uçağı uçurana kadar TUSAŞ’ın tüm organizasyonunun uluslararası kurallara göre uyum içinde çalıştığını kanıtlıyor.

Tescil edilen yöntem ve yönetmelikler, TUSAŞ’ın Bölgesel Uçak/Savaş Uçağı, vb. yeni ürünlerin de geliştirilmesinin yolunu açıyor.


Türk Başlangıç ve Temel Eğitim Uçağı “Hürkuş” Hangardan Çıktı

Hava Kuvvetleri Komutanlığımızın eğitim uçağı ihtiyaçları doğrultusunda TUSAŞ mühendisleri tarafından tasarlanan ve birçok yerli alt yüklenici firmanın da görev aldığı Türk Başlangıç ve Temel Eğitim Uçağı "HÜRKUŞ"un montajı ve üretimi tamamlanarak, 27 Haziran 2012 tarihinde TUSAŞ, Kazan tesislerinde düzenlenen törenle hangardan çıkarılmıştır.


Türk mühendisleri tarafından tasarlanan ve Türk teknisyenleri tarafından üretilen HÜRKUŞ'un uçuş hazırlıklarına başlamak üzere hangardan çıkışının verdiği haklı gururunun yaşandığı törene, başta Başbakan Recep Tayyip Erdoğan, Genelkurmay Başkanı Org. Necdet Özel, Bakanlar Kurulu Üyeleri, Kuvvet Komutanları, Vecihi Hürkuş 'un ailesi olmak üzere bir çok askeri ve sivil yetkili katılmıştır.

HÜRKUŞ;
•Pilot başlangıç ve temel eğitim müfredatına uygun, gece ve gündüz uçabilen, öğretmen ve öğrencinin arka arkaya oturduğu, ,
•Pilotların jet uçağına geçişini kolaylaştıran 1600bg.lik türboprop motorla donatılmış,
•Kullanılan yeni teknolojilerle yüksek performanslı ve düşük işletme maliyetine sahip,
•Rakip uçaklardan daha iyi olması amacıyla yaklaşık 21000 uçuş emniyeti, pilotaj ve performans gereksinimini sağlayacak şekilde tasarlanmış,
•1 Milyonun üstünde mühendislik saati ile 4800'den fazla tasarım dokümanı ve 7250 teknik resim ile dokümante edilmiş,
•Gelişmeye açık tasarım altyapısı ile de özellikle kamera ve silah da taşıması göz önünde bulundurulmuş bir uçaktır.

Türkiye'nin Havacılık ve Uzay Merkezi TUSAŞ, "Özgün ürünlere sahip ve küresel rekabet gücüne ulaşmış 'dünya markası havacılık ve uzay şirketi' olmak" vizyonunun çizdiği yolda başarı ile yürümekte, Ülkemize yeni ufuklar açmaya devam etmeyi hedeflemektedir.


ÖNCEL I

Şirketimiz, Öncel I Projesi kapsamında 1987-1995 tarihleri arasında Türk Hava Kuvvetleri (Hv.K.K.) için Blok 30 ve Blok 40 konfigürasyonunda 152 adet F-16 C/D imal ederek teslim etmiştir. Toplam 160 uçağı kapsayan projenin ilk sekiz uçağı
Fort Worth-ABD’de üretilerek Hv.K.K.lığına doğrudan teslim edilmiştir.

TUSAŞ, bu proje çerçevesinde, arka gövde, orta gövde ve kanatlar dahil olmak üzere, uçak gövdesinin %70’ini imal etmiştir.


ÖNCEL II
Birinci paketin devamı niteliğinde olan “Öncel II Projesi” çerçevesinde Şirketimiz, 1995-1999 yılları arasında Türk Hava Kuvvetleri için mevcutlara ek olarak Blok 50 konfigürasyonunda ilave 80 F-16 uçağı daha üretmiştir. Bu projede F-16 uçağının ön gövde donanım işlemleri ile flaperonların mevcutlara ilave edilmesiyle TAI’nin gövde imalat oranı %80’lere ulaşmıştır.

TUSAŞ tesislerinde üretilerek teslim edilen toplam 278 F-16 uçağının üç adedi “Mükemmel”, 29 adedi ise “Sıfır Hatalı” uçaktır.

ÖNCEL III Modernizasyon Programı

Hv.K.K.lığı’nın mevcut F-16 uçaklarının aviyonik modernizasyonu ve silah sistemlerinin geliştirilmesi için ABD Hükümeti ile yapılan anlaşma kapsamında, 10 adet F-16 Uçağı modernizasyonunun TUSAŞ tarafından TUSAŞ tesislerinde yapılması ile ilgili Lockheed Martin firması ile bir sözleşme imzalanmıştır.

6 uçağın modernizasyonunun tamamlanarak teslim edildiği projede, kalan 4 uçağın modernizasyon faaliyetleri devam etmekte olup uçak teslimatları 2011 yılı başında gerçekleştirilecektir.


ÖNCEL IV F-16 Projesi
Aralık 2006'da yapılan Savunma Sanayii İcra Komitesi toplantısında Lockheed Martin firmasından Yabancı Askeri Satış (FMS) yöntemiyle 30 adet Blok 50+ uçağının tedarik edilmesi için Savunma Sanayii Müsteşarlığı'na yetki verilmiştir.

Savunma Sanayi Müsteşarlığı’nın ABD Hükümeti’nden Yabancı Askeri Satış (FMS) yöntemiyle 30 adet yeni nesil F-16 uçağı tedarik edilmesi kapsamında, TUSAŞ, ana yüklenici Lockheed Martin firması ile 05 Aralık 2008 tarihinde bir sözleşme imzalanmıştır.
Bu Sözleşme kapsamında, tedarik edilecek olan 30 adet yeni nesil F-16 uçağının son montaj, test uçuşları ve teslimat işlemleri TUSAŞ tesislerinde yapılacaktır.

Faaliyetlerine 2010 yılı başında başlanan programın, 2012 Aralık ayında, 30. Uçak teslimi ile tamamlanması hedeflenmiştir.


MISIR F-16 Programı
Şirketimiz, Türk, A.B.D., ve Mısır Hükümetleri arasında imzalanan anlaşma uyarınca, 1993-1995 yılları arasında Mısır Hava Kuvvetleri için 46 adet F-16 uçağı üretmiştir.


Ürdün Hava Kuvvetleri (RJAF) F-16 Programı
Şirketimiz ile Ürdün Kraliyet Hava Kuvvetleri (RJAF) arasındaki, 17 adet Blok 15 F-16 uçağının “Falcon-up”, “Falcon Star” ve “Mid Life Upgrade” (MLU) tadilatına yönelik sözleşme kapsamında, 12 F-16 uçağının TUSAŞ tesislerinde modernize edilerek teslim edilmesi ve RJAF tarafından modernize edilecek son 5 uçak için teknik destek sağlanmasından oluşan programı başarı ile tamamlamıştır.



F-16 Seri Montaj Modernizasyon Programı
Proje, PO III Programı kapsamında 10 adet F-16 uçağına uygulanan modernizasyonun, Hv.K.K.lığının 165 adet F-16 uçağına seri uygulamasını kapsamaktadır.

Proje sözleşmesi Savunma Sanayi Müsteşarlığı ile TUSAŞ arasında 31 Ağustos 2009 tarihinde imzalanmıştır. Modernizasyon işlemlerine Ekim 2010 tarihinde başlanan projede, 149 adet F-16 TUSAŞ tesislerinde TUSAŞ tarafından, 16 adet F-16 ise TUSAŞ teknik desteğinde 1.HİBM Komutanlığı’nda modernize edilecektir. Programın 2014 yılında tamamlanması hedeflenmektedir.



Pakistan Hava Kuvvetleri F-16 Modernizasyonu Projesi
Pakistan Hava Kuvvetleri’nin envanterindeki 41 adet Blok 15 F-16 uçağı modernizasyonu için açmış olduğu ve F-16 Modernizasyonu konusunda sayılı yeterlilikte firmanın davet edildiği ihaleyi TUSAŞ kazanmıştır.

29 Haziran 2009 tarihinde, Pakistan’da, Pakistan Savunma Bakanlığı ve TUSAŞ arasında resmi bir törenle imzalanan anlaşma ile program yürürlüğe girmiştir. Modernizasyon süresi 47 ay olarak belirlenen programın ilk üç uçağı 2010 yılının son çeyreğinde tesislerimize gelerek faaliyetlere başlanmıştır.Programın 2014 yılında tamamlanması hedeflenmiştir



T38 (ARI)
Sözleşmesi Temmuz 2007’de Savunma Sanayii Müsteşarlığı (SSM) ile TUSAŞ arasında imzalanan T-38 Aviyonik Modernizasyon (ARI) Programı çerçevesinde, Hava Kuvvetleri Komutanlığı’nın (Hv.K.K.) envanterinde bulunan T-38 uçaklarının modernize edilmesi amaçlanmaktadır.

SSM ile imzalanan sözleşme gereği 20 Eylül 2007 tarihinde yürürlüğe giren T-38 Uçakları Aviyonik Modernizasyonu (ARI) Programı 55 uçağı kapsamaktadır. Bunlardan 5 adedi TUSAŞ tesislerinde modernize edilecek. 50 uçağın modernizasyonu ise 1’inci HİBM.K.lığı/Eskişehir tarafından gerçekleştirilecektir. Modernizasyon için gereken Grup-A ham malzeme ve Grup-B Kitleri ile eğitim, teknik veri paketi ihtiyacı TUSAŞ tarafından sağlanacaktır.

Ayrıca TUSAŞ, modernizasyon sonrasında uçakların uzun süre Entegre Lojistik Desteği’ni de sağlayacaktır.
2012 yılında gerçekleşecek prototip teslimatlarını takiben son uçağın Mart 2014’te teslim edilmesi planlanmıştır


ERCİYES (C-130)
Sözleşmesi Aralık 2006'da SSM ile TUSAŞ arasında imzalanan C-130E/B Aviyonik Modernizasyon (Erciyes) programı çerçevesinde, Hv.K.K. Envanterindeki yedi adet C-130E ve altı adet C-130B nakliye uçağı modernize edilmektedir.

C-130 modernizasyon projesi ile uçaklar; uluslararası seyrüsefer ihtiyaçlarına (GATM, RVSM, CAT-II) uyumlu, dört MFD ve iki CDU ile modernize edilmiş, yüksek harekat etkinliğine sahip çok amaçlı görev bilgisayarı ve yer görev planlama sistemi ile gece görüş uyumlu gösterge ve aydınlatma sistemleriyle donatılmış olarak teslim edecektir.

Program kapsamında iki adet prototip uçak üzerinde yapılacak tasarım, entegrasyon, üretim, yer ve uçuş testleri ile kalifikasyon faaliyetlerini takiben, kalan onbir uçağa takılacak kitlerin üretimi TUSAŞ tarafından gerçekleştirilmektedir. Onbir uçağa sistemin giydirilmesi ise 2.HİBM K.lığınca Kayseri’de gerçekleştirilecektir. Teslimat sonrası Entegre Lojistik Destek faaliyetleri de TUSAŞ tarafından icra edilecektir.

Erciyes programı ile birlikte C-130 nakliye uçağı kullanan pek çok ülkenin de modernizasyon ihtiyacının karşılanmasında önemli bir avantaj elde edilecektir.

BARIŞ KARTALI (HİK)
Savunma Sanayii Müsteşarlığı (SSM) ile Boeing firması arasında B737-700 tipi Havadan Erken İhbar ve Kontrol Uçağı’nın (HİK) tedarikine yönelik imzalanan sözleşme, 23 Temmuz 2003 tarihinde yürürlüğe girmiştir.

Barış Kartalı Programı çerçevesinde Türkiye, Amerikan Boeing firmasından dört adet B737 tipi Havadan Erken İhbar ve Kontrol (HİK) uçağı ve bir adet Yer Destek Sistemi satın almaktadır. Söz konusu programda TUSAŞ ile Boeing firması arasında 28 Ocak 2004’de “Modifikasyon, Sistem Yerleşimi, Kontrol, Test ve Teslim” işlemlerini kapsayan bir alt yüklenicilik sözleşmesi imzalanmıştır.
Program çerçevesinde ilk uçağın işlemleri Boeing-Seattle tesislerinde, diğer üç uçak işlemleri ise TUSAŞ tesislerinde gerçekleştirilmiştir.

Tadilat işlemlerinin yanı sıra, proje kapsamında değiştirilen veya ilave edilen tüm sistemlerin testleri ile uçağın periyodik, planlı ve plansız tüm bakımları Şirketimiz tarafından yapılmaktadır.


MELTEM II (CN-235)

Eylül 2002’de yürürlüğe giren Meltem II programı, Deniz Kuvvetleri Komutanlığı (Dz.K.K.) ve Sahil Güvenlik Komutanlığı (S.G.K.) için Şirketimizde üretilen dokuz adet CN-235 platformuna Deniz Karakol (MPA) ve Deniz Gözetleme (MSA) kabiliyeti kazandırılmasına yönelik bir sistem entegrasyonu projesidir.

Programın ana yüklenicisi THALES Airborne Systems (TAS) firması olup, Şirketimiz projede önemli sistemlerin uçağa montajından sorumlu alt yüklenici olarak görev yapmaktadır.

Program kapsamında PDMS elektrik güç dağıtım ve yönetim sistemi, aydınlatma, kabin içi ekipman tasarımlarını gerçekleştiren TUSAŞ, tüm detay parça, kablo donanımı, takım imalatı, uçak modifikasyonu ve entegre lojistik destek kapsamında teknik dokümantasyon ile eğitimlerden de sorumludur. Seri uçaklara ait modifikasyon işlemleri de yine TUSAŞ tarafından gerçekleştirilmektedir


MELTEM III (ATR-72)
Sözleşmesi Aralık 2005’te İtalyan Alenia Aeronautica S.p.A ile Şirketimiz arasında imzalanan ve 10 adet ATR72-500 uçağının Deniz Karakol Uçağı’na dönüştürülmesini kapsayan “Meltem III” Projesi çerçevesinde ilk uçak 14 Şubat 2008 tarihinde TUSAŞ tesislerine gelmiştir.

TUSAŞ’ın ana alt yüklenici, Alenia firmasının ise ana yüklenici olduğu programda, uçakların yapısal ve elektriksel tadilatının yanı sıra tasarım faaliyetlerinin önemli bir bölümü de TUSAŞ tarafından gerçekleştirilecektir


En son Alfa tarafından 03 Ağu 2012, 05:45 tarihinde düzenlendi, toplamda 1 kere düzenlendi.

Başa dön
   
 Mesaj Başlığı: Re: TAİ
MesajGönderilme zamanı: 03 Ağu 2012, 05:44 
Çevrimdışı
Akıncılar

Kayıt: 11 Tem 2012, 12:45
Mesajlar: 813
Yaş:
Helikopter Grubu

ÖZGÜN HELİKOPTER
15 Haziran 2010 tarihli Savunma Sanayi İcra Komitesi kararı ile TUSAŞ’ın ana yükleniciliğinde gerçekleştirilecek olan “Özgün Helikopter Projesi”ne yönelik Teknik ve Ekonomik Fizibilite Etüdü Temmuz 2011’de tamamlanarak Savunma Sanayi Müsteşarlığı’na teslim edilmiştir.

TUSAŞ’ın kendi kaynakları ile sürdürdüğü altyapı çalışmaları halen devam etmektedir. Bu kapsamda; bütünü ile özgün olarak tasarlanan Viril Kulesi (Whirl Tower) inşaat faaliyetleri tamamlanmıştır. Düzenek, azami kalkış ağırlığı 4,5 tona kadar helikopter palalarının; aerodinamik, yapısal ve akustik geliştirme faaliyetleri için kullanılabilecektir. Sistemin Mart 2012’de hizmete girmesi planlanmaktadır. Düzenek üzerinde ilk test edilecek palalar, yine bütünü ile özgün tasarlanan ve üretimleri tamamlanan R-İHA (Döner Kanatlı İnsansız Hava Aracı) palaları olacaktır.

Kritik Parça Test, Transmisyon Geliştirme ve Uçuş Kontrol Sistemi Laboratuarlarının kurulum çalışmaları için gerekli kaynak ayrılarak çalışmalar başlatılmıştır.

T129 ATAK HELİKOPTERİ
Türk Silahlı Kuvvetleri’nin Taarruz ve Taktik Keşif Helikopteri ihtiyacının karşılanması için 50 adet helikopterin tedarikine yönelik olarak 7 Eylül 2007’de imzalanan sözleşmenin ardından, ilave dokuz adet Helikopterin 15 ay erken teslimatını hedefleyen tedarik sözleşmesi de 8 Kasım 2010 tarihinde imzalanmıştır.

AgustaWestland tasarımı A129 gövdesinin, Türk Silahlı Kuvvetleri’nin ihtiyaçlarına uygun şekilde; motor, aktarma organları ve kuyruk pallerinin değiştirilmesine ilave olarak milli aviyonik ve silah sistemleri ile teçhiz edilmesi sonucu ortaya çıkan T129, halen dünyada kendi sınıfındaki en etkin taarruz helikopteri olma unvanını elinde tutmaktadır.

Ağır silah yükü ile zorlayıcı “sıcak hava-yüksek irtifa” görevleri için optimize edilmiş olan T129’un, iki tipi mevcuttur. Yakın hava desteği görevleri için 76 adede kadar 70 mm güdümlü/güdümsüz roketler ve 500 adet mühimmat kapasiteli 20 mm top ile donatılmış T129A ve çok amaçlı görevlere uygun olarak en modern elektronik harp gereçleri entegre edilmiş olan ve aynı anda 8 adet UMTAS, 12 adet CIRIT, 2 adet STINGER ve 500 adet top mermisi ile görev yapabilen T129B.

TUSAŞ tesislerinde üretimi tamamlanan ilk T129 A prototipi ilk uçuşunu 17 Ağustos 2011’de gerçekleştirmiştir. İtalya’da üç adet ve Türkiye’de iki adet prototip ile devam eden test ve kalifikasyon faaliyetleri kapsamında Kalifikasyon tamamlanana kadar toplam 750 saate yakın uçuş gerçekleştirilmesi planlamıştır. İlk T129 A Helikopteri’nin Nisan 2012 içinde kabullerinin tamamlanarak, Kara Kuvvetleri Komutanlığı pilotlarına verilecek eğitimlerin ardından 2012 yılının 3. çeyreğinde teslimatının gerçekleştirilmesi amacı ile çalışmalar devam etmektedir. T129B teslimatlarına ise 2013 yılının ikinci yarısında başlanacaktır.


GENEL MAKSAT HELİKOPTERİ

21 Nisan 2011 tarihli Savunma Sanayi İcra Komitesi, 2007 yılından bu yana devam eden Türk Genel Maksat Helikopteri İhalesinde sözleşme müzakerelerine Amerikan Sikorsky firması ile başlanması kararı almıştır. Müzakerelerin 2012 içinde nihayetlendirilerek, Sözleşmenin 2013 yılı içinde yürürlüğe girmesi için çalışmalar devam etmektedir.

Tamamı TUSAŞ tesislerinde üretilecek olan Sikorsky S-70i helikopterlerinin Aselsan ürünü modern aviyonik sistemler ve TEI tarafından üretilecek T700-TEI-701 motorları ile donatılması sonucu oluşturulacak T-70 helikopterlerinden, yedi farklı kullanıcı (Kara Kuvvetleri K.lığı, Hava Kuvvetleri K.lığı, Jandarma Genel K.lığı, GES K.lığı, Genelkurmay Özel Kuvvetler K.lığı, Emniyet Genel Md.lüğü, Orman Genel Md.lüğü) için iki ayrı konfigürasyonda, toplam 109 adet üretilecektir. Programın, Sözleşmenin yürürlüğe girmesinden sonra, on yıl içinde tamamlanması hedeflenmiştir.


YARASA
Program kapsamında Genelkurmay Özel Kuvvetler Komutanlığı’na ait dört adet S-70 Blackhawk helikopterinin aviyonik modernizasyonu gerçekleştirilmiştir.

YARASA Aviyonik Modernizasyonu bugüne kadar ülkemizde gerçekleştirilmiş en kapsamlı yazılım entegrasyonudur. Yapılan çalışmalar ile helikopter üzerinde mevcut seyrüsefer, haberleşme ve görev ekipmanlarının sayısalları ile değiştirlmesine ilave olarak; kayan harita, hava radarı, kaska entegre gece görüş sistemi, kızıl ötesi hedef tespit sistemi (FLIR) ve yedek yakıt tankı entegrasyonları başarı ile gerçekleştirilmiştir. Helikopterler üzerindeki muhtelif aviyonik teçhizatın birbirleri ile entegre ve senkronize şekilde çalışmalarını temin eden Görev Yazılımı üç milyon satırdan daha fazla bir hacme sahiptir. Kazandırılan yetenekler ile Genelkurmay Özel Kuvveteler K.lığına ait helikopterler; gece, gündüz ve her türlü hava şartında görev yapabilecek hale gelmiştir. Proje tamalanarak helikopterler kullanıcıya teslim edilmiştir.

Öte yandan, gerekli yazılım faaliyetleri yine TUSAŞ tarafından gerçekleştirilerek, YARASA Helikopterleri üzerindeki yabancı ve eski donanımların, milli ve modern donanımlar ile değiştirilmesi ve milli YARASA Aviyonik Suiti’nin ihtiyaç duyulan diğer helikopterlere de entegre edilmesi yönünde girişimlerimiz sürmektedir.


Başa dön
   
 Mesaj Başlığı: Re: TAİ
MesajGönderilme zamanı: 03 Ağu 2012, 13:34 
Çevrimdışı
Akıncılar

Kayıt: 11 Tem 2012, 12:45
Mesajlar: 813
Yaş:
İHA Sistemleri

ANKA

Orta İrtifa Uzun Havada Kalışlı (MALE-Medium Altitude Long Endurance), İHA Programı, bir geliştirme projesi olup; üç adet hava aracı prototipi ve tüm yer sistemlerinin belirlenmiş olan ihtiyaçlara göre tasarlanıp, geliştirilmesi ile prototip ve geliştirme testlerinin tamamlanmasını hedeflemektedir. Program, "Kavramsal Tasarım", "Ön Tasarım", "Detay Tasarım ve Geliştirme" ile "Test ve Değerlendirme" safhalarından oluşmaktadır. Geliştirme safhası süresince, tüm sistem bileşenlerinin geliştirme/ara yüz/bütünleştirmelerinin gerçekleştirileceği bir Sistem Entegrasyon Laboratuarı (SEL) oluşturulmuştur.

Oldukça kapsamlı bir sistem geliştirme/bütünleştirme projesi olan ANKA çerçevesinde yer alan tüm alt sistemlerin, yurt içi firmalar tarafından geliştirilmesi planlanmaktadır. Böylece, herhangi bir potansiyel İHA sisteminin, yurt içi imkanlarla geliştirilebilmesine yönelik, yurt içi kabiliyet merkezleri oluşturulması, program vizyonu oluşturmaktadır.

TUSAŞ mühendisleri tarafından tasarlanan ve birçok yerli alt yüklenici firmanın da görev aldığı Türk İnsansız Hava Aracı “ANKA”nın montajı ve üretimi tamamlanarak, 16 Temmuz 2010 tarihinde TUSAŞ tesislerinde düzenlenen törenle hangardan çıkmıştır. Hangardan çıktıktan sonra motoru da çalıştırılan ANKA, kendi kategorisinde dünyanın en iyi operatif sistemi olmayı hedeflemektedir.

Sistem Tanımı:

Gece ve gündüz, kötü hava şartları da dahil, keşif, gözetleme, sabit/hareketli hedef tespit, teşhis, tanımlama ve takip amaçlı, gerçek zamanlı görüntü istihbaratı görevlerine yönelik geliştirilmekte olan ANKA Sistemi, söz konusu görevleri yerine getirmek amacıyla aşağıdaki faydalı yükleri taşımaktadır:
•Elektro Optik Gündüz Kamera (EO Day TV),
•Gündüz (EO-ElectroOptic) / Kızılötesi (IR-InfraRed) / Lazer Mesafe Bulucu (LRF-Laser Range Finder) & Lazer İşaretleyici (LD-Laser Designator) ve Spotter Faydalı Yükü,
•SAR/MTI-ISAR Faydalı Yükü

Tümüyle kompozit yapıda tasarlanan hava aracı; mono blok gövde, sökülebilir kanat ve V-kuyruk ile katlanabilir iniş takımı, yedeklemeli kontrol yüzeyleri, ekipman bölmeleri, servis kapakları gibi bileşenlerden oluşmaktadır. Yapıda kompozit ya da gereken yerlerde metal bileşenler, omurga, çerçeve, sehpalar yer almaktadır. Arkadan itişli, piston-pervaneli tipli motor ile takatlandırılan platformda, gövde içi yakıt sistemi; kanat hücum kenarları, pervane ve diğer çeşitli ekipmanlarda buz önleme/giderme sistemleri; cihazların ısıtma/soğutma ihtiyaçlarına göre çevresel koşullandırma sistemleri gibi çeşitli alt sistemler yer almaktadır.

Bunların yanı sıra, uçuş kontrol bilgisayarına bağlı çeşitli uçuş algılayıcıları (pilot-statik sensör, EGI (entegre GPS/INS), hareket/sıcaklık/basınç algılayıcılar, vs.), hareketlendiriciler, haberleşme ve tanıtma sistemleri, görev kontrol, kayıt ve izleme sistemleri, ara yüz üniteleri, kontrol üniteleri gibi aviyonik birimler bulunmaktadır.

Teknik Özellikler:

ANKA sistemi temel performans parametreleri aşağıda açıklanmaktadır:
•Servis irtifası: 30,000ft (ASL)
•Havada Kalış Süresi: 24 saat
•Normal Seyir Hızı: >75 kts
•Çevre şartları: 15kts yan rüzgar, 20 kts baş rüzgarı, sıcaklık, nem, yağmur ve buzlanma limitleri, MIL-HDBK-310 ile tanımlanmıştır.


KEKLİK

KEKLİK Hedef Uçak Sistemleri, 1995 yılında Türk Silahlı Kuvvetleri’nin (TSK) hava savunma birliklerinin eğitim ihtiyaçlarını karşılamak amacıyla bir Araştırma ve Geliştirme projesi olarak başlatılmış özgün TUSAŞ tasarımı ve ürünleridir.

KEKLİK Takip Amaçlı Hedef Uçak Sistemleri; Atışsız ve Radarla, Namlulu Uçaksavar Topuyla Takip, Radar ve Isı Güdümlü Uçaksavar ile Takip görevlerinde eğitim platformu olarak kullanılabilmektedir.

2001 yılından Hv.K.K. ve K.K.K. envanterine giren KEKLİK, bu tarihten itibaren hava savunma birliklerinin eğitimlerinde aktif olarak kullanılmaya başlanmıştır.

Tüm sistem tamamen TUSAŞ özgün tasarım ve üretimi
•30 dakika havada kalma süresi
•Azami 41 m/sn hız
•10 kg azami kalkış ağırlığı
•Fırlatıcı ile kalkış, paraşüt ile karaya iniş
•Radar Yansıtıcı Kanat Kaplama
•Kolay Görünür Parlak Renkler
•Yeniden uçuşa hazırlık 15 dakikada
•RAHAT Ürünler
•MIL-STD-810F askeri standartlara uyumlu
•NATO NSN standartlarında kodlanmış
•Sağlam ve Basit Yapı
•Taşınabilir ve Modüler
•Kolay Kullanım
•TURNA Hedef Uçağı için eğitim platformu

ŞİMŞEK

ŞİMŞEK Yüksek Hızlı Hedef Uçak Sistemi, Türk Silahlı Kuvvetleri’nin (TSK) hava savunma birliklerinin eğitim ihtiyaçlarını karşılamak amacıyla 2009 yılında Araştırma ve Geliştirme projesi olarak başlatılmış özgün TUSAŞ tasarımıdır.

Müşteri ihtiyaçlarına göre şekillendirilebilir açık mimari yapıda tasarlanmakta olan ŞİMŞEK Yüksek Hızlı Hedef Uçak Sistemi; hava-hava, satıh-hava, uçaksavar ve füze sistemleri ile atış ve radarla takip eğitimlerinde kullanılacak, muharip uçakların ve füzelerin uçuş karakteristiklerine yakın özelliklere sahip, Yüksek Hızlı Hedef Uçak ihtiyaçlarını karşılayacaktır.

Tüm sistem tamamen TUSAŞ özgün tasarım ve üretimi
•60 dakika havada kalma süresi
•Azami 205 m/sn hız (400 kts)
•30ft (10m) ile 15000ft (4500m) (ASL) irtifalar arasında görev kabiliyeti
•Azami 100 km menzilli veri linki
•Fırlatıcı ile kalkış, paraşüt ile karaya veya denize iniş
•Donanma gemi platformlarından kalkış ve kontrol
•İleri kompozit teknolojileri ile üretilmiş yapı
•Askeri standartlara uyumluluk
•Özgün “YKİ Uçuş Kontrol Sistemi” ve “Otopilot Sistemi” sayesinde kalkış ve iniş dahil rota / yön / hız / irtifa tutma modları ile tam otonom uçuş kabiliyeti
•Önceden programlı görev noktası ve manevra tanımlama, uçuş anında değiştirebilme özelliği
•Eve Dönüş ve Acil İniş Modları ile önceden belirlenmiş eve dönüş noktasına gelerek otomatik iniş
•EMI/EMC korumalı Konteyner/Mobil Araç/Portatif Yer Kontrol İstasyonu ile görev planlama ve kontrol
•Gerçek zamanlı kriptolu sayısal uçuş verisi telemetreleri kaydetme ve sonradan oynatabilme
•Sayısal harita otomatik tanıma

Faydalı Yükler:
•Pasif Radar İz Artırıcı
•Pasif Termal İz
•Skor Kaydedici Sistem
•Karşı Tedbir Atım Sistemi
•İz Dumanı

TURNA

TURNA Hedef Uçak Sistemleri, 1995 yılında Türk Silahlı Kuvvetleri’nin (TSK) hava savunma birliklerinin eğitim ihtiyaçlarını karşılamak amacıyla bir Araştırma ve Geliştirme projesi olarak başlatılmış özgün TUSAŞ tasarımı ve ürünüdür.

Müşteri ihtiyaçlarına göre şekillendirilebilir açık mimaride olan Sistem; düşman uçak ve füzelerini simule edebilme, yüksek manevra kabiliyeti, yüksek hızı, kolay kullanımı, düşük görev riski, modülerliği ve maliyet etkinliği ile operasyonel ortamlarda gerçekleştirilen atışlı görevlerde etkinliğini ispatlamıştır.

2001 yılında Hv.K.K.lığı ve K.K.K.lığı envanterine giren TURNA, bu tarihten itibaren hava savunma birliklerinin eğitimlerinde aktif olarak kullanılmaktadır.

Tüm sistem tamamen TUSAŞ özgün tasarım ve üretimi
•90 dakika havada kalma süresi
•Azami 93 m/sn hız (180kts)
•12.000+ ft servis tavanı
•70 kg azami kalkış ağırlığı
•50+ km menzilli veri linki
•Fırlatıcı ile kalkış, paraşüt ile karaya veya denize iniş
•Donanma gemi platformlarından kalkış ve kontrol
•İleri kompozit teknolojileri ile üretilmiş yapı
•MIL-STD-810F ve MIL-STD-461 askeri standartlara uyumlu
•NATO NSN standartlarında kodlanmış
•Kalkış ve iniş dahil, Yer Kontrol İstasyonu (YKİ) ile tam otonom uçuş ve seyrüsefer
•255 görev noktasına kadar önceden programlı görev noktası tanımlama, uçuş anında değiştirebilme
•Eve Dönüş ve Acil İniş Modları ile önceden belirlenmiş eve dönüş noktasına gelerek otomatik iniş
•EMI/EMC korumalı Konteyner/Mobil araç/Portatif Yer Kontrol İstasyonu ile görev planlama ve kontrol
•Gerçek zamanlı kriptolu sayısal uçuş verisi telemetreleri kaydetme ve sonradan oynatabilme
•Sayısal harita otomatik tanıma

Faydalı yükler:
•Çekili yük ile; SKS, Manş ve Isı kaynağı.
•Uçak üzerinde; Pasif Radar İz Arttırıcı (Luneberg Lens), Isı Kaynağı ve İz dumanı


R-İHA

Yetenekler
•Tam otonom kalkış, seyrüsefer ve iniş
•Önceden planlanmış ve görev sırasında değiştirilebilen uçuş planı
•Birden fazla hava aracını aynı anda kontrol edebilen yer kontrol istasyonu

Özellikler



Kalkış Ağırlığı (kg)

320



Faydalı Yük (kg)

80



Seyir Hızı (knots)

72



Havada Kalış (sa)

3 - 4



Uçuş Tavanı (ft)

10.000

Faydalı Yükler
•EO/IR
•Sinyal İstihbarat Sistemleri

Görevler
•Hedef Tespit ve Teşhis
•Hasar Tespit
•Sinyal İstihbaratı
•Atış Tanzimi


Başa dön
   
 Mesaj Başlığı: Re: TAİ
MesajGönderilme zamanı: 03 Ağu 2012, 18:13 
Çevrimdışı
Akıncılar

Kayıt: 11 Tem 2012, 12:45
Mesajlar: 813
Yaş:
Uzay Sitemleri

GÖKTÜRK-1
GÖKTÜRK-1 Programının amacı; coğrafi kısıtlama olmaksızın dünya üzerinde herhangi bir bölgeden askeri istihbarat amaçlı yüksek çözünürlüklü görüntü elde edilmesine imkan tanıyacak aynı zamanda orman alanlarının kontrolü, kaçak yapılaşmanın takibi, doğal afet sonrası en kısa sürede hasar tespiti, ürün rekolte tespiti, coğrafi harita verilerinin üretilmesi gibi pek çok sivil faaliyet alanında da görüntü ihtiyacını karşılayacak bir uydu sisteminin tedarik edilmesidir.

Bu amaçlara ek olarak proje ile TUSAŞ’da 5 tona kadar tüm uyduların entegrasyon ve testlerinin yurtiçinde gerçekleştirilebileceği uluslar arası standartlarda bir uydu montaj, entegrasyon ve test merkezi de kurulacaktır.

GÖKTÜRK-1 projesine ait sözleşme, Milli Savunma Bakanlığı Savunma Sanayii Müsteşarlığı ile TELESPAZIO arasında 13 Temmuz 2009 tarihinde imzalanmış ve 19 Temmuz 2009 tarihinde yürürlüğe girmiştir.

TELESPAZIO Ana Yükleniciliği’nde yürütülen projede TUSAŞ, TELESPAZIO’ya karşı sorumlu olduğu iş paketlerine doğrudan katılım sağlamaktadır. Doğrudan katılım dışında, GÖKTÜRK-1 Uydusunun bazı bileşenleri de TUSAŞ tarafından üretilmektedir.

GÖKTÜRK-1 Projesi kapsamında uzay ve uydu sistemlerine yönelik teknoloji, uzman insan gücü ve alt yapı geliştirilmenin yanı sıra Ülkemizin gelecekteki gözlem ve haberleşme uydularının yurtiçinde üretilmesine yönelik kritik bir altyapı olan Uydu Montaj, Entegrasyon ve Test Merkezine sahip olması projenin stratejik hedefe haiz kazanımları arasında tanımlanabilir.


GÖKTÜRK-2
Bu proje ile üretilmekte olan GÖKTÜRK-2 Uydusu,TÜBİTAK kaynaklarıyla gerçekleştirilen ilk Milli yer gözlem uydusu olacaktır.

GÖKTÜRK-2 projesine ait Proje Destekleme Sözleşmesi, Milli Savunma Bakanlığı, TÜBİTAK Başkanlığı ve TÜBİTAK UZAY-TUSAŞ İş Ortaklığı arasında 13 Nisan 2007 tarihinde imzalanmış ve 01 Mayıs 2007 tarihinde yürürlüğe girmiştir.

Tedarik Makamı Milli Savunma Bakanlığı tarafından TUSAŞ - TÜBİTAK UZAY İş Ortaklığı sorumluluğuna verilen projede, fırlatma öncesi son aşamalara yaklaşılmaktadır.

GÖKTÜRK-2 Projesi kapsamında; uzay ve uydu sistemlerine yönelik teknoloji, uzman insan gücü ve alt yapı geliştirilmesi, kamu kurum ve kuruluşlarının gözlem ve araştırma ihtiyaçlarının milli imkan ve kabiliyetlerle karşılanması hedeflenmektedir.



GÖKTÜRK-2 Uydusu Teknik Özellikleri:

Yörünge

: Güneş Eş zamanlı Yörünge

Yörünge Yüksekliği

: ~ 700 km

Dünya Çevresindeki Tur Süresi

: ~ 98 dakika

Günlük yer istasyonu Temas Süresi

: ~ 40 dakika (gündüz+gece)

Global gözlem alanı kabiliyeti


Eş zamanlı görüntü aktarma kabiliyeti

Uydu Kütlesi

:< 409 kg.

Görüntü Depolama Kapasitesi

:> 15 Gbit

Çözünürlük

:2,5 m



DÖNENCE

Dönence Projesi sözleşmesi TÜBİTAK, Milli Savunma Bakanlığı ile TUSAŞ arasında 15 Haziran 2007 tarihinde imzalanmıştır.

Uydu Yönelim Kontrolü için Moment Kontrol Jiroskobu ve Enerji Saklayabilen Değişken Hızlı Moment Kontrol Jiroskobu geliştirilmesi amacıyla TÜBİTAK Kamu Kurumları Araştırma Geliştirme Projeleri Destekleme Programı (1007) kapsamında TUSAŞ Ana Yüklenici’liğinde yürütülen faaliyetlerle, takvime uygun şekilde tüm proje hedeflerine başarıyla ulaşılmış ve 15 Haziran 2010 tarihinde İhtiyaç Makamı onayı ile proje tamamlanmıştır.

DÖNENCE Projesi’nde:
Uydu Yönelim Yörünge Kontrol Alt Sistemine ait gelişmiş bir eyleyici olan uzay kalifiye Moment Kontrol Jiroskobu Seti ve Uydu yönelim kontrol eyleyicilerine özelleşmiş donanım döngüde test altyapısı kapsamında uydu yönelim kontrol laboratuvarı geliştirilmiştir.

DÖNENCE Projesi kapsamında, uydu yönelim kontrol sistemlerinde kullanılmak üzere uzay kalifiye Moment Kontrol Jiroskopları (MKJ) ve ilgili sürücü ve yönelim kontrol donanım/yazılımlarının yanı sıra yönelim eyleyicisi olma özelliğine ek olarak birer mekanik enerji saklama aracı olan Enerji Saklayan Moment Kontrol Jiroskobu (ESMKJ) prototipleri de tasarlanmış ve üretilmiştir.

TUSAŞ Uzay Sistemleri tarafından ECSS standartları rehber alınarak Milli olarak geliştirilen ve çevresel testleri başarıyla gerçekleştirilen Moment Kontrol Jiroskobu Uçuş Modelleri, tüm donanım ve yazılımları ile uzayda kullanıma hazırdır.

MOMENT KONTROL JİROSKOPLARI SİSTEMİ ÖZELLİKLERİ:
•Proje kapsamında Moment Kontrol Jiroskoplarına (MKJ) ilişkin tüm tasarım ve üretim aşamaları Avrupa Uzay Ajansı (ESA) Kalite Standartlarına uygun olarak yürütülmüş olup, ürünlere ilişkin çevresel testler ise ECSS-E-10-03A kapsamında gerçekleştirilmiştir.
•MKJ kümesindeki her bir MKJ diğerinden bağımsız olarak EIA RS422 veri yolu üzerinden yönetilebilmektedir.
•Moment Kontrol Jiroskobu Uçuş Modelleri uydu platformlarında hiçbir destek ekipmanı ya da ek arayüz birimine ihtiyaç duymadan görev yürütebilmektedir.


Başa dön
   
 Mesaj Başlığı: Re: TAİ
MesajGönderilme zamanı: 03 Ağu 2012, 18:26 
Çevrimdışı
Akıncılar

Kayıt: 11 Tem 2012, 12:45
Mesajlar: 813
Yaş:
Entegre Lojistik Destek Fonksiyon Faaliyetleri

Ürünün Ömür Devri boyunca maliyet etkin olarak idamesini sağlamak üzere sözleşmelerde yer alan müşteri isterlerinin tasarım ve ürün oluşturma sürecine entegre edilmesi amacı ile Programın başlangıcından teslimatına kadar Entegre Lojistik Destek Fonksiyon faaliyetlerimiz kapsamda;

Resim
Lojistik Destek Analizi

Müşteri isterleri, tasarım gereksinimleri, maliyet etkinlik, hedef pazar verileri, güvenilirlik ve göreve hazır olma kriterleri baz alınarak lojistik destek kaynaklarını belirleyen ve planlayan analizler çerçevesindeki faaliyetler;
•Desteklenebilirlik problemlerinin ve maliyet artırıcı unsurların tasarım ilk fazlarında belirlenmesi ve bu doğrultuda gerekli önlemlerin alınması,
•Bakım ve operasyon maliyetlerini en az seviyede tutulması,
•Sistemin ömür devri boyunca kullanacağı lojistik destek kaynaklarının (işgücü, destek ekipmanı, yedek parça ihtiyacı vb.) belirlenmesi,
•Standartlaştırılmış ve entegre bir lojistik destek veritabanının oluşturularak lojistik veriler arası entegrasyonun sağlanması, analiz sonuçlarının kullanıma sunulmasıdır.  

Lojistik Destek Analizi Kabiliyetlerimiz;

Lojistik Destek Analizleri, uluslararası kabul görmüş askeri ve sivil standartlara uygun olarak gerçekleştirilmektedir.

• Onarım Seviyesi Analizi (Level of Repair Analysis-LORA)
• Bakım Görev Analizi (Maintenance Task Analysis-MTA)
• Ömür Devri Maliyet Analizi (Life Cycle Cost Analysis-LCC)
• Yedek Parça Optimizasyon Analizi


İdame Edilebilirlik Analiz Kabiliyeti

İdame Edilebilirlik mühendislik faaliyetlerimiz uluslararası kabul görmüş askeri ve sivil standartlara uygun olarak yürütülmektedir.
•Niteliksel Bakım Analizi (Qualitative Maintenance Analysis-QMA)
•Planlı Bakım Analizleri (Reliability Centered Maintenance-RCM, Maintenance Steering Group3 - MSG3)
•Grafiksel Destek Analizleri (Graphical Support Analysis-GSA)


Teknik Dokümantasyon Üretim Kabiliyeti

Hava aracının bakımı, onarımı, işletme ve idamesine yönelik olarak, "kullanıcı" seviyesinde ve talep edilen bakım kademesi bazında;
•MIL-PRF-83495 , MIL-STD-1808, MIL-STD-38784, ATA100, ATA2200, ASD s1000D vb. uluslararası spesifikasyonlarına uygun olarak, "ASD STE 100 Simplified Technical English" ile, • Uçuş ve İşletim Manuelleri üretimi,
•Bakım Manuelleri üretimi,
•İnteraktif Elektronik Teknik Manual (IETM) üretimi kabiliyetlerimiz bulunmaktadır.



Yedek Parça Üretim ve Tedariki

•Rutin
•AOG

kategorilerinde malzeme yönetimi hizmeti yapılmaktadır.

Resim


Yer Destek ve Test Ekipmanı

•Tasarım
•Üretim ve Tedariki,
•Kalibrasyon

Resim

Resim

Resim


Kodlandırma


NATO/Ulusal Stok Numarası tahsisi hizmeti verilmektedir

Resim

Kullanıcı Eğitimleri


Müşteri ihtiyaçlarının karşılanması odaklı Uçuş ve Bakım Eğitim Dokümantasyonu üretilmekte ve tüm bakım kademeleri bazında tecrübeli eğitmen kadromuzla kullanıcı eğitim faaliyetleri yürütülmektedir.


Resim

Resim



Garanti Yönetimi


•Ürün (Tasarım, İşçilik, Malzeme),
•Tamirlik Malzeme,
•Teknik Dokümantasyon



İdame / Hizmet Sözleşme Faaliyetleri

Müşteriye teslim edilen ürünlerin sözleşme sürelerinin bitimine müteakip talepler doğrultusunda aşağıdaki sözleşme faaliyetleri gerçekleştirilmektedir.
•Malzeme Üretimi ve Tedariki
•Teknik Destek / Mühendislik Desteği Hizmeti
•Sahada/YerindeTeknik Destek Hizmeti
•Eğitim Hizmeti
•Performansa Dayalı Lojistik (PDL) Hizmeti •Malzeme Hazır Bulunuşluluk
•Sistem Hazır Bulunuşluluk


Resim

Resim

Resim

Resim


Diğer Hizmetler
•Türk Silahlı Kuvvetleri tarafından ihtiyaç duyulan Bakım/Onarım, Tedarik Modernizasyon ve Mühendislik desteğinin yurt içi ve uluslararası imkanlarla sağlanmasına, TSK'da mevcut silah sistemleri ve yer destek ekipmanının bakım, onarım, revizyon ve kalibrasyon imkan ve kabiliyetlerinin, fazla kapasitelerinin uluslararası pazarda değerlendirilmesi,
•TUSAŞ'ın SSM tarafından TSK adına Lojistik Destek Yüklenicisi olarak görevlendirildiği programlar kapsamındaki faaliyetlerimizdir.


Başa dön
   
 Mesaj Başlığı: Re: TAİ
MesajGönderilme zamanı: 03 Ağu 2012, 18:48 
Çevrimdışı
Akıncılar

Kayıt: 11 Tem 2012, 12:45
Mesajlar: 813
Yaş:
Tasarım

Türk Havacılık ve Uzay Sanayii A.Ş. (TUSAŞ) sabit ve döner kanatlı hava platformlarından uydu sistemleri ve insansız hava araçlarına kadar entegre havacılık ve uzay sistemlerinin tasarım, geliştirme, modernizasyon, üretim, entegrasyon ve yaşam döngüsü destek süreçlerinde Türkiye'nin teknoloji merkezi konumundadır.

Ürün tasarım verisi dijital olarak ortak bir platformda birleştirilerek Ürün Veri Yönetimi esaslarına göre yönetilir. Böylelikle tüm ilgili disiplinler ortak ve güncel veritabanı üzerinden çalışabilmektedir.

Uçuşa elverişlilik ve sertifikasyon gereksinimleri ile üretilebilirlik kriterleri eş zamanlı olarak tasarım faaliyetleri süresince göz önünde bulundurulur. Bu amaçla ürün, statik, dinamik, aeroelastik, yorulma ve hasar tolerans analizleri ile doğrulanmaktadır.

Yeni ürün için malzeme seçimi ve kalifikasyonu yapılmakta, üretim proses ve test parametreleri belirlenmektedir. Gerekli fiziksel, mekanik ve kimyasal testler bu amaçla kurulan Malzeme ve Proses Teknolojileri Laboratuvarı'nda icra edilmektedir

İleri malzeme ve proses teknolojileri alanında gelişmeleri izlemek ve bu teknolojileri şirket kabiliyetlerine kazandırmak amacıyla, ulusal ve uluslararası platformlarda Ar-Ge Projeleri hazırlanmakta ve yürütülmektedir.Uçuş, laboratuvar ve yer testleri ile ürünün geçerliliği ve doğruluğu gösterilmektedir.


Resim


Kompozit

Kompozit ürünlerin tasarım ve imalatı alanıda dünya havacılık endüstrisinde lider şirketlerden biri olmayı hedefleyen TUSAŞ, kompozit ürün imalat proseslerinde geniş bir kabiliyet ağına sahip olup ileri teknolojilere yatırım yaparak bu alanda imalat kabiliyetlerini sürekli iyileştirmektedir.

Otomatik Fiber Serme makinası, Hassas Kompozit İşleme Makinası, Lazer Projeksiyon Serim Sistemleri, X-Ray Muayene, Otomatik Ultrasonik Tarama sistemi gibi teknolojilerle havacılık sanayinin gerektirdiği yüksek kalite hassas ürünler üretilebilmektedir.

Temiz Oda
Resim

Otoklav
Resim

Hassas Kompozit İşleme Makinası
Resim

Otomatik Fiber Serme Makinası
Resim



Metalik

TUSAŞ, havacılık endüstrisi için hassasiyet ve yenilikçilik prensipleri doğrultusunda geniş bir yelpazede bitmiş metalik ürün üretmektedir.

Geleneksel Talaşlı İmalat, Sac Levha Şekillendirme ve Montaj kabiliyetlerine ek olarak, Aluminyum ve Titanyum malzemeler için Yüksek Hızlı İşleme, karmaşık sac levha panellerin şekillendirilmesi ve mekanik işlenmesi, Otomatik Delme Sistemleri, Otomatik Perçinleme Sistemleri ve Esnek Montaj Takım Sistemleri gibi ileri teknoloji metalik imalat prosesleri ana kabiliyetler arasındadır.

Yüksek Hızlı İşleme Makinası
Resim

Otomatik perçinleme Makinası
Resim


Yüzey İşlemleri ve Kaplamalar

Mevcut geniş yüzey hazırlama ve kaplama kabiliyetlerinin yanında, endüstrideki yeniliklere paralel olarak TUSAŞ yeni proseslere ve otomatik uygulamalara yatırım yaparak yüzey hazırlama ve kaplama alanlarında havacılık sanayiinin yüksek standartlı gereksinimlerini karşılamaktadır.

•Isıl İşlem,
•Borik sülfirik asit anodize,
•Kromik asit anodize,
•Fosforik asit anodize,
•Kimyasal film kaplama,
•Pasivasyon,
•Kimyasal aşındırma temel yüzey hazırlama kaplamaları arasındadır.

Geleneksel kaplama proseslerinin yanında Otomatik Püskürtmeli Boya Hattı ve Robot Boya Uygulaması gibi kabiliyetler kullanılabilmektedir.

Otomatik Püskürtmeli Boya Hattı
Resim

Kimyasal İşlem Hattı
Resim


2011 Yılı TUSAŞ
TUSAŞ, bünyesinde bulunan 14 test pilotu, 11 uçuş test mühendisi ve 14 destek personeli ile hâlihazırda aşağıda belirtilen 14 değişik platform ile uçuş ve uçuş test işlemlerini gerçekleştirmektedir.
NKA
•ATAK
•ARI
•ERCİYES
•F-16
•KT-1T
•BARIŞ KARTALI

•MELTEM
•R44
•C-172
•C-337
•S2-E/T
•TURNA
•SİVRİSİNEK



2011 yılı TUSAŞ için, kurulduğundan beri en yoğun uçuş yılı olmuş, 771 sortide toplam 1033 saat uçuş gerçekleştirilmiştir.

2011 yılı aynı zamanda pek çok proje açısından ilk uçuşların gerçekleştiği yıl olmuştur. ANKA, ATAK, ERCİYES, F-16 MSM, POIV, RİHA projelerinin ilk uçuşları da bu yıl içerisinde yapılmıştır. 2012 yılında ise bu uçuşların seri üretim projeleri ile sayısı artarak devam edecek ve tahmini 1530 sorti uçuş olarak gerçekleşecektir.

TUSAŞ Uçuş Okulu tarafından açılan helikopter pilotu yetiştirme kurslarında, 14 kursiyere (10 Emniyet Genel Müdürlüğü personeli, 4 sivil personel) temel pilotaj eğitimi verilmiştir. Kursiyerler eğitimlerini başarıyla tamamlayarak, Sivil Havacılık Genel Müdürlüğünden pilot lisanslarını almaya hak kazanmıştır. Ayrıca 8 pilota da R-44 helikopterinde tip intibak eğitimi verilerek lisanslarına uçuş yetkileri işlenmiştir. 2012 yılı içerisinde ise, toplam 840 saat uçuş eğitimi planlanmıştır. TUSAŞ Uçuş Okulu, helikopter uçuş eğitimlerinin yanında, TUSAŞ tarafından üretimi gerçekleştirilen, hava araçlarının test uçuşlarının takibi ve havadan foto-film çekimi gibi, TUSAŞ’ın ihtiyacı olan Genel Havacılık görevlerini de yapmaya devam edecektir.

Resim
Kaynak: TAİ


Başa dön
   
 Mesaj Başlığı: Re: TAİ
MesajGönderilme zamanı: 11 Ara 2012, 18:23 
Çevrimdışı
Uzaklaştırıldı

Kayıt: 13 Tem 2012, 17:47
Mesajlar: 212
Yaş:
http://aafinans.com/#newsdetail|newsdet ... 98ea6020ce

Tai Tüm f-16 ları teslim etti. Hayırlı olsun...


Başa dön
   
 Mesaj Başlığı: Re: TAİ
MesajGönderilme zamanı: 04 Oca 2013, 22:57 
Çevrimdışı
Uzaklaştırıldı

Kayıt: 17 Ağu 2012, 01:30
Mesajlar: 894
Yaş:
Alıntı:
TUSAŞ ile YEPSAN Arasında Sac Metal ve Talaşlı İmalat Parça Üretimi Alt Sözleşmesi İmzalandı…

TUSAŞ ile YEPSAN Savunma Sanayi ve Havacılık A.Ş. arasında 25 Aralık 2012 tarihinde 'Sac metal ve talaşlı imalat parça üretimi alt sözleşmesi' imzalandı.

YEPSAN'ın Bursa'da bulunan tesislerinde gerçekleşen törene; başta Vali Yardımcısı Adnan Çakıroğlu, AK Parti Bursa Milletvekili Tülin Erkal Kara, CHP Bursa Milletvekili Turhan Tayan ve AK Parti İl Başkanı Sedat Yalçın olmak üzere birçok üst düzey yetkili katıldı.

YEPSAN sac şekillendirme grubu parçalarının, yüzde 93'ünü üreteceği anlaşma ile 20 Milyon TL'lik yatırım yapıldı.

Kayapa Organize Sanayi Bölgesi'nde bulunan YEPSAN fabrikasında düzenlenen ve yoğun bir katılımın olduğu imza töreni öncesi düşüncelerini paylaşan YEPSAN Savunma Sanayi ve Havacılık A.Ş. Yönetim Kurulu Başkanı Mehmet Baş, "Hayata geçireceğimiz 20 milyon TL'yi aşacak olan yeni yatırımlarımız sayesinde ülkemizin 2023 vizyonunda hedef olarak belirlenen yerli savunma sanayi payının arttırılmasına da katkı sağlamış olacağız" dedi.

Törende bir konuşma yapan TUSAŞ Genel Müdürü Muharrem Dörtkaşlı, "Türkiye'nin önemli sanayi merkezlerinden biri olan Bursa'da savunma sanayisine yönelik bir adım atıyoruz. YEPSAN ile hayata geçireceğimiz anlaşma ile sac şekillendirme grubu parçalarının, yüzde 93'ünü burada üretilecek" dedi.

Sadece Ankara'ya fabrika kurarak havacılık sektörünün oluşmuş sayılmayacağını sözlerine ekleyen Dörtkaşlı, "Bunu Anadolu'ya yaymak gerekiyor. Verimlilik için 'her şeyi ben fabrikadan yaparım' mantığından kurtulmak lazım. Savunma sanayisindeki kabiliyetleri diğer sektörlere yayabilirsek cari açığı azaltabileceğimize ve 500 milyar dolarlık ihracat hedefine önemli bir katkı koyacağımıza inanıyoruz" dedi.
https://www.tai.com.tr/tr/haber/tusas-i ... -imzalandi


Başa dön
   
 Mesaj Başlığı: Re: TAİ
MesajGönderilme zamanı: 01 Mar 2013, 21:30 
Çevrimdışı
Uzaklaştırıldı

Kayıt: 13 Tem 2012, 17:47
Mesajlar: 212
Yaş:
TUSAŞ 2. çeyrekte halka açılıyor
27.02.2013

Türk Havacılık ve Uzay Sanayi A.Ş. (TUSAŞ) CEO'su Muharrem Dörtkaşlı, şirketin yüzde 20'sinin halka arzı için İş Yatırım'ı, yurtdışı aracılık için da JP Morgan'ı yetkilendirdiklerini açıkladı. Dörtkaşlı, halka arzın ikinci çeyrekte yapılmasını hedeflediklerini söyledi. Dörtkaşlı, geçen aylarda yaptığı açıklamada, halka arzda şirket değerlemesinin birkaç milyar dolar civarında olacağını belirtmişti.


Başa dön
   
 Mesaj Başlığı: Re: TAİ
MesajGönderilme zamanı: 02 Mar 2013, 03:10 
Çevrimdışı
Uzaklaştırıldı

Kayıt: 23 Tem 2012, 23:20
Mesajlar: 258
Yaş:
Şirkette kimin payı varsa yüzdesi kadar halka arzdan etkilenir büyük ihtimalle. Halka arzlarda başvuru/yeniden yapılanma/onay sürecinde her türlü hisse hareketleri de durduruluyor hatırladığım kadarı ile. Halka arz iyidir. Direk nakit sermaye sağlar. Artık öz yapılanmasını mı büyütür, arge harcamalarına mı harcar yoksa daha önce bahsedildiği gibi yabancı şirket satın alımına mı giderler bakalım.


Başa dön
   
 Mesaj Başlığı: Re: TAİ
MesajGönderilme zamanı: 04 Oca 2014, 01:21 
Çevrimdışı
Süvariler

Kayıt: 30 Ara 2012, 03:37
Mesajlar: 561
Yaş:
https://www.youtube.com/watch?v=dyXCZfUUu8w

TAI tanıtım videosu

_________________
Eğilmez başın gibi
Gökler bulutlu efem
Dağlar yoldaşın gibi
Sana ne mutlu efem...


Başa dön
   
 Mesaj Başlığı: TAİ
MesajGönderilme zamanı: 02 Eki 2017, 17:43 
Çevrimiçi
Süvariler
Kullanıcı avatarı

Kayıt: 10 Eki 2016, 00:19
Mesajlar: 900
Yaş: 18
Konuyu Hortlatıyorum ama;

Türk Havacılık ve Uzay Sanayii A.Ş. (TUSAŞ/TAI), AIRBUS S.A.S firmasının bir ihalesini daha kazandı. TUSAŞ, geçtiğimiz yıllarda yenilenen Airbus'ın tek koridorlu uçağı A320Neo’nun Pratt and Whitney (PW) “Motor Kabuğu” Tasarım ve Üretim ihalesini kazandı.

İhale kapsamında firma, iki motor seçeneğine sahip olan A320Neo’ların PW P1100G-JM jet motorlu uçakları için motor kabuğunu tasarlayacak. TUSAŞ, platform ömrü boyunca ve tek kaynak olarak üretime devam edecek.

Motor kabuğu, uçak motorlarını dış etkenlerden koruyarak, motor üzerindeki hava direncini azaltacak ve uçağın aerodinamik veriminin artırılmasını sağlıyor.
http://www.c4defence.com/Gundem/tai-ye- ... esi/4911/1

_________________
Resim


Başa dön
   
Eskiden itibaren mesajları göster:  Sırala  
Yeni başlık gönder  Başlığa cevap ver  [ 14 mesaj ] 

Tüm zamanlar UTC+03:00


Kimler çevrimiçi

Bu forumu görüntüleyen kullanıcılar: Antis, Boğaziçi, Briareos, Casper, celestial, erenahmet95, first officer, Huysuz Şirin, KIZILYURTLU, Meza, skywalker, Suvari, witch_king ve 51 misafir


Bu foruma yeni başlıklar gönderemezsiniz
Bu forumdaki başlıklara cevap veremezsiniz
Bu forumdaki mesajlarınızı düzenleyemezsiniz
Bu forumdaki mesajlarınızı silemezsiniz
Bu foruma dosya ekleri gönderemezsiniz

Geçiş yap:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited

Türkçe çeviri: phpBB Türkiye