TRMilitary

Tam Bağımsız Türkiye için Yerli Savunma Sanayii
Zaman: 16 Ara 2017, 12:10

Tüm zamanlar UTC+03:00


Loading



Yeni başlık gönder  Başlığa cevap ver  [ 5 mesaj ] 
Yazar Mesaj
MesajGönderilme zamanı: 12 Tem 2016, 10:29 
Çevrimdışı
Akıncılar

Kayıt: 04 Eki 2015, 23:12
Mesajlar: 212
Yaş:
Merhabalar,

Ateşli silahların icadından bu yana olan gelişimine paralel olarak, içinden atılan ve genel olarak mermi yada kurşun olarak adlandırılan danelerin gelişimide paralellik göstermiştir. İlk başlarda kurşunlar küre şeklinde yapılmış, yiv set ile

stabilizasyonun sağlanması ile konik yapıya sahip ince uzun kurşunlar kullanılmaya başlanmıştır. Claude-Étienne Minié'nin kendi soyadı ile anılan, arkasında bir boşluk bulunan ve barut gazı ile genleşerek hem yiv setlere oturan hemde barut gazı

kaçağını en aza indiren mermi dizaynıyla mermi çıkış hızı, menzil ve atış hassasiyeti de artmıştır. Ağızdan dolma silahların mermi çapının doldurmayı engellemeyecek şekilde namlu çapından küçük yapılmasının uzun mesafe atışlarında hassasiyet

üzerine olumsuz etkisi, genleşen bu çekirdek tasarımı ile bertaraf edilmiş, doldurulma esnasında namludan küçük çapı olması dolayısı ile de doldurma kolaylığından feragat edilmemiştir.

Metalik kovanın icat edilmesi, daha temiz yanan ve namluyu kirletmeyen dumansız barutun bulunması ile beraber o zamana kadar çok zor sayılan çok uzun mesafelere yapılan atışlar mümkün hale gelmiştir.
Namludan çıkan merminin karşılaştığı hava akımı ile yavaşlaması gerçeğinden hareketle, barut hakkı ve mermi ağırlığı sabit kalmak koşulu ile, hızını uzak mesafelere taşıyabilen, yüksek hızı dolayısı ile uzak menzillere daha kısa sürede

gitmesinden dolayı yerçekimine maruz kaldığı süre kısalan ve daha yatık bir uçuş profilinin elde edilmesine çalışılmıştır. Merminin kuyruk kısmının kayık kuyruk tabir edilen bir yapıda konik olarak yapılması merminin menzilini hatırı sayılır oranda

arttırdığı tespit edilmiştir. İngilizce boat tail olarak tabir edilen, Türkçeye çevirdiğimizde kayık kuyruk anlamına sahip bu tasarım, "dam üstünde saksağan gel bize bazı bazı" türkü sözünde geçen saksağan ile misafirlik daveti arasında kurulmaya

çalışılan tuhaf bağlantının sebep olduğı karmaşıklığa benzer şekilde, kayık ile kurşun arasındaki kurulmaya çalışılan ilişki bazen zihinleri karıştırmaktadır. Bu adın verilmesi merminin orta kesitinin yukardan bakılması durumunda tekne yapısına

benzetilmesinden dolayıdır. Belkide bu şekilde yapılan teknelerin sürtünmesi azalarak daha hızlı gittiği keşfedilerek aynı dizayn mermilere aktarılmıştır.

Modern alet edevatın ortaya çıkması ile hareket halinde olan kurşuna etki eden faktörler daha rahat görülmeye başlanmıştır. Mermiyi yavaşlatan ana unsur olarak hava sürtünmesi gösterilmektedir. Bu sürtünmeyi azaltmak için sivri uçlu kurşunlar

geliştirilmiştir. Ancak hava sürtünmesi mermiyi yavaşlatan faktörlerin başında olmasına rağmen tek faktör değildir. Merminin seyahati esnasında önündeki havayı itmesi ve havanın yer değiştirmesi sonucu mermin taban noktasında bir vakum

oluşur. Bu vakum mermiyi arka noktasından çekerek yavaşlatır. Merminin kuyruğunun belli bir açı ile konik bir yapı verilmesi bu vakumun etkisini azalttığı görülmüştür. Topçu muhimmatlarında kullanılan "Base Bleed" denilen dipten yanmalı

eklentiler, yanarak açığa çıkan gazın bu oluşan vakumu doldurması ile vakumu etkisiz kılarak klasik mühimmata oranla %30 kadar bir menzil artışı sağlamaktadır. Konik yapıya en uygun açının 6-7 derece arasında olduğu bulunmuştur.
Kayık kuyruk dizaynlı mermilerin kullanılması ile uzak mesafelere daha yüksek hız, daha kısa zamanda giden mermiler dolayısı ile isabet artmış hedef üzerine daha çok enerji taşımak mümkün hale gelmiştir.

General Hatchersın belirli mesafeler için yaptığı denemelerde aynı namlu çıkış hızına ve ağırlığına sahip kayık kuyruk merminin düz kuyruklu mermiye nazaran daha fazla hıza sahip olduğu ölçülmüştür.

Resim


457 metre mesafede kayık kuyruk mermi 459 a karşı 542 metre saniye ile daha %18 daha fazla hıza sahiptir. 1829 metrede is muhafaza edilen hız %24 daha fazladır. Enerji ise hızın karesi ile arttığından çok daha fazla eneryiye sahip olacak dolayısı ile merminin etkisi artacaktır. Yüksek hız

daha yatık mermi yolu olacağından mesafe tayini hatalarından kaynaklı mermi vuruş noktaları arasındaki mesafeyi azaltacak, isabet ihtimalini yükseltecektir. Bu yüzden uzun mesafeye atılacak mermiler, diğer bir takım farklı faktörlerle beraber,

kayık kuyruk formunda yapılmaktadır.

Saygılarımla


Başa dön
   
MesajGönderilme zamanı: 12 Tem 2016, 18:41 
Çevrimdışı
Üye

Kayıt: 11 Eyl 2015, 16:02
Mesajlar: 201
Yaş:
Tabanca çekirdekleri düz, onlara da uygulanabilir mi veya belki de uygulanmıştır ben görmedim henüz.


Başa dön
   
MesajGönderilme zamanı: 12 Tem 2016, 22:28 
Çevrimdışı
Akıncılar

Kayıt: 04 Eki 2015, 23:12
Mesajlar: 212
Yaş:
Sayın azap5555,

Kayık kuyruk mermi tasarımı kısa mesafelerde kullanılmak için tasarlanmış tabanca fişeklerinde ekseriyetle kullanılmamakla beraber, FN five seven tabancasında kullanılan 5,7x28mm SS190 çekirdeklerinde standart olarak kullanılmaktadır. Bunun haricinde en göze çarpan örneklerinden biride 2. dünya savaşında İngilizlerin Mark IIS sten tüfeklerinde kullanmak için ürettikleri 170 grain çekirdek ağırlığına sahip 9mm Parabellum fişekleridir. Ağır çekirdek kullanarak 9mmP merminin namlu çıkış hızını ses hızının altına düşürerek sonik patlama sesini engellemişlerdir. Bazı ağır çekirdeklerde nadiren olsada üretildiği görülmektedir.

Saygılarımla


Başa dön
   
MesajGönderilme zamanı: 13 Tem 2016, 00:51 
Çevrimdışı
Üye

Kayıt: 11 Eyl 2015, 16:02
Mesajlar: 201
Yaş:
Sayın çoti, arka şeklinin düz olduğu halde çekirdeğin teorik olarak hızının 0 dan sınırsıza kadar değişmesi ile hangi hızlarda arkadan çekme etkisinin biteceğine dair bir çalışma bilinmekte midir?


Başa dön
   
MesajGönderilme zamanı: 13 Tem 2016, 09:37 
Çevrimdışı
Akıncılar

Kayıt: 04 Eki 2015, 23:12
Mesajlar: 212
Yaş:
Sayın azap5555,
Muhtemelen balistik uzmanları ve fizikçiler üzerinde bir takım çalışma yapmışlardır fakat böyle bir çalışmadan maalesef bir bilgim yok ancak muhtemelen vakum etkisi çekirdek hareket halinde olduğu sürece, yani önündeki havayı iterek yer değiştirdiği sürece devam edecek, ancak şiddeti hızına göre azalacak yada artacak diye düşünüyorum.

Saygılarımla


Başa dön
   
Eskiden itibaren mesajları göster:  Sırala  
Yeni başlık gönder  Başlığa cevap ver  [ 5 mesaj ] 

Tüm zamanlar UTC+03:00


Kimler çevrimiçi

Bu forumu görüntüleyen kullanıcılar: Hiç bir kayıtlı kullanıcı yok ve 1 misafir


Bu foruma yeni başlıklar gönderemezsiniz
Bu forumdaki başlıklara cevap veremezsiniz
Bu forumdaki mesajlarınızı düzenleyemezsiniz
Bu forumdaki mesajlarınızı silemezsiniz
Bu foruma dosya ekleri gönderemezsiniz

Geçiş yap:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited

Türkçe çeviri: phpBB Türkiye